Trøffel for nysgerrige
Fra : jones_net

Dato : 17-03-06 10:12

Hejsa

For et stykker tid siden smagte jeg noget risotto med trøffel i, men det var
en færdigret, så jeg ved ikke, om trøflen kom til sin ret.

Nu kunne jeg så godt tænke mig, at smage den ægte vare, men ved ikke helt,
hvordan jeg skal lave det, så det er let at lave, og hvor trøflen kommer til
sin ret.

Jeg mindes at jeg engang har hørt noget om, at det mest simple er at skære
tynde skiver, og så riste dem meget hurtigt i olie. Men om det er rigtigt
ved jeg ikke...

Men det jeg primært leder efter er en omgang aftensmad, som er simpel, hvor
trøflen er hoved"kryderiet", hvor den ikke skal konkurrere med alle mulige
andre smage.

Når jeg så har opskriften, så skal jeg jo have trøflen - Hvis jeg skal finde
den i Århus, er det så i Magasins delikatesse, eller er der andre og bedre
steder. Skal den ligge i olie, eller skal den være tørret, og hvilken
slags/farve skal den have, for at være "rigtig"?

Håber I kan hjælpe mig med at få smagt denne så populære ting, så jeg ved
hvad jeg er gået glip af de sidste 30 år

/J

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 17-03-06 15:24

jones_net <jones_netng@yahoo.dk> skrev:
> [...]
>
>Håber I kan hjælpe mig med at få smagt
>denne så populære ting, så jeg ved
>hvad jeg er gået glip af de sidste 30 år

Når du ser prisen på frisk trøffel finder du hurtig ud af,
hvorfor du ikke har smagt den før. Vær lige opmærksom på at der
findes mange fakes, især trøffel fra Kina som er værdiløs. Prøv
Salling, her kan du også få nogle gode opskrifter på det "sorte
guld".Kilo pris - 20-40000 kr.
Velbekomme
"Allways look at the bright side of life"

Fra : jones_net

Dato : 17-03-06 19:08

"Thomas Peter Bitsch (slet 2AN4B)" <vitsbreaks@2AN4Bsol.dk> skrev i en
meddelelse news:11426056890.75394337404002@dtext.news.tele.dk...

> [...]
> guld".Kilo pris - 20-40000 kr.
> Velbekomme
> "Allways look at the bright side of life"

Jeg ved godt, at det er derfor jeg ikke har smagt det før, men en gang skal
jo være den første, og lidt nysgerrig er man jo altid. Det er jo også rart
at vide, om det er lige så godt, som det er dyrt

Og så havde jeg heller ikke tænkt mig at købe et kilo! Måske bare en enkelt
knold eller 2 - det koster jo så det samme som at gå på en god restaurant

Selvom noget er dyrt, behøver man jo ikke altid at frarøve sig selv
fornøjelsen - det skal jo være lidt sjovt en gang imellem

/J

Fra : Gainsbourg

Dato : 17-03-06 17:08

> Salling, her kan du også få nogle gode opskrifter på det "sorte guld".Kilo
> pris - 20-40000 kr.

*LOL* pokker heller - så vidt jeg ved, har rekordprisen for hvide trøfler
ligget på 4000 euro (ca. 30.000 dk. kr.) et enkelt år - men andre år er den
så helt nede i 1500 euro (ca. 11.000 kr) og det er så for den hvide trøffel.
Den sorte trøffel er langt billigere (og foretrækkes faktisk af mange, fordi
smagen er mindre intens).

Sort trøffel (på glas) kan købes fra ca. 45 kr i Irma og er efter min mening
et udemærket sted at starte - og til en pris hvor jeg mener, at alle kan
være med.

Mht. tilberedningen, så gør som italienerne. Lav en frisk portion
papperdelle (eller køb en pakke "De Gecco" papperdelle når du alligevel er i
Irma - verdens bedste købe pasta), vend den friskkogte pasta i smør og en
god parmesam og høvl lidt trøffel over den. Uhm Det kan i øvrigt
anbefales at starte "let" med en meget lille mængde - smagen af trøffel er
intens og bliver let "for meget" - især hvis man ikke er vant til smagen...

Alternativt kan du lave papperdellen selv, fx. af 2 pasteuriserede
æggeblommer (pr. person), lidt sydesalt og et godt italiensk durum mel.
Pastaen kan selvfølgelig også rulles ud til fyldt pasta og fyldes med et
trøffeltilsat fyld - men det er ikke helt så "renfærdigt" i smagen som det
du efterlyste. Trøffel kan også rives/høvles over risotto, æg, salater og
italienske kødretter.

Hvis du er helt vild med trøffel, så kan du overveje et lille stykke frisk
trøffel, når de er i sæson. (sommer og tidligt efterår = søson for sort
trøffel, oktober til tidligt forår = sæson for hvide trøfler).

