Kradsen i tapet
Fra : Carina

Dato : 18-03-06 20:13

Hejsa

Jeg har 2 hunkatte på ca 1,5 år.. og jeg har haft dem siden de var små...

Men pludselig er de begyndt at kradse i tapet... Hvordan kan det være? og
hvordan kan jeg stoppe det igen?

De har ALDRIG haft gjort det før...! Er dog flyttet i ny lejlighed for 1,5
mdr siden... men det er først nu de er begyndt på det....

Vil være glad for nogen svar.. da jeg helst ikke ser at de fine ny-malede
vægge skal rives i stykker af katte-negle...

Mvh Carina

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 18-03-06 23:47

<klip> Jeg har 2 hunkatte på ca 1,5 år.. og jeg har haft dem siden de var
små...

> Men pludselig er de begyndt at kradse i tapet... Hvordan kan det være? og
> hvordan kan jeg stoppe det igen?
</klip>

Har du kradseting/træ? Når kattene er 1½ år, er de ligei aldrene hvor
killinge stadiet stopper og de er voksne. Det kan godt ændre deres adfærd
lidt.

Prøv evt. med nogle spændende legeting, nogle store tomme papkasser de kan
hoppe op i og gemme sig i, et kludetæppe de kan ræse rundt i/under, en åben
avis er også et hit her i huset af og til. Det handler tit om, med legeting,
at man skal skifte ... de gider oftest ikke de samme ting hele tiden (hvem
gider egentlig også det) så en dag er det papkasser, så et par aviser, en
pivemus, laserlys, aktivitestkugler med mad (ok, dem gider de faktisk altid,
specielt når de er sultne forståes) bolde mv. ...skift med det.

Kokosmåtter er også et godt bud, og husk at vise dem hvad de skal. Ta katten
og hvæs dens kløer på måtten, så finder den selv ud af det ret hurtigt. Så
lærer de også at kradseting ligger på gulvet, og ikke hænger på væggen.

Lad for Guds skyld være med at sprøjte vand på kattene, min erfaring er at
katten kan blive endnu mere hysteriske af det. Og tapetet bliver ikke så
pænt ....

Har du mod på det, så kan klikkertræning være en mulighed...

Iøvrigt kan man aldrig vide hvad der sker i hovedet på katte, så hvorfor de
er begyndt på det, finder du sikkert aldrig ud af, men en flytning kan være
en mulig forklaring.

Venlig hilsen Heidi, Miver og Mulles mor

Fra : Søren LH

Dato : 19-03-06 06:56

"Carina" <carina_kristensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vil være glad for nogen svar.. da jeg helst ikke ser at de fine ny-malede
> vægge skal rives i stykker af katte-negle...

Da jeg havde samme problem sprøjtede jeg de angrebne områder med Feliway, og
problemet stoppede og kom aldrig igen.

Mvh
Søren

Fra : Carina

Dato : 19-03-06 16:58

Takker mange gange for jeres svar...! Vil så prøve at skifte noget af
legetøjet ud en gang imellem.. og sprøjte feliway på de angrebne steder..
og så vil jeg købe et kokos-måtte og hænge op så de kan kradse opad også...
de har nemlig så de kan kradse vandret hvis man kan kalde det

Takker ihvertfald mange gange for jeres svar...! Det er jo lidt synd hvis
både kattene evt keder sig lidt - og hvis muren bliver for grim

Mvh Carina

Fra : Søren LH

Dato : 22-03-06 06:19

> [...]
>
> Takker ihvertfald mange gange for jeres svar...! Det er jo lidt synd hvis
> både kattene evt keder sig lidt - og hvis muren bliver for grim

Teorien er at kradesriet er en slags markering. Feliway er
"markeringshormoner", det bevirker at katten ikke kradser hvor der allerede
er markeret (med Feliway). Så det har ikke noget med kedsomhed at gøre.

Mvh
Søren