Møgdag... vores Maine Coon er død!
Fra : SA

Dato : 15-03-06 22:05

Hej NG.

I får lige en beskrivelse af en noget sørgelig start på dagen.

Her til morgen skulle jeg aflevere den ældste søn i dagpleje, og bemærkede
vores kat(en Maine Coon) udenfor, som gerne ville ind(som nu kun en Maine
Coon kan gøre opmærksom på det!)
Da jeg kom tilbage(ca. et kvarter senere), så konen ham ligge udenfor ved
terrassedøren, hvilket der ikke er noget unormalt i(han kunne ligge de mest
besynderlige steder og i de underligste positioner!). Men, hun bemærkede med
det samme at der var løs sne på ham, og ja, sørgeligt, nej meget sørgeligt,
ja så var han død!
Han var selvfølgelig verdens bedste kat og blev kun 5½ år gammel. Ifølge
dyrlægen måtte der være tale om et hjerteanfald el. lign., idet han ikke
kunne finde andre årsager. Så ifølge dyrlægen, så led kan i det mindste
ikke.

Nu vil vi gerne skynde os at have en ny, og jo, det skal være en Maine
Coon..... bedre findes ikke! Er det evt. nogen der har nogle
anbefalinger/kommentarer??

Mvh.

SA

Fra : Camilla Baird

Dato : 15-03-06 23:35

SA wrote:
> [...]
>
> Nu vil vi gerne skynde os at have en ny, og jo, det skal være en Maine
> Coon..... bedre findes ikke! Er det evt. nogen der har nogle

Sikke trist læsning
www.vildkat.dk har måske en voksen neutraliseret MCO til jer.
www.killingelisten.dk har måske en MCO killing til jer.
med varme hilsner og håb om, at I finder en ny kat,
Camilla

Fra : Gainsbourg

Dato : 16-03-06 08:35

Først - det gør mig ondt at høre. Det er slemt at miste en kat - og det
bliver ikke bedre, når det er en forholdsvis ung kat, der burde have haft
mange gode år endnu.

> Nu vil vi gerne skynde os at have en ny, og jo, det skal være en Maine
> Coon..... bedre findes ikke! Er det evt. nogen der har nogle
> anbefalinger/kommentarer??

Nu er det jo ikke til at sige præcis hvad jeres kat døde af uden en
obduktion - men hvis dyrlægen mener, at det var hjertet, så er det svært
ikke at overveje om det var HCM http://www.netdyredoktor.dk/sw12210.asp. som
jo desværre findes hos Maine Coon racen.

Både for at undgå at I mister jeres nye kat på samme måde - og for at være
med til at udrydde denne frygtelige sygdom, ville jeg anbefale, at I køber
en killing fra et opdræt der HCM tester alle katte i avl.

I kan også spørge efter, om de tester for hofteledsdysplasi og Polycystisk
Kidney Disease hos de katte de avler på, hvis I vil minimere risikoen for at
købe en killing med en alvorlig, arvelig sygdom. Flere og flere opdræt
udleverer efterhånden som en selvfølgelighed, kopi'er af forældredyrenes
attester, inden man indbetaler depositum på killingen.

Læs mere om PKD her: http://www.netdyredoktor.dk/sw11944.asp og læs mere om
Hofteledsdysplasi her: http://www.netdyredoktor.dk/sw12991.asp

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Nå ja, og så er der faktisk hele 7 dejlige Maine Coons på
www.vildkat.dk , der søger et nyt hjem

Fra : Camilla Sabroe

Dato : 17-03-06 17:58

Lige et par kommentarer fra mig:

HCM findes ikke *KUN* hos Maine Coon racen, hjertesygdommen findes i
alle racer inklusiv huskatte *S*

Man bør skrive i mente at det er i sig selv ingen garanti for at
katten aldrig kan udvikle HCM, på trods af forældrene er scannet/DNA
testet. Når det kommer til test for HCM indenfor MCO ja så er vi nået
et skridt videre, men det er indtil videre kun ét gen man har fundet
og man har en mistanke til at der er mange andre gener som også
forårsager denne defekt...så det korte af det lange i det er ...der
bliver testet for det der testes kan, men er ingen garanti.

Nogle tester for PKD og HD, og andre gør ikke. PKD er ikke et så
udbredt problem hos Maine Coon som det fx. har været for Perser. HD er
der nogen der tester for, men det der skal tages højde for her er at
der er tale om recessiv arvegang hvilket betyder at forældre uden HD
sagtens kan lave killinger med HD og omvendt.

Ak ja hvem har sagt at det er nemt at opdrætte )

www.vildkat.dk er et super godt link, og tro mig de katte der er på
den side, har absolut akut brug for nye kærlige hjem ...så har du
pladsen, tiden, pengene og hjertevarmen til en af disse eller måske 2
af dem så tøv ikke

Fra : Hanne Engermann

Dato : 17-03-06 19:51

Er fuldt ud enig med Camilla, men vil lige tilføje, at www.vildkat.dk
IKKE drejer sig om vildkatte, men omplaceringskatte af alle racer, også
Maine Coon.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar