Dorothea
Fra : Ib Molbech

Dato : 17-03-06 18:11

Jeg har lagt et billede af en kirkebogside ind i dk.binaer.historie, som jeg
meget gerne vil have hjælp til. Er det ikke en usædvanlig indføring -
"ubekendte og unavngivne forældre".

Det er dåben d. 25. marts (1819) , det drejer sig om. Pigen hedder Dorothea,
og hun er født 22. oktober 1818. Ud fra de oplysninger, der er her i
kirkebogen, kan det unægteligt være svært at sætte hende ind i nogensomhelst
familie. Derfor vil jeg se, om faddernes navne, kan sige mig noget, og om
nogen i denne gruppe er i stand til at tyde/gætte, hvad der skal stå i
"Anmærkninger".

Under "forældrenes navn ..." mener jeg der skal stå: ubekendte og unavngivne
forældre.
Men faddernes navne og Anmærkninger vil jeg gerne have hjælp til.

Fra : Henning Christensen

Dato : 17-03-06 19:57

"Ib Molbech" <REMOVEmolbech@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> unavngivne forældre.
> Men faddernes navne og Anmærkninger vil jeg gerne have hjælp til.

Hej Ib!

Her det, jeg kan læse:

Fadderne:
Madame A. Møller Districtsgiordemoder i Sorøe, Jomfrue Joh. Sophie Petersen,
Smedesvend Jørgen Jensen.
Fadderne har sikkert ikke noget med barnets familie at gøre.

Anm.: Et uægte Barn -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
demoderen ang -
at Barnet -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
- - - - - - - - - -
af ubekendte -

Du skal vist til det aktuelle landsarkiv for at se selve kirkebogen.
Der mangler for meget af sætningerne i anmærkningerne i affotograferingen.

Venlig hilsen
Henning

Fra : Ib Molbech

Dato : 17-03-06 20:22

> Du skal vist til det aktuelle landsarkiv for at se selve kirkebogen.
> Der mangler for meget af sætningerne i anmærkningerne i affotograferingen.

Jeg har i dag foretaget udprint af mikrofilmen i Viborg. Det er kirkebogen
fra Sorø, der er tale om. Betyder det, at jeg ved henvendelse på Jagtvej,
København, kan se originalkirkebogen? I så fald kan jeg måske i dette forum
spørge, om nogen vil være mig - en nordjyde - behjælpelig med opslaget?

Mvh
Ib Molbech

Fra : Henning Christensen

Dato : 18-03-06 06:36

> [...]
> København, kan se originalkirkebogen? I så fald kan jeg måske i dette
> forum spørge, om nogen vil være mig - en nordjyde - behjælpelig med

Hej igen!

Ja, der er ingen vej uden om turen til LAK; men du kan jo også prøve at søge
hjælp i DIS's "Hjælp til opslag".

Jeg har også en lille præcisering til mit indlæg ang. Fadderne:

Madame A. Møller Districtsgiordemoder i Sorøe, Jomfrue Joh. Sophie Petersen,
Smedesvend Jørgen Jensen.
Fadderne har sikkert ikke noget med barnets familie at gøre.

Der er vist noget med, at jordemødre i tidligere tider ikke måtte være gift,
så Districtsgiordemoderen er sikkert Jomfrue Joh. Sophie Petersen, og ikke
Madame A. Møller.

Held og lykke med sagen!
Henning

Fra : Bodil Madsen

Dato : 18-03-06 09:44

Hej Ib!
Du skriver mikrofilm, skal det ikke være mikrokort? I så fald kan du måske
se anmærkningerne på næste kort.

Tage helt til København er lige besværligt nok, for du får måske kun det
samme mikrokort at se.

Barnet har nok været et hittebarn ellers havde forældrenes navne uden tvivl
stået der, i det mindste moderens. Har du prøvet at se hvad der står ved
pigens konfirmation?

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Ib Molbech

Dato : 18-03-06 12:44

> Du skriver mikrofilm, skal det ikke være mikrokort? I så fald kan du måske
> se anmærkningerne på næste kort.

Det skal være mikrokort! Og så vidt jeg husker var der ingen "fortsættelse"
på næste kort. Jeg ved godt hvad du mener. Det er jo nærmest det
almindelige.

> Tage helt til København er lige besværligt nok, for du får måske kun det
> samme mikrokort at se.

Jeg forestillede mig, at man fik den originale kirkebog at se?

> Barnet har nok været et hittebarn ellers havde forældrenes navne uden
> tvivl stået der, i det mindste moderens. Har du prøvet at se hvad der står
> ved pigens konfirmation?

Jeg har tænkt på muligheden af hittebarn, men kirkebogen her (det kan man
ikke se på mit billede) oplyser en fødselsdato. Men det kan måske blot være
"finde"datoen. Med hensyn til pigens konfirmation og evt. ægteskab, har jeg
endnu ikke undersøgt noget, men det bliver det næste.

Fra : Henning Christensen

Dato : 18-03-06 13:32

> Jeg forestillede mig, at man fik den originale kirkebog at se?

Ja! Kirkebogen står temmelig sikkert til selvbetjening; så hvis ikke andre
bruger den, skulle der være frit slav!
Ellers skal den bestilles via vejlederen.
Henning