Michael Knudsen wrote:
> Hvorfor bruges meditation ikke i vores uddannelsessystem
Se nedenfor.
Personligt vil jeg mene, at forskellige former for "Social-emotionel
træning" egner sig bedre til den primære målgruppe (folkeskolen) og den
videnskabelig dokumentation er hér generelt bedre og mere lovende. Se fx:
http://www.colorado.edu/cspv/blueprints/model/programs/PATHS.html
http://www.cesel.dk/
http://www.casel.org/
>
http://davidlynchfoundation.com/tour/index.html
>
> Når man ved at meditation har en positiv indvirkning på vores indlæring og
> adfærd, er det egentlig underlig at det ikke er intergreret i vores liv.
>
> Det er jo både videnskabligt bevist at meditation har en positiv effekt på
> den enkelte person og derudover kan man se hvilken indvirkning daglig
> meditation har på samfundet som helhed,
>
>
http://www.tmnu.dk/rapport/vid_dok_maharishi-effekten.htm
Nu er det ikke klart, hvad man skal forstå ved "videnskabeligt bevist"
og ser vi konkret på forskningen i meditation, så er der en række
væsentlige problemer, der illustrerer det:
1. Meget forskning er lavet af forudintagede organisationer (direkte
eller indirekte), som må antages på forhånd klart at ønske et særligt
reslutat. Især TM har søgt at give deres meditationsform et
videnskabeligt image, men udenforstående iagttagere er generelt enige om
at det mere er et ideologisk missionær-trick, der skal gør TM
appelerende for vesterlændinge end egentlig videnskab (upåagtet at de er
faktisk bruger videnskabelige metoder). Se fx Rothstein (1996): Belief
Transformations. Aarhus University Press.
2. Forskningen omkring effekter af meditation er ofte metodisk usikker.
Undersøgelserne er typsik kortvarige, der er sjældent egentlige
kontrolgrupper og udvælgelsen af deltagere er sjældent selektiv. Fx kan
man påvise særlige personlighedstræk hos folk, der har mediteret gennem
en årrække, men samtidig forudsætter en vedvarende meditationspraksis
nok et særligt temperement fra start og derfor kan man ikke umiddelbart
sammenligne med "normale" ikke mediterende.
3. Det er usikkert, hvad meditation egentlig er. Man kan finde tusinder
af beskrevne meditationsøvelser, som spænder over en mangfoldighed af
forskelligtartede aktiviteter: åndedrætskontrol, suggestion,
visualisering, verbigeration, bøn, eftertænksomhed etc. I litteraturen
behandles alt dette ofte synonymt, selv om der ret indlysende er rbug
for en valid taksonomi for meditationsteknikker.
4. Det er usikkert, om det er meditation i sig selv, der gør forskellen.
En del af de fysiologiske effekter kan fx påvises ved autogen træning,
afspændingsøvelser, powernapping etc.
5. Forskningsresultaterne er ikke entydigt positive, sådan som visse
kilder ynder at påstå.
> Jeg kunne godt tænke mig at der i Danmark blev udført et forsøg hvor man i
> skolen skulle meditere dagligt, lad os bare sige i 6 mdr.. Der skulle så
> indføres en time på skemaet der hedder meditation.
Ja, det kunne være spændende!
> Lad os lave forsøget, måske vi slipper for børn der er voldelige, seksuelle
> afviger, ensrettet, kloge(på den vise måde), har nye ideer til vores
> samfundsudvikling og ikke mindst er i harmoni med sig selv (så vi kan undgå
> sådan noget som mindreværdskomplekser og selvmord)
Selv om man kan påvise effekter, er det nok urealistisk at forvente
mirakler.
Det er efter mit psykolog-faglige skøn en forudsætning for at meditere,
at man har en rimelig solid personlighedsstruktur, ellers vil meditation
kunne trigge mikro-psykotiske episoder eller det, der er værre: Dem, der
jævnfør ovenstående har mest brug for at meditere, er sandsynligvis også
dem, der vil have mindst gavn af det...
Kim
--
http://kensho.dk