Erfaringer med Nesa Fibernet
Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-03-06 20:38

Det varer ikke længe før Nesa kan levere deres fibernet her i området,
hvor jeg bor. Som sædvanligt er materialet tykt med marketing og meget
meget tyndt med teknik.

Er der nogen, der har praktiske erfaringer med det?

Hvordan terminerer de i boligen? Med en medie-konverter? En lille
switch? Eller noget helt tredje?

Bliver man tildelt adresse med DHCP, PPPoE eller noget helt tredje?

Får man en adresse i Nesas net, eller får man en i service-udbyderens
net? (Altså DBnet, Jay.net, whatever) Og (følgelig) er det så service-
udbyderen eller Nesa, der bestemmer hvor mange adresser, man kan få?

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-03-06 21:07

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message
> Det varer ikke længe før Nesa kan levere deres fibernet her i området,
> hvor jeg bor. Som sædvanligt er materialet tykt med marketing og meget
> meget tyndt med teknik.

Det er helt vildt ifl deres planer går de rigtigt igang med at grave i mange
opråder når frosten er væk fra jorden..

Kan sku ike komme over at mine gamle forældre også snart har mulighed for
Nesa fibernet

> Er der nogen, der har praktiske erfaringer med det?

Næe ikke endnu

> Hvordan terminerer de i boligen? Med en medie-konverter? En lille
> switch? Eller noget helt tredje?

Uden at vide det helt store, så vil jeg gå ud fra de terminere i:

http://comega.dk/fth/index.html

men når jeg tænkter over det levere de kun IP-tv? synes ellers jeg før har
læst priser og pakker for normal analogtv priser.

> [...]
> net? (Altså DBnet, Jay.net, whatever) Og (følgelig) er det så service-
> udbyderen eller Nesa, der bestemmer hvor mange adresser, man kan få?

Nesa laver jo den fysiste insallation, og stiller krydsfelt med kundens
fibre til rådighed.. Så NEsa er jo helt gennemsigtig så vidt jeg har
forstået. De tjener jo så på at levere selve fiber tilslutningen til 179 pr.
måned. hvilket jo er lidt dyrere end TDC basislinie men så er der jo
også lidt andre muligheder.

Fra : Kaare

Dato : 16-03-06 21:53

> Er der nogen, der har praktiske erfaringer med det?

Some... :)

> Hvordan terminerer de i boligen? Med en medie-konverter? En lille
> switch? Eller noget helt tredje?

Da Nesa benytter sig af packetfront, er det noget packetfront CPE kasse der
står hos kunden.

> Bliver man tildelt adresse med DHCP, PPPoE eller noget helt tredje?

Her bliver det så ret produkt specifikt. Oftest dog DHCP.

> Får man en adresse i Nesas net, eller får man en i service-udbyderens
> net? (Altså DBnet, Jay.net, whatever) Og (følgelig) er det så service-
> udbyderen eller Nesa, der bestemmer hvor mange adresser, man kan få?

Man får en IP adresse i udbyderens net. Det er dog ikke udbyderen der
tildeler adressen, men Nesa. Så selvom det er meningen at det skal virke
meget layer2 agtigt (eller layer1), er det ikke helt sådan. Derfor er det
heller ikke helt ens produkter man får hos Nesa og andre elselskaber (hos
eks. DB).
Der er faktisk en hel del forskelle. Mange af disse er svære at definere på
forhånd. Så det er lige før at du spørger leverandørerne direkte omkring
hvilke ting du har brug for, og om de kan levere det.

/Kaare

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-03-06 22:51

On Thu, 16 Mar 2006 21:52:32 +0100, "Kaare" <nothing@nowhere.invalid>
wrote:

> Man får en IP adresse i udbyderens net. Det er dog ikke udbyderen der
> tildeler adressen, men Nesa. Så selvom det er meningen at det skal virke
> meget layer2 agtigt (eller layer1), er det ikke helt sådan.

Hvordan udveksler de så trafik med jer? Får I det via en standard L3-
forbindelse?

Er det NVEs (FTH-Bredbånds) tv-løsning, I leverer på Nesas fibernet?
Eller er det kun den der (IMO rædselsfulde) Windows/IE-ting til en pc?

Hvad gør I med telefonien? I kan jo ikke selv garantere QoS for det i
Nesas net, så har I lavet en aftale med dem om en tilsvarende ydelse?

I har en selvprovisionerings-portal på jeres eget net, ikke? Jeg går
ud fra, I ikke kan tilbyde noget tilsvarende i Nesas net, og man skal
selvprovisionere via Nesa portal?

> Derfor er det heller ikke helt ens produkter man får hos Nesa og andre
> elselskaber (hos eks. DB).

Til gengæld får man muligheden for at vælge udbyder, hvilket jeg synes
er en vældig sympatisk model.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Svend

Dato : 17-03-06 07:43

Asbjorn Hojmark wrote:

> Til gengæld får man muligheden for at vælge udbyder, hvilket jeg synes
> er en vældig sympatisk model.

Ja især når der er stor forskel på hvordan diverse internet udbydere
udveksler trafik med hinanden, her mener jeg at cybercity har et godt
produkt.

--
Svend

Fra : Kaare

Dato : 18-03-06 00:06

> [...]
>
> Er det NVEs (FTH-Bredbånds) tv-løsning, I leverer på Nesas fibernet?
> Eller er det kun den der (IMO rædselsfulde) Windows/IE-ting til en pc?

Det er NVEs (FTHs) portal løsning der kører.. agtigt.

Der arbejdes på at lave en helt ny platform til det, men stadig IPTV via en
set-top boks.

> Hvad gør I med telefonien? I kan jo ikke selv garantere QoS for det i
> Nesas net, så har I lavet en aftale med dem om en tilsvarende ydelse?

