Andet multimedie
Skabe et pdf.dokument
Fra : enrico

Dato : 15-03-06 10:58

Hvis jeg skal lave et pdf dokument fra Word, skal jeg så have
Indesign?

Jeg kan lave pdf fra Photoshop, men programmet kan ikke lave fra et
Word dokument.

Alternativt kan jeg vel paste Word teksten ind i et Photoshop
dokument, og så lave det på den måde?

Jeg har kun Photoshop af Adobes programmer... ja og så Reader 7.0.7

-enrico

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 15-03-06 11:03

enrico skrev:

>Hvis jeg skal lave et pdf dokument fra Word,

PdfCreator kan lave det
http://sourceforge.net/projects/pdfcreator/

Klaus har lavet en beskrivelse af det på
http://home6.inet.tele.dk/moppe/pdfpri.html

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : enrico

Dato : 15-03-06 11:08

On 15 Mar 2006 10:02:46 GMT, "Ivan V. Klattrup"
<ivan.klattrup@gmail.com> wrote:

>PdfCreator kan lave det

Det var hurtigt svar :)

Er det et gratis/freeware program?

-enrico

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 15-03-06 11:15

enrico skrev:

>Er det et gratis/freeware program?

Ja

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : enrico

Dato : 15-03-06 12:09

Jamen det virker jo helt perfekt Ivan :)

Og den pdf. min forenings formand har lavet fyldet 239 kb, men den
jeg nu laver fylder kun 22 kb

Hvordan kan det være?

Tusind tak for hjælpen!

_enrico

Fra : per christoffersen

Dato : 16-03-06 10:08

"enrico" <enricoool@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jamen det virker jo helt perfekt Ivan :)
>
> Og den pdf. min forenings formand har lavet fyldet 239 kb, men den
> jeg nu laver fylder kun 22 kb
>
> Hvordan kan det være?

Der er formodentlig forskel på komprimeringsgraden af PDF-en.
Billeder og grafik akn komrpimeres og downsamples i forskelligt omfang i en
PDF, spændende fra tryk-kvalitet (typisk med fotos i 300 DPI), til
skærm-kvalitet (Hvor DPI sættes til 72, hvilket er noget vrøvl).
Samtidig kan der være forskel på om fontene medtages i PDF (hvad de ikke kan
være i din udgave, fordi en font alene typisk vil fylde ca. 20 kB).

Ulempen ved de gratis versioner af PDF-printere er ofte, at man ikke kan
indstille på hvordan PDF-en skal laves, - ihvertfald ikke i samme grad som
man kan i Acrobat.

/Per

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-03-06 17:11

enrico skrev:

> Hvis jeg skal lave et pdf dokument fra Word, skal jeg så have
> Indesign?

Det kommer an på, hvad det PDF-dokument skal bruges til.
Hvis det skal bruges til tryk, kan jeg ikke anbefale at bruge
Word, og så er det sådan set underordnet, hvad du bruger til
at lave en PDF fra Word med.

> Alternativt kan jeg vel paste Word teksten ind i et Photoshop
> dokument, og så lave det på den måde?

Så er teksten bare ikke længere vektorer. Teksten bliver til
pixels og hvis opløsningen i dit Photoshop-dokument ikke er
høj nok, vil det komme til at se forfærdeligt ud på tryk eller
print for den sags skyld.

--
Hilsen
Madsen

Fra : enrico

Dato : 16-03-06 12:57

On Wed, 15 Mar 2006 17:11:12 +0100, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Hvis det skal bruges til tryk, kan jeg ikke anbefale at bruge
>Word, og så er det sådan set underordnet, hvad du bruger til
>at lave en PDF fra Word med.

Hvorfor ikke Word? Er det noget med PostScript contra True Type
fonts, eller hvad det nu lige er det hedder?

Ja, det kan jeg godt se.

-enrico

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-03-06 18:32

enrico skrev:

> Hvorfor ikke Word? Er det noget med PostScript contra True Type
> fonts, eller hvad det nu lige er det hedder?

Nej, for det burde PDF-skriveren kunne finde ud af at inkludere
i PDF'en. Problemet er snarere, at Word ikke forstår CMYK-farver,
så alt kommer ud i RGB inklusiv sort tekst. Når RGB bliver ændret
til CMYK-farver, vil den sorte tekst befinde sig på alle fire
plader, og teksten bliver derfor sværere at læse, fordi der stort
set altid vil være en smule mispasning imellem pladerne i trykket.

Det er værst, hvis det drejer sig om forholdsvis lille tekst som
f.eks. brødtekst i 12-14 pkt. og nedefter, og det er det netop
ofte, når man har valgt Word, som er et tekstbehandlingsprogram.
Det har aldrig været et DTP-program som InDesign, og bliver det
formentlig heller aldrig.

I denne PDF, befinder den sorte tekst sig kun på den sorte plade:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/pdf/tekst/sort_plade.pdf>.

Her er den på alle fire og pladerne er forskudt en anelse ifht.
hinanden for at simulere, hvad der sker ved mispasning:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/pdf/tekst/alle_plader.pdf>.

Man har dog _som regel_ mulighed for at rette den slags fejl i
plugins til Acrobat som f.eks. 'Quite a box of tricks', men du
kan ikke regne med, at trykkeriet opdager det i tide og hvis de
gør, vil du sikkert få en ekstra-regning for at få det rettet,
hvis trykkeriet skal gøre det.

> Ja, det kan jeg godt se.

Og det bør man også undgå og specielt hvis det drejer sig om
større mængder tekst, som i eksemplerne ovenfor. Det kan gå med
større overskrifter, hvis man ellers sørger for, at opløsningen
er høj nok, men man bør så vidt muligt undgå at "slå raster i
tekst", som det ofte kaldes, når man laver vektortekst om til
pixels.

Dels så kommer PDF'en til at fylde _meget_ mere end hvis teksten
var vektorer, og den bliver også sværere at læse i det endelige
tryk.

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/pdf/tekst/pixels.pdf> er i
150 ppi og filstørrelsen er 703 KB. De to PDF'er længere oppe,
hvor teksten er beskrevet med vektorer, fylder kun 30 og 40 KB.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Newbie@news

Dato : 23-03-06 23:13

> Hvis jeg skal lave et pdf dokument fra Word, skal jeg så have
> Indesign?

<snip>

Jeg bruger pdfedit995 fra http://www.software995.com/
Gratis, kun reklame mens der laves pdf file og til den pris er det OK
NyBien