Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sigma DG ST EF-500
Fra : Årslev

Dato : 16-03-06 15:52

Nogen der lige kan hjælpe mig med et spørgmål? Jeg har lige fået subj. til
mit D70s, men synes ikke jeg kan vælge hurtigere end 1/500-del på program
"S"? Har prøvet på blitzens tre indstillinger uden det ændrer noget.

Hvordan gør jeg dét?

Rasmus

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 16-03-06 16:01

"Årslev" <maagevej62tv@galnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mit D70s, men synes ikke jeg kan vælge hurtigere end 1/500-del på program
> "S"? Har prøvet på blitzens tre indstillinger uden det ændrer noget.

Du kan ikke køre en hurtigere lukker end 1/500 del med D70(s). Det er den
maksimale sync-hastighed for det kamera, hvilket er hurtigere end hvad du
ser hos storebrødrene. Jeg har læst et eller andet sted, at hvis du taper
kontakterne, så kan du, men om der er hold i det, ved jeg ikke.

MVH
Thomas

Fra : Peter Schrøder

Dato : 17-03-06 09:38

Thomas Pedersen skrev:

> [...]
> hvad du ser hos storebrødrene. Jeg har læst et eller andet sted, at
> hvis du taper kontakterne, så kan du, men om der er hold i det, ved

Hvorfor skulle man have en hurtigere lukkertid?
1/500 er tilsyneladende den hurtigeste tid hvor
lukkergardinet er fuldt åbent.
Ved f.eks. 1/1000 bliver kun halvdelen af
billedet eksponeret fordi spalten er for
smal.

Peter Schrøder

Fra : Kenneth K.

Dato : 17-03-06 12:08

On Fri, 17 Mar 2006 09:38:09 +0100, Peter Schrøder
<petersch@vip.cybercity.invalid> wrote:

> [...]
> lukkergardinet er fuldt åbent.
> Ved f.eks. 1/1000 bliver kun halvdelen af
> billedet eksponeret fordi spalten er for

Jeg kan tage billeder ved op til 1/8000 med min gamle manuelle Braun
flash, med hele billedet belyst. Flashen har kun en midterkontakt og
kameraet ved derfor ikke at der sidder en flash på. Der er dog slet ikke
fuld styrke ved så høje hastigheder, men billedet er belyst over det hele.
Med en lukkertid på 1/8000 er flashen langt fra tændt 100% før lukkeren
lukker igen, så det giver nær ingen lys. Ved 1/1000 derimod er der tæt på
fuld knald på lyset, så det er absolut brugbart. Det fordi D70-familien
bruger elektronisk lukker ved 1/500 og over, at man kan lave det trick.

Jeg har svært ved at se hvorfor tapetricket _ikke_ skulle virke.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-03-06 12:23

Kenneth K. skrev i op.s6j064pw647std@kk dette:

> det hele. Med en lukkertid på 1/8000 er flashen langt fra tændt 100%
> før lukkeren lukker igen, så det giver nær ingen lys. Ved 1/1000

Nu tror jeg ikke på at du har et kamera, hvor der kun går 1/8000 sek. fra
eksponeringen starter til den slukker. Dit kamera har sandsynligvis en
spaltelukker hvilket betyder at en spalte (en revne) i en lystæt flade
glider ned over billedet under eksponeringen, således ethvert punkt på
ccd/film kun er belyst 1/8000 sek. Men der går laaaangt mere tid fra spalten
belyser den øverste del af chip/billed til den nederste er belyst.

vh
Jan

Fra : Peter Schrøder

Dato : 17-03-06 12:29

Jan Bøgh skrev:
> [...]
> således ethvert punkt på ccd/film kun er belyst 1/8000 sek. Men der
> går laaaangt mere tid fra spalten belyser den øverste del af

Man kunne jo evt. forestille sig at blitzen
blitzer så langsomt at det rent faktisk kan lade sig gøre.
Men normalt vil billedet kun blive belyst der hvor spalten
er i spaltelukkeren når den (blitzen) brænder af.

Peter Schrøder

Fra : Kenneth K.

Dato : 17-03-06 13:27

On Fri, 17 Mar 2006 12:23:14 +0100, Jan Bøgh <spamhater@nowhere> wrote:

> [...]
> spalten
> belyser den øverste del af chip/billed til den nederste er belyst.

Jeg har et D70, ligesom dig hvis jeg ikke husker meget galt. Og som jeg
har forstået, så tænder og slukker D70 for CCDen ved hastigheder (over
1/250 var det vist og ikkk 1/500 som jeg skrev før), det kalder de så for
elektronik lukker. På den måde bliver hele billedet belyst på en gang og
det er grunden til at man kan bruge så høje hastigheder på D70-familien.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Fra : HKJ

Dato : 17-03-06 17:52

Kenneth K. wrote:
> [...]
> for elektronik lukker. På den måde bliver hele billedet belyst på en
> gang og det er grunden til at man kan bruge så høje hastigheder på

Jeps, D70 har elektronisk lukker, den mekaniske er vist omkring 1/90.

Man skal dog være opmærksom på at lyset fra en flash kan vare noget
længere end 1/8000 sekund, så man kan ikke påregne at have fuldt ledetal.

Fra : Brian Lund

Dato : 19-03-06 22:43

> [...]
> mit D70s, men synes ikke jeg kan vælge hurtigere end 1/500-del på program
> "S"? Har prøvet på blitzens tre indstillinger uden det ændrer noget.

Som jeg har forstået det understøtter "ST" modellen ikke "FP-flash".
Med min 500 Super og mit 350D skal jeg trykke på +-knappen på flashen,
indtil der står "FP" i displayet på blitzen, så kan jeg vælge så hurtig
lukkertid som kameraet kan klare, dog kun i manuel eller lukkertids
prioritet! (S?)

Brian