Nesa prioriterer på hvilken port i deres CPE man forbinder sit udstyr til...
der er derfor ret vigtigt at man sætter sin telefon til det rigtige stik. :)

> I har en selvprovisionerings-portal på jeres eget net, ikke? Jeg går
> ud fra, I ikke kan tilbyde noget tilsvarende i Nesas net, og man skal
> selvprovisionere via Nesa portal?

Vi har en, men den er ikke i brug. Vi håbede på at tage den i brug en dag,
men vi er ved at gøre klar til en nyt provisioneringssystem - så hvad der
sker bagefter kan jeg ikke lige sige.
- Men mon ikke det kommer en dag.

> Til gengæld får man muligheden for at vælge udbyder, hvilket jeg synes
> er en vældig sympatisk model.

Det er en fantastisk model. Jeg synes den bedste model er at et helt andet
selskab står for infrastrukturen, og dermed ikke har speciel interesse i
nogle af udbyderne... lige pt. er der selvfølgelig nogle energiselskaber bag
DB, men min tanke er også mere ideelt, hvilket nok aldrig sker.
Jeg synes til gengæld i den grad ikke om at dem der skal levere
infrastrukturen pludselig står for at styre en ordentlig mængde udstyr.
Deres netværk bliver derfor pludselig næsten mere kompliceret end
"eksperten" der skal levere slutproduktet.
Eksempelvis er det ganske svært at yde god kundeservice når man er i tvivl
om hvor i kæden problemet ligger. Sker der derfor eksempelvis en fejl hos
Nesa, vil det stadig være service leverandøren (som eks. DB) der sidder med
håret i postkassen. De kan ikke se noget teknisk, komme med en fornuftig
forklaring, eller på anden måde sikre hurtig udbedring af fejlen... til
gengæld står de for at opkræve en sum penge. Det har tvister skrevet overalt
på sig.

- Det er selvfølgelig min personlige mening, og ikke DBs.

/Kaare

Fra : Svend

Dato : 17-03-06 07:46

Kaare wrote:
> "Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i en meddelelse

> Her bliver det så ret produkt specifikt. Oftest dog DHCP.

Jeg mener ikke at der er nogen der tilbyder fast ip i øjeblikket, har
hørt fra et salgs møde at man fra dbnets side 'arbejder på sagen', men
belært fra bolignet skal man ikke tage den slags så nøje (uden at det
har noget med dbnet at gøre).

--
Svend

Fra : Svend

Dato : 17-03-06 07:48

Svend wrote:

> Jeg mener ikke at der er nogen der tilbyder fast ip i øjeblikket, har

Bortset fra jay.net måske

--
Svend

Fra : Frans Meyer

Dato : 17-03-06 17:59

> [...]
> meget tyndt med teknik.
> Bliver man tildelt adresse med DHCP, PPPoE eller noget helt tredje?

For jaynet - kig her:

http://nesa.jay.net/faq/index.php

Jeg ved dog ikke om det er den eneste måde at connecte på..... hos dem.

vh
Frans

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-03-06 22:15

On Fri, 17 Mar 2006 17:58:48 +0100, "Frans Meyer" <fm@meyer_dk> wrote:

> http://nesa.jay.net/faq/index.php

Yikes, PPTP.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 18-03-06 09:03

On Fri, 17 Mar 2006 22:15:23 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Yikes, PPTP.

Hvad er der galt med PPTP i forhold til f.eks. PPPoE?

/Jarlskov

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-03-06 12:01

"Lasse Jarlskov" <lasse@jarlskov.dk> wrote in message

> Hvad er der galt med PPTP i forhold til f.eks. PPPoE?

Så kan man vel ikke bruge mange routere til at forbinde til netværket?

Fra : Svend

Dato : 19-03-06 20:52

Bjarke Hansen wrote:
> "Lasse Jarlskov" <lasse@jarlskov.dk> wrote in message

> Så kan man vel ikke bruge mange routere til at forbinde til netværket?

Alle zyxels routere har haft det siden rudder konge. Cisco burde vel
også kunne. Jeg tror jay.net bruger chap som handshake.

--
Svend

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-03-06 22:10

On Sat, 18 Mar 2006 09:03:12 +0100, Lasse Jarlskov <lasse@jarlskov.dk>
wrote:

> Hvad er der galt med PPTP i forhold til f.eks. PPPoE?

Ja, mængden af udstyr der supporterer det for nu at tage det
væsentligste.

Det er jo ikke givet, at man har lyst til at sætte sin Windows-maskine
(direkte) på nettet. Det kunne nemt tænkes, man havde andre boxe, ja
måske endda et lille hjemmenet. Jeg vil mene, det er ret sandsynligt,
hvis man overhovedet er potentiel målgruppe for FTTH.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Martin Schultz

Dato : 18-03-06 16:18

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev 2006-03-16:
> [...]
>
> Er der nogen, der har praktiske erfaringer med det?
>
> Hvordan terminerer de i boligen? Med en medie-konverter? En lille
En packetfront dims med porte til diverse, TV, Inet, VoIP. Hvad der
egentligt kommer ud af dem afhænger af udbyderen.

> Bliver man tildelt adresse med DHCP, PPPoE eller noget helt tredje?
Det kommer an på service udbyderen, det kan være DHCP

> Får man en adresse i Nesas net, eller får man en i service-udbyderens
> net? (Altså DBnet, Jay.net, whatever) Og (følgelig) er det så service-
> udbyderen eller Nesa, der bestemmer hvor mange adresser, man kan få?

Man får en adresse i service udbyderens net men det er NESAs system der
står for det.

Martin
med mindre andet er angivet.