MySQL: Distinct el. lign?
Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 18-03-06 16:03

Mine SQL-evner er blevet lidt rustne med tiden...så jeg håber I kan hjælpe
mig igang.

Jeg har tre tabeller i en fodbolddatabase. Kampe, Spillere, og en tabel som
kombinerer de to (dvs. hvilke spillere har deltaget i hvilke kampe).

"Kampe" indeholder bl.a. kolonnen "sæson" (fx. 2005) og jeg vil gerne lave
en liste over hvilke spillere der har været med i flest sæsoner (dvs. hvilke
spillere har deltaget i kampe i flest FORSKELLIGE sæsoner).

Kan jeg gøre det i MySQL 4.11? Jeg husker noget med DISTINCT som jeg tror er
brugbart, men det er meget langt væk

Som inspiration har jeg nedenfor indsat en query, som fortæller mig, hvem
der har spillet flest kampe:

"SELECT MIN(players.playerID) AS playerID, MIN(playername) AS playername,
count(*) AS matchcount FROM matchplayers, players WHERE
players.playerID=matchplayers.playerID GROUP BY players.playerID ORDER BY
matchcount DESC";

Jeg håber I kan hjælpe.

/Kenneth

--
http://brun.dk
http://kollegiefodbold.dk

Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 23-03-06 00:17

"Kenneth Brun Nielsen" <news@_FJERNES_brun.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvilke spillere har deltaget i kampe i flest FORSKELLIGE sæsoner).
>
> Kan jeg gøre det i MySQL 4.11? Jeg husker noget med DISTINCT som jeg tror

Der var jo ikke mange bud. Det lykkedes dog mig selv at finde ud af det.
Hvis andre har interesse i emnet kan jeg afsløre, at jeg har brugt en
variant med COUNT(DISTINCT(kolonne)....GROUP BY playerID.

/Kenneth