Skal have fjernet min visdomstand
Fra : Helle

Dato : 16-03-06 09:42

Hejsa

Jeg er ved at dø af skræk for jeg skal have fjernet min rimelig kompliserede
visdomstand.
Jeg er uhyggelig tandlægeskræk, men har fundet en tandlæge som skulle være
god til sådan nogle som mig jeg var ude ved ham i sidste uge og han
virker utrolig behagelig og rar.
Jeg fik penicilin og en beroligende pille med hjem og nu skal jeg så bare
have taget mig sammen til at få bestilt en tid.

Min visdomstand er ikke kommet op over tandkødet da der ikke er plads fordi
den ligger vertikalt og presser ind mod nabotanden. Det er lidt kompliseret
at få op sagde han men det skulle nok lykkes.

Jer andre som har fået fjernet en sådan visdomstand, hvordan var det? gjorde
det ondt under operationen? sagde det værre end når man får boret i en tand
der er hul i? og hvor mange dage efter skal jeg forvente at have det rigtig
dårligt? hvad skal jeg tage af smertestillende medicin? (kan ikke tåle
kodymagnyl og Panodil virker ikke på mig). Skal jeg spise speciel
blød/flydende/kold kost de næste dage?

Åh jeg er så bange...

Hjælp mig

Mvh Helle

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-06 11:17

Hej Helle.

Slå koldt vand i blodet!

Selvfølgelig kommer hele forløbet an på hvor fast tanden sidder, men i de
fleste tilfælde går det altså rimeligt glat.
Jeg fik selv fjernet en visdomstand for et par år siden, og jeg syntes ikke
det var specielt ubehageligt.

Jeg mærkede ingen smerte, højst lidt ubehag i bedøvelsesøjeblikket, og
tanden var ude på et par minutter. Kunne selvfølgelig mærke at de "trak" i
tanden, for det trækker jo lidt i kæben, men det var ikke tæt på at være
smerte.

Lyden er sådan lidt knasende til tider, men ikke så skrækindjagende som
lyden af et bor. (Selvom jeg ikke har tandlægeskræk).

Bagefter, når bedøvelsen har fortaget sig, kan man med tungen mærke et hul,
det er måske også lidt hævet og smager lidt af blod, men du får garanteret
nogle vatrondeller med til at stikke i munden.

Den første dag spiste jeg bare yoghurt, fordi det smager godt og så kommer
der ikke madrester i hullet, og tog den med ro når jeg spiste de følgende
dage, men det helede forbløffende hurtigt faktisk, med mad og det hele.

Jeg fik nogle smertestillende med af tandlægen, ved ikke hvad de hed, men
nåede heller aldrig at spise dem, for havde ikke ondt bagefter.

Så Helle, tag du bare tyren ved hornene, vist er det ingen skovtur, men jeg
er sikker på at det nok skal gå godt, og hvis du føler dig tryg ved din
tandlæge synes jeg da bare du skal få ringet og bestilt den tid!

Giv dig selv lidt hjælp til selvhjælp

Mette

Fra : Helle

Dato : 16-03-06 12:15

"Mette M" <mettefjernfjern(a)marmet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg er sikker på at det nok skal gå godt, og hvis du føler dig tryg ved
> din tandlæge synes jeg da bare du skal få ringet og bestilt den tid!

Tak for dit svar, det beroligede mig lidt. Nu har jeg taget mig sammen og
har bestilt en tid. Så fredag d. 7.april sker det som hun sagde så tager
det ca ½ time så det er heldigvis ikke så lang tid. Så nu skal det bare
overståes! Jeg har fået penicilin med hjem og en beroligende pille.

Mvh Helle

Fra : Helle Hansen

Dato : 16-03-06 12:47

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke tåle kodymagnyl og Panodil virker ikke på mig). Skal jeg spise
> speciel blød/flydende/kold kost de næste dage?

Jeg har som dig haft en visdomstand der lå vandret og skulle opereres ud (i
undermunden). Samtidig fik jeg trukket en ud i overmunden i samme side. De
to sammenlignet var det "værre" at få trukket en tand ud. Så hvis du er
bedøvet, så mærker man ikke det store. Så vidt jeg husker fik jeg et par
kodein til de første par dage, men jeg fik som sagt også fjernet 2 tænder.
Jeg mærkede ikke det store efter. Jeg spiste yoghurt i dagene efter, men jeg
var heller ikke specielt sulten.
Selvfølgelig er det ikke morsomt i øjeblikket man er hos tandlægen, men i de
rette hænder så sørger de for at man slapper så meget af at det hurtigt er
overstået. Og efter er det trods alt rart at slippe for det der sad og
trykkede og måske har givet hovedpine.

