Spanske Peberfrugter
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 16-03-06 11:54

Hej !!

Så i avisen, at de spanske peberfrugter skulle være "farlige" p. g. af
sprøjterester ?
Hvad er jeres mening om det ?
Kan klare sig med en grundig afskylning ?
Findes der peberfrugter i handlen, der ikke er "farlige"
Med venlig hilsen
Hans

Fra : Marianne

Dato : 16-03-06 17:48

> [...]
> Hvad er jeres mening om det ?
> Kan klare sig med en grundig afskylning ?
> Findes der peberfrugter i handlen, der ikke er "farlige"

Jeg troede, at det var almindelig kendt, at peberfrugter (især de røde) var
den grøntsag, der indeholdt flest giftrester.

Sådan har det været i årevis.

Køb økologisk - eller dyrk dem selv i drivhus. Andet er der vel ikke at
gøre. Man kan selvfølgelig også vaske dem grundigt.

mvh
marianne

Fra : Martin Andersen

Dato : 18-03-06 08:19

Marianne wrote:

> gøre. Man kan selvfølgelig også vaske dem grundigt.
>
> mvh
> marianne

Kan du henvise til nogle artikler eller lignende der
dokumenterer at grundig vask kan fjerne store dele af
giftresterne ? Og hvad menes med "grundig vask" ?

Det er ikke for at genere dig jeg skriver dette, men fordi
jeg er i tvivl om det virkelig hjælper med vask

Jeg har læst at man helst skal lægge grønsagerne i blød i
nogle timer, men jeg har ikke set en undersøgelse på området.

Martin.

Fra : Marianne

Dato : 19-03-06 19:20

> Kan du henvise til nogle artikler eller lignende der
> dokumenterer at grundig vask kan fjerne store dele af
> giftresterne ? Og hvad menes med "grundig vask" ?

Det kan man google sig frem til. Og så får man fx
http://www.miljoeogsundhed.dk/default.aspx?node=3909

Om det er dokumentation nok, ved jeg ikke. Ellers må du selv prøve videre.

mvh
marianne