Kong Christian V, min 7*oldefar?
Fra : Ukendt

Dato : 19-03-06 08:58

Efter at have læst en artikel i Historiske Meddelelser om København
1991 »Udi Seigneur Taftebergs Hus i Løgstør« af Jens-Ivar Mørch, er jeg lidt
i tvivl, om Hofmaleren Jacob Coning (f.1648-d.1724), er min 7*Oldefar, eller
om det kunne være Christian V (f.1649-d.1699).
Christian V giver min 7*Oldemor Dorothea Tranberg (Ehrenburg iflg.WEILBACH,
dansk kunster leksikon)(f.?-d.?evt.1709) en bryllupsgave på 200 rigsdaler,
hun var jomfrupige (kammerpige?) for dronning Charlotte Amalie
(f.1650-d.1714). Beløbets størrelse syntes usædvanligt stort til en
jomfrupige.

Uddrag fra artikel (I fuld længde på dk.binaer.historie »Udi Seigneur
Taftebergs Hus i Løgstør« )
"Jacob Coning får formentlig en datter uden for ægteskab med jomfrupige hos
dronning Charlotte Amalie, Dorthea Tranberg, for ud fra en senere meget
præcis alderangivelse fødes datteren Susanne Elisabeth senest 1. maj 1679.
Dorthea Tranberg får 29. december 1679 af kongen 200 rigsdaler til sit
bryllup,4 som nok står straks. Men bevises kan det ikke."

Det bliver nok svært finde ud af årsagen til den store gave, det kan måske
tænkes at hendes stilling ved dronningen ikke var jomfrupige, men en form
for "Selskabsdame". Jeg kunne godt tænke mig at tale med forfatteren til
artiklen, men det er ikke lykkes mig at finde ham. Jeg håber der er nogen
her der kan hjælpe mig med at opklare dette lille mysterium.

Hilsen Ole Lodberg

Fra : Bo

Dato : 20-03-06 17:54

Ole
Det kræver vist en DNA-test før du kan gøre krav på tronen...
Men tanken er spændende.
Jeg har selv en ane " som kongen tog sig af ", ifølge snak fra de gamle i
familien.

Bo

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-06 10:40

Hej Bo

Jeg tror ikke Kongefamilien vil medvirke med denne DNA-test!
Når jer ser hvor mange "uægte" børn der var, så kan jeg vist godt
stille mig op sidst i køen! Se nedenfor:

Hilsen Ole

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Gå til: navigation, søg
Gyldenløve, navn tillagt en række danske kongers uægte børn.

Christian 4. fik (med Kirsten Madsdatter) Christian Ulrik Gyldenløve
(1611-1640), (med Karen Andersdatter) Hans Ulrik Gyldenløve (1615-1645) og
(med Vibeke Kruse) Ulrik Christian Gyldenløve (1630-1658).

Frederik 3. fik Ulrik Frederik Gyldenløve (1638-1704) med Margrethe Pape.

Christian 5. fik med Sophie Amalie Moth 5 børn, som i 1679 fik navnet
Gyldenløve: Christiane Gyldenløve (1672-1689), Christian Gyldenløve
(1674-1703), Sophie Christiane Gyldenløve (1675-1684), Anna Christiane
Gyldenløve (1676-1689) og Ulrik Christian Gyldenløve (1678-1719). Et sjette
barn, en datter, fødtes i 1682 og døde i 1684.

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-06 13:17

> [...]
> Gyldenløve (1676-1689) og Ulrik Christian Gyldenløve (1678-1719). Et
> sjette barn, en datter, fødtes i 1682 og døde i 1684.

Jep makker, det er bare om i køen, ellers må vi klare den på duel

http://www2.tribalpages.com/tribe/browse?lastname1=Holbek+Thomsen&pid1=8&lastname2=Queen+of+Denmark&pid2=1708&userid=orupgade7&view=3

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-06 16:21

Hej Finn
Det med duelen tror vi glemmer! -En anden gren af min familie
gik det ikke så godt for, men en slap da væk.
Hilsen Ole

Oluf (Haraldsen), -1143(?), Modkonge, var Søn af Harald
Kesja (VII, 74) og Ragnhild. Da Erik Emune overrumplede Harald
i Vejleegnen og dræbte ham (1135), lod han ogsaa hans mange
derværende Sønner gribe for snart efter at lade dem alle ynkelig
omkomme; kun O., som den Gang maa have været ganske ung,
slap ud af Huset, forklædt som Kvinde, og flygtede til Norge.
1137 laa O. med en Flaade i Gøtaelven og har vel da været rede
til at optræde med Krav paa den danske Krone; Sigurd Slembe,
som stod sig vel med den danske Styrelse, og som netop kom
sejlende fra et Tog i Østersøen, tog imidlertid 3 af hans Skibe fra
ham og jog ham op i Landet. Senere vendte O. tilbage til
Danmark og krævede, at Erik Lam skulde give ham hans
Fædrenegods, men blev afvist som Søn af en Landsforræder. O. maatte
bide sin Harme i sig, men dannede hemmelig en Sammensværgelse
og søgte en Nat at overfalde Erik paa Gaarden Arne ved Lund.
Vagten afværgede dog Snigmordet, og O. maatte skyndsomst flygte
til Sverige. Her fra begyndte han en Fejde (vistnok 1140-43),
en af de blodigste i Danmarks Historie.

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-06 18:58

Jep, vores forfædre var en samling blodtørstige magtsyge bavianer, som regel
med mange børn og et kort liv. Fin lille historie om den gode Oluf...

Mvh. Finn