Tryk på knap skal sætte if-sætning igang
Fra : Tobias

Dato : 16-03-06 17:07

Hej....

Hvordan sætter jeg en " if sætning " igang ved et tryk på en knap ?
Jeg har allerede en knap og skal derfor sørge, at det specielt er ved tryk
på knap2, at sætningen skal aktiveres.

if (knap2 bliver trykket)
{
}

VH Tobias

Fra : jesper

Dato : 16-03-06 17:46

Tobias wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> [...]
>
> Hvordan sætter jeg en " if sætning " igang ved et tryk på en knap ?
> Jeg har allerede en knap og skal derfor sørge, at det specielt er ved tryk

nu er jeg ik selv den bedste men hvis du laver det med <a> så kan du gøre det
sådan:

<a scr="?b=1">hejhej</a>
if ($_GET["b"] == 1)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Schulz

Dato : 16-03-06 17:53

On 16 Mar 2006 16:45:41 GMT
jesper <lindstroem89@hotmail.com> wrote:

> nu er jeg ik selv den bedste men hvis du laver det med <a> så kan du
> gøre det sådan:
>
> <a scr="?b=1">hejhej</a>
> if ($_GET["b"] == 1)

Det korte af det lange er at knap trykket registreres på klientsiden og
dette sker først efter at serveren er færdig med at udføre al det den
skal i php.

Derfor kan du ikke (på en fornuftig måde) lave så at en knap på siden
sørger for at noget yderligere sker.
Dette kan gøres ved at knappen submitter en form og disse data så
sendes til serveren der i php parser det og ud fra dette udfører din if
for derefter at generere siden igen og vise den endnu en gang til
brugeren.
Alternativt kan man benytte sig af javascript til at spørge efter en
php side der udfører din if igen via et asynkront kald. Dette er det
som med et buzzword hedder Ajax for tiden.

Fra : jesper

Dato : 16-03-06 18:10

Kim Schulz wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
> php side der udfører din if igen via et asynkront kald. Dette er det
> som med et buzzword hedder Ajax for tiden.

jaja det har du ret i.. og jeg er ret ny i dette PHP noget så forstod ik
det halve.. men mit vil også virke da den bare ville opdatere siden.

men ellers kan man vil bare sætte en funktion og derefter bruge onclick=
?

Fra : Kim Schulz

Dato : 16-03-06 18:12

On Thu, 16 Mar 2006 17:59:50 +0100
"Tobias" <xtobias@xkraes.dk> wrote:

> Tak for svarene....
>
> Behøves det at være så besværligt?
> Jeg bruger sessioner, så mine php værdier bliver gemt fra gang til
> gang....
>
> Tænkte på om man evt. bare kunne få trykket på knappen til at sætte
> en variabel lig 1.
> If sætningen kunne derpå undersøge om variablen var lig 1 - og hvis
> ja; gå igang. ??

hvordan ved serveren hvor php kører at knappen som er på brugerens
computer er blevet trykket på ??

Fra : Kim Schulz

Dato : 16-03-06 19:12

On Thu, 16 Mar 2006 19:01:38 +0100
Martin <news@natten-i.dk> wrote:

> Til orientering, så er der jo kommet en ny metode til netop at gøre
> ovenstående. Metoden hedder AJAX.
[snip]
Ja det skrev jeg jo netop!