Venligst,

en anden Helle

Fra : LH

Dato : 16-03-06 14:41

Jeg har vist skrevet om det før, men har du normalt glæde af musik, så tag
en diskmand med og brug den mens du får behandling. Det fjerner fokus. Det
har hjulpet mig i en lignende situation hvor jeg var SÅ bange at ingen der
bare sætter sig i en tandlægestol uden problemer, ved hvor slemt man kan
have det. Og så vil jeg lige nævne at jeg bagefter slet ikke kunne forstå
jeg havde været så bange, fordi det slet ikke var så slemt som jeg havde
troet - og det var også en visdomstand der lå "gemt" under tandkødet og
ikke ville komme helt frem.
LH

Fra : Helle

Dato : 16-03-06 16:14

"LH" <le_ha@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg havde været så bange, fordi det slet ikke var så slemt som jeg havde
> troet - og det var også en visdomstand der lå "gemt" under tandkødet og

Ja min tandlæge sagde også at jeg var velkommen til at tage alt det med jeg
har brug for, men ellers tilbyder de også musik, film og tv i stolen. Så jeg
slæber nok min mp3 afspiller og kæresten med

Mvh Helle

Fra : Workingmom

Dato : 16-03-06 18:24

Helle skrev:
> [...]
> har brug for, men ellers tilbyder de også musik, film og tv i stolen. Så jeg
> slæber nok min mp3 afspiller og kæresten med

Så kan du vikle ham rundt om ørerne

Det var flot, du fik taget dig sammen. UG med kryds og slange for at
overvinde din angst.

Tine

Fra : Helle

Dato : 16-03-06 16:13

> [...]
> er overstået. Og efter er det trods alt rart at slippe for det der sad og

Min visdomstand sidder også i venstre side i undermunden. Jeg har heldigvis
ikke nogen andre der skal ud. (endnu).
Det lyder til jeg overreagerer og er lidt for hysterisk men jeg er bare SÅ
bange.

Tak for jeres dejlige indlæg.

Mvh Helle

Fra : mk

Dato : 16-03-06 21:55

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse

> Jer andre som har fået fjernet en sådan visdomstand, hvordan var det?
> gjorde det ondt under operationen?

Jeg har prøvet! Spørger du fordi du vil høre hvad jeg evt. har at fortælle,
eller spørger du fordi du kun vil høre fra dem der synes at "det ikke var
noget at snakke om".

mk

Fra : Helle

Dato : 16-03-06 22:01

"mk" <ingenpost@tilmiginvalid.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har prøvet! Spørger du fordi du vil høre hvad jeg evt. har at
> fortælle, eller spørger du fordi du kun vil høre fra dem der synes at "det
> ikke var noget at snakke om".
>
> mk

Jeg spørger fordi jeg vil vide sandheden og høre hvad andre har oplevet, så
kom bare med din oplevelse også.

Mvh Helle

Fra : mk

Dato : 16-03-06 22:31

> [...]
>
> "mk" <ingenpost@tilmiginvalid.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg spørger fordi jeg vil vide sandheden og høre hvad andre har oplevet,

Oki - et røntgentbillede viste en visdomstand der lå under knoglen i
undermunden. Uden om tanden havde der dannet sig en betændt cyste som gjorde
meget ondt. Tanden (og cysten) skulle opereres ud.

Dette kunne en alm. tandlæge ikke gøre, hvorfor jeg blev henvist til
kæbekirurgisk afdeling på sygehuset. Jeg fik valget mellem at blive
lokalbedøvet og fuld narkose.

På billedet kunne man se at nerven sad meget tæt på tanden så tandlægen
anbefalede fuld narkose, da man ved lokalbedøvelse kunne risikere at måtte
afbryde operationen og senere foretage den i narkose.

Narkose viste sig at være den rigtige beslutning. Tandlægen fortalte
bagefter at de ikke havde kunnet gennemføre den i lokalbedøvelse

Operationen tog en time og efter et par timer kunne jeg tage hjem. Men
samtidig kom hævelsen og smerterne som varede ved med næsten samme styrke i
3 døgn. Jeg kunne ikke sove eller finde ro nogen steder. Det gjorde meget
ondt. Jeg levede af yoghurt, supper og tynd kartoffelmos de første mange
dage (tabte 3 kg på 3 dage)

Retfærdigvis skal det så siges at jeg ikke tog de piller jeg havde fået med
hjem (syntetisk morfin) da jeg fik det rigtigt dårligt af den første pille.
Jeg nøjedes derfor men Panodil som kun hjalp meget lidt.

