Arrangere et div element efter et andet di~
Fra : Peter Poulsen

Dato : 16-03-06 22:40

Hej

Jeg vil gerne kunne arrangere et lille div element (f.eks. et
logo) efter et stort div element (container for sidens indhold).
Jeg vil gerne kunne placere den lille div i toppen og i højre
side af den store div. Hvordan gør man dette, så den er samme
sted i alle opløsninger på skærmen?

Mvh. Peter

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 16-03-06 23:33

Peter Poulsen wrote:
> [...]
> Jeg vil gerne kunne placere den lille div i toppen og i højre
> side af den store div. Hvordan gør man dette, så den er samme

#storeDIV {
position:relative;
}
#lilleDIV {
postion:absolute;
right:0;
top:0;
}

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-03-06 00:48

Jørgen Farum Jensen wrote:

> #storeDIV {
> position:relative;
> }
> #lilleDIV {
> postion:absolute;
> right:0;
> top:0;
> }

Det alene kan desværre ikke gøre det. Den absolutte positionering af
#lilleDiv løfter denne div ud af sidens flow og noget af indholdet i
#storeDiv vil derfor enten dække over eller blive dækket af #lilleDiv.

En lettere måde at lave det på er med float, men ikke helt som Per skriver.
Gør det sådan:

I html:

I css:

#lilleDiv {
float: right;
width: 100px;
margin: 0 0 10px 10px;
}
#storeDiv {
definitioner for storeDiv
}

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Per Rasmussen

Dato : 17-03-06 08:32

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> En lettere måde at lave det på er med float, men ikke helt som Per skriver.

Hej Erik
Det er en løsning hvis den lille div ikke skal ligge inde i den store, men jeg
har opfattet det således at det skal den gøre.

PerR

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-03-06 00:02

Per Rasmussen wrote:

> Det er en løsning hvis den lille div ikke skal ligge inde i den
> store, men jeg har opfattet det således at det skal den gøre.

Du har sikkert ret i din tolkning. I så fald skal #lilleDiv selvfølglelig
etableres inde i #storeDiv - præcis som du gjorde.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Per Rasmussen

Dato : 16-03-06 23:44

Peter Poulsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> Jeg vil gerne kunne placere den lille div i toppen og i højre
> side af den store div. Hvordan gør man dette, så den er samme

Hvis jeg har forstået dig rigtigt, så tror jeg du mener at den
lille div skal være placeret i øverste højre hjørne indeni den
store div, hvis det er korrekt så skal du lægge den lille div
indeni den store
Og mon ikke du kan placere den i øverste højre hjørne ved hjælp
af lloat right, men du skal jo også lige tænke på det der skal
sættes ind i den store div, at placere det, så det ikke kommer i
kambolage med den lille div.

PerR