"Tag sodavand allerede på køl"
Fra : Bo Warming

Dato : 16-03-06 05:21

I DK4-TV-program viste de en ferm lille kølebox til brug i campingvogn
og manede til forsigtighed om at mad kan blive bakteriebombe.
Og det er da rigtigt at salmonella-småpjat kan give lidt sommerdiarre
hvis man er er den slags modernist der overbeskytter sig med
sterilitet ( = hovedårsag til allergier ifølge Kåre Mølbaks artikler,
han har sendt mig kopier af - Seruminstitut-overlægen der var i TV om
fulgle-flue igår).
Men så sagde den forsigtige dame, at man endelig sku huske, når man
køber drikkevarer ALTID AT KØBE DEM DER ALLEREDE ER PÅ KØL,
altså at der kan ske vækst i appolinaris og grapetonic, coke og
sprite, der har stået lunkent siden den forlod fabrikken.
Er der mon noget hold i det?
De CO2-overmættede drikkevarer er da ikke pasteureiserede, men direkte
varmesteriliserede inden de kapsles til, hermetisk. dvs virus og
bakterie, alge og amøbe-tæt
Hvorfor så ikke anse sukkervandet for evighedsholdbart?
Det er da skønt, at nogle kiosker har et par flasker på køl, når man
skal læskes fjernt fra hjemmets kolde hane og køleskab, men når jeg
indkøber en måneds softdrink forbrug forslår det som en skrædder i
helvede. Det er da asocialt at tømme supermarkeds-lageret for soda på
køl, og kan de være bedre, når bortses fra en enkelt fanta , der ikke
var ordentlig steriliseret og derfor får lidt sukker-til-mælkesyre
omdannelse.(Sker det idag?)
Når jeg åbner plastikskruelåget på mine 1½ liter tonics og blander dem
med 3 dele danskvand og hælder på ½ literflasker med samme skruelåg og
lader stå i månedsvis, så kan jeg en sjælden gang smage, at lidt af
sukkervandet er gæret, omend det oftest overdøves af bobler, kinin og
sukker. Man kan ihvertfald aldrig blive syg af, at gæring er sket i en
sådan drink.
Min mor havde engang et hyacintglas med kun postevand i vinduet i
måneder, fordi hun havde fået købt et løg for lidt, og dette vand
blev alge-sløret og smagte lidt dovent, når man drak det lunkent. Det
kan nok også ske i drinks, der står længe efter blanding, når ikke
fabrikslukning. Men det er absolut ufarligt, og smagen i danskvand
ikke så stærk som ved sukkergæringen, der jo i åbnet hvidvin kan
forringe smagsindtrykket 1% efter nogle uger, trods sulfitterne.
Mælk kan smage grimt surt - måske også kakaodrik, hvis
konserveringsmidler ikke har klaret mikrobervækst. Supper og sovs har
godt substrat for patogene bakterier. Men sodavand fra fabrikken skal
da bare være kold, når man drikker den , men ikke nødvendigvis i år
eller årtier imellem fabrikation og isterningstilsætning. Eller ?
Har du smagt nyåbnet dårlig brusedrik? Eller har du gjort
grænsesøgende erfaringer som mine, men med andet resultat?

Fra : Jonas Kofod

Dato : 16-03-06 11:23

> [...]
> altså at der kan ske vækst i appolinaris og grapetonic, coke og
> sprite, der har stået lunkent siden den forlod fabrikken.

Den forsigtige dame har nok ikke tænkt på at de på køl stående læskedrikke
kun har været på køl en forsvindende lille del af deres oplagringstid - at
stå på køl en dag eller to til sidst gør ikke nogen forskel.

Fra : Ole Larsen

Dato : 16-03-06 11:50

Jonas Kofod skrev:

> Den forsigtige dame har nok ikke tænkt på at de på køl stående læskedrikke
> kun har været på køl en forsvindende lille del af deres oplagringstid - at
> stå på køl en dag eller to til sidst gør ikke nogen forskel.

Kunne det tænkes, at hun bare mente at det var lettere med noget der
allerede var afkølet

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design Febr. 2006

Fra : Jonas Kofod

Dato : 16-03-06 17:27

> Kunne det tænkes, at hun bare mente at det var lettere med noget der
> allerede var afkølet

Lettere, hvorledes? Som jeg læser Bo's fremstilling tænkes der på nedkøling
for at undgå bakterievækst i tiden mellem tapning og køb?
Du tænker måske på at sodavand'en skal være nedkølet inden den åbnes for
ikke at skabe bakterievækst efter åbningen? Ja derved er det naturligvis
lettere om man ikke skal hjem i køleskabet først.
Jeg mener dog man skal være umådeligt langsom om at drikke sin læskedrik for
at der er fare for bakterier - om det så er den ene eller anden situation
der tænkes på.

Fra : Ole Larsen

Dato : 16-03-06 17:47

Jonas Kofod skrev:

> [...]
> at der er fare for bakterier - om det så er den ene eller anden situation

Tager man dem der allerede er afkølede, skal man ikke vente på at de
bliver nedkølet og ikke bruge energi på det. Hvad Bo får ud af en
udsendelse vil jeg absolut ikke blandes ind i.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 16-03-06 17:53

> Tager man dem der allerede er afkølede, skal man ikke vente på at de
> bliver nedkølet og ikke bruge energi på det. Hvad Bo får ud af en
> udsendelse vil jeg absolut ikke blandes ind i.