Jeg fik forebyggende penicillin men alligevel gik der betændelse i "hullet".
Det fik jeg dog bugt med med yderligere penicillin og ved at sprøjte
klorhexidin i hullet flere gange dagligt. Tja og efterhånden faldt hævelsen
og smerterne blev udholdelige.

Det var en barsk omgang, men nok mest fordi jeg ikke tålte den stærke
smertestillende medicin.

mk

Fra : Helle

Dato : 16-03-06 22:41

> [...]
> hævelsen og smerterne blev udholdelige.
>
> Det var en barsk omgang, men nok mest fordi jeg ikke tålte den stærke

Det lyder som en grim omgang. Jeg er forberedt på at have stærke smerter men
som tandlægen sagde, så er det bedst for mig at have smerterne hjemme i
trygheden end i tandlægestolen. Jeg vil bede ham om smertestillende piller.
Jeg har fået penicilin med hjem som jeg skal starte op på dagen før
operationen. Jeg skal tage 1 pille 5*dagligt plus jeg har fået en
beroligende pille med hjem, som jeg skal tage en time før operationen.

Men er du ikke glad for nu, at tanden er ude?

Mvh Helle

Fra : mk

Dato : 16-03-06 22:57

> [...]
> beroligende pille med hjem, som jeg skal tage en time før operationen.
>
> Men er du ikke glad for nu, at tanden er ude?

Jo det er jeg. Mit problem bestod jo også i at tanden lå så langt nede i
kæben - var slet ikke brudt gennem knoglen, så smerterne kom vel også af at
der skulle fjernes et stykke knogle som bagefter skulle sættes på igen. Og
efter 3 år med tandpine kunne jeg også "tåle" de 3 dage med smerter. 3 år
fordi min tand ikke opdagde tanden/cysten og prøvede med slibninger,
bideskinne o.s.v. Først han han stoppede som tandlæge og jeg fik en ny blev
det opdaget.

mk

Fra : Jimmy

Dato : 17-03-06 00:46

> Åh jeg er så bange...
>
> Hjælp mig

Jeg har næsten lige fået min fjernet og det var slet ikke slemt. Min
"operation" tog ca. en halv times tid, da tandlægen måtte banke tanden i
stykker og tage den ud i bit by bit.
Det slemmeste var sådan set lokalbedøvelsen som jo er at han stikker en
nål med bedøvelse ind i området og det føles derefter. Men ellers var
det bare at læne sig tilbage og slappe af, og se på en 1000W lampe.
Du skal i hvert fald have noget smertestillende medicin til ugen efter,
og det blir den receptpligtig. Du skal heller ikke regne med at spise
andet end blød mad de efterfølgende dage, for det gør ondt, og du har
altså sting i munden som holder et åbent sår sammen som skal have ro.
Efter du får taget sting ud, så har du et hul hvor tanden har siddet, så
der kan godt snige sig ting og sager ned i, indtil det er blevet glattet
mere ud efter 14 dage 1 måned, så skaf nogle tandstikker.
Det er vidst nok en "skrøne" det med at det er virkelig slemt at få
pillet en visdomstand ud, så man kan blærer sig med at det har man været
igennem.
Alle har jo også bestået teori- og køreprøven første gang uden ekstra
timer ik? ;)

Fra : Helle

Dato : 17-03-06 09:00

"Jimmy" <jimzy@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> en visdomstand ud, så man kan blærer sig med at det har man været igennem.
> Alle har jo også bestået teori- og køreprøven første gang uden ekstra

Det du fortæller lyder præcis som det min tandlæge sagde til mig. Min skal
nemlig også ud i små stykker og han sagde det værste var lyden. Han sagde
også at det tog ca ½ time.
Jeg ved ikke hvorfor der er SÅ meget snak om at det er grusomt at få en
visdomstand ud?..min tandlæge står også lidt uforstående overfor det..

Tak for dit svar

Fra : LH

Dato : 18-03-06 11:41

Det er måske fordi der er enkelte der har komplikationer - som der er én her
der har skrevet om. Jeg har også en søster der var hos en specialtandlæge og
få fjernet en og hun var også ret dårlig af det, men i de fleste tilfælde
går det "almindeligt". Det er jo altid de grimme ting der huskes mest!
Men da du allerede ved hvordan din tand skal ud og de ved hvordan den
ligger, så bortset fra tandlægeskrækken, så slå koldt vand i blodet. Jeg
havde nemlig også hørt alle de grumme historier, da min skulle ud - og så
var det jo ingenting, selvom den også måtte skæres fri og ud i småstykker.

LH

Fra : Helle

Dato : 18-03-06 13:02

> [...]
> var det jo ingenting, selvom den også måtte skæres fri og ud i småstykker.

