Creme i franske vafler
Fra : padre

Dato : 16-03-06 23:31

De hedder sikkert noget andet udenfor Kbh., men her kaldes de franske
vafler - 2 tynde, ovale butterdejsskiver, beklædt med lidt sukker - enten
smeltet eller melis drysset på. Imellem "vaflerne" er der en hvid creme, som
smager svagt af vanille, og som i konsistens minder om en mellemting f
flødeskum og créme frâiche.

Den creme er det tætteste, jeg her i DK er kommet på en créme chantilly, så
hvis nogen kender opskriften på den, ville jeg meget gerne have den.

--
padre

Fra : Margrete Johansen

Dato : 17-03-06 06:59

> [...]
> som
> smager svagt af vanille, og som i konsistens minder om en mellemting f

Nu er det godt nok mange år siden jeg sidst satte tænderne i sådan en fyr,
men i min hukommelse er det ganske almindelig smørcreme.

Margrete

Fra : ALKolsen

Dato : 17-03-06 08:23

fra Femina, nr. 21, 2004:

fransk vafler med citroncreme:

Citron creme:
175 g flormelis
250 g blødt usaltet smør
4 pasteuriserede æggeblommer
korn af 1 vaniljestang
revet skal af 1 citron
lidt citronsaft.

Det bløde smør røres helt lyst og luftigt med flormelis. Tilsæt
æggeblommer, vaniljekorn og citron og rør det grundigt.
Vupti!
Citronen kan naturligvis udelades (=alm smørcreme).

mvh
anne

Fra : Peter Westh

Dato : 17-03-06 08:44

"padre" <spirito_santo@yahoo.spamsux.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> så
> hvis nogen kender opskriften på den, ville jeg meget gerne have den.

Créme Chantilly er simpelthen flødeskum tilsmagt med sukker og evt vanillie,
så det behøver du ikke nogen opskrift på.

Men cremen i de franske vafler jeg har smagt har nu hverken været flødeskum
eller creme fraice, men smørcreme.

Se http://www.food4u.dk/opskrift/?id=4437

Jeg har altid gerne villet prøve at lave dem selv, men har af en eller anden
grund aldrig fået det gjort.

MVH

Peter

Fra : Padre

Dato : 17-03-06 09:57

Den créme chantilly, jeg har smagt i Frankrig, har en ganske anden
konsistens end flødeskum, og smagen indeholder også mere end
flødeskum; der er noget syrligt i den. Min mor har ved flere
lejligheder eksperimenteret med diverse "créme chantilly er flødeskum
tilsat ...." opskrifter, og ingen af dem har ramt rigtigt, så jeg har
ikke selv villet forsøge mig med de opskrifter.

De franske vafler, jeg har fået, indeholder en hvid creme, som jeg
ikke umiddelbart ville have troet tro kunne være smørcreme, som sagt
minder konsistensen mere om flødeskum end om creme, ligesom smagen er
en anden.

--
padre

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-03-06 13:21

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse

[...]

Den creme, jeg har fået i franske vafler, har været smørcreme, blandet med
kagecreme.
Aner ikke, hvad den kaldes.

Hilsen Inger

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-03-06 15:00

Den 17 Mar 2006 00:57:00 -0800, skrev Padre :

> Den créme chantilly, jeg har smagt i Frankrig, har en ganske anden
> konsistens end flødeskum, og smagen indeholder også mere end
> flødeskum; der er noget syrligt i den.

Så kan jeg med sikkerhed sige at det ikke har været crème Chantilly.

Visse steder (såmænd også her i huset) ynder man at servere en variant
til lune frugttærter o.a. Varianten benytter creme fraiche istedetfor
fløde. Du er nok nødt til at eksperimentere for at tilfredsstille netop
dine smagsløg

--
Kent Oldhøj

Fra : padre

Dato : 17-03-06 18:55

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote in message

> Så kan jeg med sikkerhed sige at det ikke har været crème Chantilly.

Det var det skam, det er der ingen tvivl om.

--
padre

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-03-06 22:16

Den Fri, 17 Mar 2006 18:54:53 +0100, skrev padre :

> Det var det skam, det er der ingen tvivl om.

Så har fløden nok været sur. Det er den eneste måde jeg kan komme i
tanke om at crème Chantilly kan komme til at smage syrligt.

--
Kent Oldhøj

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-03-06 10:17

Den Thu, 16 Mar 2006 23:31:21 +0100, skrev padre :

> Den creme er det tætteste, jeg her i DK er kommet på en créme chantilly

Crème Chantilly er en historisk opskrift opfundet af den berømte kok
Vatel i 1600-tallet. Let pisket fløde smagt til med vanille og
flormelis. Prøv f.eks. med forholdet 5 dl piskefløde, 5 spsk flormelis
og korn af 1 vanillestang.

Vatel var meget loyal overfor sit arbejde, og da der således under en
banket til ære for Louis XIV på Chateau Chantilly, manglede 2 stege og
fisk til en ret slet ikke dukkede op, ja så jog han et sværd(!) gennem
sit hjerte.

Det var da en restaurant der ville være værd at besøge: "Fuld
tilfredshed eller kokken tager sit liv"

--
Kent Oldhøj