Ok - fair nok Det giver mening at man slipper for at nedkøle selv. Jeg
har ikke set det omtalte TV program, så det sidste skal jeg slet ikke kunne
sige noget om.

Fra : Bo Warming

Dato : 16-03-06 20:28

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

> Tager man dem der allerede er afkølede, skal man ikke vente på at de
> bliver nedkølet og ikke bruge energi på det. Hvad Bo får ud af en
> udsendelse vil jeg absolut ikke blandes ind i.

DK4 TV udsendelsen om campingvogne kan ses ofte, tror jeg
Forsigtigdamen var klart nervøs for at sodavand var blevet dårligt ved
at stå lunkent, så man skulle tage det nedkølede
Jeg har set hystader sætte sukker i køleskabet.

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-03-06 01:25

Bo Warming skrev:

> [...]
> at stå lunkent, så man skulle tage det nedkølede
> Jeg har set hystader sætte sukker i køleskabet.

Det lyder som en fortolkning, ikke et referat, af en hændelse

Fra : Torben Madsen

Dato : 16-03-06 11:54

Du skriver

> [...]
> De CO2-overmættede drikkevarer er da ikke pasteureiserede, men direkte
> varmesteriliserede inden de kapsles til, hermetisk. dvs virus og bakterie,

Årsagen til at det bliver anbefalet at købe drikkevarer der allerede er
afkølet er af hensyn til den lille kølekapacitet som de små køleskabe har.
Som du er inde på så har det ikke noget at gøre med bakterier mv. at gøre.
Hvis du fx stopper 6 l. vand med en temperatur på 25 grader, ind i et meget
lille køleskab så vil det påvirke temperaturen meget inde i køleskabet.
mvh
torben

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 16-03-06 16:17

> [...]
>Seruminstitut-overlægen der var i TV om
>fulgle-flue igår).
>Men så sagde den forsigtige dame- Men sodavand fra

Godt trik for at komme af med de ældste varer først er at sætte
dem på køl. Nu findes der jo en del mærkelige mennesker, med
eller uden fluer i hovedet, som altid tager de bagerste varer på
hylden, for at få de friskeste,men det er der nogle "kloge"
mennesker der har luret.
Så, hjemmehjælper Warming, du bliver igen snydt.Jeg troede
ellers ikke du drak ikke alkoholiske drikke, men det er måske
bare til at spæde op med?
"Allways look at the bright side of life"

Fra : Gunnar007

Dato : 16-03-06 19:24

> Min mor havde engang et hyacintglas med kun postevand i vinduet i måneder,
> fordi hun havde fået købt et løg for lidt, og dette vand blev alge-sløret
> og smagte lidt dovent, når man drak det lunkent.

For satan Bo, jeg begynder at forstå du er som du er !

Er der ingen grænser for hvad du putter i munden ??

Hilsen G

Fra : Bo Warming

Dato : 16-03-06 20:23

"Gunnar007" <007g@teamsos.dk> wrote in message

> For satan Bo, jeg begynder at forstå du er som du er !
>
> Er der ingen grænser for hvad du putter i munden ??

Når man er kemiker, ønsker man alt analyseret , og tunge og lugtesans
er ved hånden.
Når man ser postevand blive uklart af vækst ved at det stod i
vindueskarmen, så er det da nærliggende at smage på en smule og blive
klogere.
Først hvis algerne blir grønne - fx i svømmebassin efter uger - er der
en ganske let smag.
Også giftige ting smager kemikere på i laboratoriet, et netop synligt
korn med størrelse som % af knappenålshoved er nok til at du kan
afgøre smag af pulveret og fare er nul ved så lidt. Vi smagte alle
arsenik - alt andet er "hul i din almendannelse". Why not?
Ældre tyske artikler beskriver at det og det smager i den og den
retning og det er da værdifuld viden for en kemiker og en travl
analytiker.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 16-03-06 19:33

"Gunnar007" <007g@teamsos.dk> on torsdag 16. marts 2006 at 19:24 +0100
wrote:
>"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i en meddelelse

>måneder,
>alge-sløret
>
>For satan Bo, jeg begynder at forstå du er som du er !

))))))))))))))))))))))))))

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Bo Warming

Dato : 16-03-06 20:25

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> wrote in message
> "Gunnar007" <007g@teamsos.dk> on torsdag 16. marts 2006 at 19:24
> +0100

> ))))))))))))))))))))))))))

1, hvordan er jeg?
2. Jekyl skabte sig via psykofarmaka til Hyde - men jeg afskyr
psykofarmaka incl rusmidler undtagen lækker sprut i små mængder

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-03-06 09:58

Den Thu, 16 Mar 2006 20:25:13 +0100, skrev Bo Warming :

> 1, hvordan er jeg?

"Markant anderledes, med gode intentioner".

--
Kent Oldhøj

Fra : Bo Warming

Dato : 17-03-06 22:53

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote in message

> "Markant anderledes, med gode intentioner".

Der lå mellem linierne noget negativt.

Men jeg tænkte nok, at når der afkræves præcision, så falder alle
angreb fra hinanden, og det bliver til 100%skamrosning som Kent
Oldhøjs