Det betyder i hvert fald enormt meget for mig at det er en tandlæge som jeg
er tryg ved og som er utrolig rolig og behagelig. Han har mange patienter
med tandlægeskræk. Jeg er meget nervøs men havde forventet det ville være
værre, der er jo så godt nok også 2 uger til endnu, men jeg tror jeg klarer
det. Hellere have det skidt der hjemme end i tandlægestolen.
Min kæreste tager med mig da jeg føler mig mest tryg ved det og resten af
dagen arbejder han så hjemmefra for at gøre mig tryg. Det er meget flot af
ham synes jeg! Han er selvstændig erhversdrivende.

Mvh Helle

Fra : Jimmy

Dato : 19-03-06 10:55

> Min kæreste tager med mig da jeg føler mig mest tryg ved det og resten af
> dagen arbejder han så hjemmefra for at gøre mig tryg. Det er meget flot af
> ham synes jeg! Han er selvstændig erhversdrivende.

Jeg kan så sige, at det er 1000 gange slemmere ikke at få den pillet ud,
fordi hvis der kommer hul i, eller den begynder at trykke på de andre
tænder, så har du virkelig tandpine i verdensklasse, og vi snakker
smerter som er værre end at få trukket en visdomstand ud uden bedøvelse.
Og jeg havde ventet med min, og der var kommet et kæmpe hul i. Så jeg
gik i en uge og ventede på at kommer op og få den fjernet, med smerter
som vækkede mig om natten, og panodiler kunne intet gøre. Der havde jeg
virkelig en dårlig uge.
Men når tandlægens bedøvelse træder ind 2 minutter efter den er blevet
lagt, så kan du absolut intet mærke i det område, og den holder flere
timer efter du er færdig. Så det lyder nok voldsomt at den skal slås i
stykker og pilles ud, men når man ligger der og ikke kan mærke det
alligevel, så er ikke noget specielt.

Fra : Peter

Dato : 18-03-06 13:44

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Jeg er ved at dø af skræk for jeg skal have fjernet min rimelig
> kompliserede visdomstand.

Du skulle pibe.
Pga. en bindevævs sygdom, smuldrede og knækkede mine tænder i tandkødshøjde.
Til sidst kunne jeg ikke tygge andet end franskbrød uden skorpe. Det gik
selvfølgelig ikke i længden, så jeg måtte til tandterroristen og have ryddet
hele munden.
Det foregik over to gange a ca. 2 timers varighed og med ca. en uges
mellemrum. Ved fjernelse af tandresterne, måtte han flere steder skære helt
ned til kæbebenet og file/fræse af benet, så evt. forhøjninger , hvor
tænderne havde siddet, ikke senere vil give gener ved tryk af protesen, så
jeg var fuldstændig skåret op alle steder i munden og der efter syet sammen.
En ½ time efter sidste behandling, sad jeg hos tandteknikeren og fik
tandprotese sat ind.
2 timer senere indtog jeg min normale aftensmad.
Da bedøvelsen var ved at fortage sig, tog jeg et par Pamol, og mærkede
faktisk ikke mere til det overhovedet.

Det var KUN 1 visdomstand, du skulle have ordnet, ikke?

Peter

Fra : Helle

Dato : 18-03-06 15:07

> [...]
> faktisk ikke mere til det overhovedet.
>
> Det var KUN 1 visdomstand, du skulle have ordnet, ikke?

Fy for pokker for en omgang!!! Godt det ikke er mig

Fra : LH

Dato : 19-03-06 12:04

Jeg kom til at tænke på, at når jeg har fået beroligende piller før
tandbehandling (hvor der skulle bruges bedøvelse) så skulle jeg sige det,
fordi at så skulle man have en anden type bedøvelse. Men hvis det er
tandlæge selv der har givet dig de beroligende piller, så må han vide det.
Jeg fik dem jeg skulle bruge, gennem min læge.

LH

Fra : Helle

Dato : 19-03-06 19:30

> [...]
> tandlæge selv der har givet dig de beroligende piller, så må han vide det.
> Jeg fik dem jeg skulle bruge, gennem min læge.

Tandlægen har selv givet mig en beroligende pille, så jeg går ud fra han har
styr på det

Mvh Helle

Fra : LH

Dato : 18-03-06 15:32

Sådan kan man ikke altid sætte tingene op mod hinanden. Verden er ikke kun
sort og hvid!

LH

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-03-06 18:16

> Sådan kan man ikke altid sætte tingene op mod hinanden. Verden er ikke kun
> sort og hvid!

Muligvis ikke, men lidt proportioner skader nu aldrig.

Mvh Maria