Bon appetit!

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 17-03-06 18:05

Gainsbourg <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev:

>*LOL* pokker heller - så vidt jeg ved,
> [...]
Trøffelhundene har også svært ved at finde de hvide, men derfor
er sort trøffel ikke billigere, prøv selv på internettet.

>Sort trøffel (på glas) kan købes fra
>ca. 45 kr i Irma og er efter min mening
>et udemærket sted at starte - og til
>en pris hvor jeg mener, at alle kan
>være med.

Og hvor kommer så lige den fra? Smager af ?
> [...]
>helt så "renfærdigt" i smagen som det
>du efterlyste. Trøffel kan også
>rives/høvles over risotto, æg, salater og

Prisen som blev nævnt, var dagsprisen uge 10, og de er ikke
engang "friske", og husk så lige at trøfler der ikke er fra
Perigord er som Kejserens nye klæder!Nu nævnes Risotto, så vil
der nok komme spørgsmålet om Safran, og det er endnu dyrere, men
igen nem at efterligne på farven, men aldrig på smagen.
"Allways look at the bright side of life"

Fra : padre

Dato : 17-03-06 18:57

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> wrote in message

> Alternativt kan du lave papperdellen selv, fx. af 2 pasteuriserede
> æggeblommer (pr. person), lidt sydesalt og et godt italiensk durum mel.

Hvorfor pasteurisreede ? Du koger jo pastaen.

--
padre

Fra : Gainsbourg

Dato : 18-03-06 04:33

> Hvorfor pasteurisreede ? Du koger jo pastaen.

Hjemmelavet, frisk pasta skal koges så kort (ofte bare næremest vendes i
kogende vand alt efter tykkelsen) at kernetemperaturen ikke bliver høj nok,
i lang nok tid, til at fx. salmonella dræbes.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-03-06 22:07

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse

> Hjemmelavet, frisk pasta skal koges så kort (ofte bare næremest
> vendes i kogende vand alt efter tykkelsen) at kernetemperaturen ikke
> bliver høj nok, i lang nok tid, til at fx. salmonella dræbes.

Indeholder æggeblomme fra inficerede høns Salmonella?

--
-Jens B.
I øvrigt mener jeg, Henrik Vestergaard Blunck er det levende bevis

Fra : Søren Beltofte Søren~

Dato : 19-03-06 17:19

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote

> Indeholder æggeblomme fra inficerede høns Salmonella?

Nej, det er vist kun meget sjældent. Typisk sidder bakterierne udvendigt, på
skallen. Men bakterier i selve æget kan forekomme, og er der tale om DT104,
vil man nok beklage, at man ikke anvendte pasteuriserede blommer...!

// Søren B

Fra : Jens Beltofte Soeren~

Dato : 20-03-06 18:04

Søren Beltofte Sørensen wrote:
> [...]
> skallen. Men bakterier i selve æget kan forekomme, og er der tale om DT104,
> vil man nok beklage, at man ikke anvendte pasteuriserede blommer...!

Hvis man endelig skal benytte ikke pasteuriserede æg, skal man nok sørge
for at selve ægget har været skoldet inden man slår det ud, så man ikke
flytter bakterier fra skallen til æggeblomme/æggehvide.

Fra : jones_net

Dato : 17-03-06 19:17

> [...]
mening
> et udemærket sted at starte - og til en pris hvor jeg mener, at alle kan

Nu bor jeg så på den anden side af broen, så en tur i Irma, kan hurtigt
blive lige så dyrt, som at købe det i Salling
Men der er nu nok også steder i Jylland, som sælger nogenlunde samme vare.

En enkelt gang vil jeg gerne give det de "rigtige" koster, for så ved jeg
hvad det er, og så derefter at købe de billige, hvis det er en smag, som
fænger. Så ved man jo også bedre hvor meget man sparer, når man kender begge
smage.

Tak for opskriften

/J

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 18-03-06 09:44

> [...]
>blive lige så dyrt, som at købe det i Salling
>Men der er nu nok også steder i
>Jylland, som sælger nogenlunde samme vare.

Du kan evnt. starte med at købe en flaske trøffelolie, og bruge
den til madlavning, så får du en fornemmelse af smagen.
"Allways look at the bright side of life"

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 18-03-06 11:54

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa

Jeg forstår udmærket godt din nysgerrighed ang. trøffel. Den/ dem vil jeg
oxo meget gerne smage, men jeg satser på at få dem serveret på en restaurant
(Når vi en dag føler vi har råd) så en, forhåbentlig, god kok, kan tilberede
dem efter bogen.

Sammen plan gælder iøvrigt for hummer. Jeg har spist masser af jomfruhummere
(Alle ferier, da jeg var barn, på Læsø ) Men hummer har jeg aldrig smagt.

VH Pernille