H5-fugleinfluenza i Danmark
Fra : Per Rønne

Dato : 15-03-06 10:28

Så er der fundet den yderst smittefarlige H5-fugleinfluenza i Danmark.
Der bliver et pressemøde 12:00, hvor det også vil blive oplyst /hvor/ i
landet, den er fundet.

I sagens natur vides det endnu ikke om det er N1-varianten der er tale
om. H5N1 kan også smitte pattedyr, herunder Homo sapiens. Man har dog
endnu ikke fundet eksempler på at H5N1 har smittet fra pattedyr til
pattedyr.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-03-06 10:50

Per Rønne wrote:
> Så er der fundet den yderst smittefarlige H5-fugleinfluenza i Danmark.
> Der bliver et pressemøde 12:00, hvor det også vil blive oplyst /hvor/ i
> landet, den er fundet.

Et par gode bud er Lolland eller Bornholm, men jeg har set store flokke
af svaner mange steder i Jylland, så det kan være der også.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 15-03-06 11:05

Christian B. Andresen <trav@tiscali.dk> wrote:

> Et par gode bud er Lolland eller Bornholm, men jeg har set store flokke
> af svaner mange steder i Jylland, så det kan være der også.

Der plejer også at holde svaner til i Utterslev Mose, her hvor jeg bor
.... Brønshøj-Husum.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : GB

Dato : 15-03-06 15:07

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in

> Et par gode bud er Lolland eller Bornholm, men jeg har set store flokke
> af svaner mange steder i Jylland, så det kan være der også.

Fugleinfluenza? Et politisk kneb for at aflede opmærksomheden fra mere
relevante emner. En fis i en hornlygte. "Uuuha - nu skal I være bange! Her
har I noget at være bange for!"

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-03-06 11:08

Per Rønne wrote:

> Der plejer også at holde svaner til i Utterslev Mose, her hvor jeg bor
> ... Brønshøj-Husum.

Vi bor ikke ret langt fra Gudenåen og Bjerregrav Mose, som er et ret
stort område med et stort fugleliv.

Så vores høns har gået inde længe.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 15-03-06 11:50

> [...]
> om. H5N1 kan også smitte pattedyr, herunder Homo sapiens. Man har dog
> endnu ikke fundet eksempler på at H5N1 har smittet fra pattedyr til

Een ting, der kan forundre, er det yderst mærkværdige mønster, skidtet
spredes på.
Man savner logik i fænomenet.
Der existerer rygter om "noget Kinesisk fuglefoder".

Nogen, der har hørt?

MVH
Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 15-03-06 14:05

Egon Stich <egon-stich@mail.dk> wrote:

> Der existerer rygter om "noget Kinesisk fuglefoder".

Jeg hørte i Radioavisen af Zhuganov, formand for Ruslands Kommunistiske
Parti, mente at det var amerikanerne der stod bag - underbygget af at
USA [endnu] ikke var ramt af H5N1 ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 16-03-06 14:19

> Jeg hørte i Radioavisen af Zhuganov, formand for Ruslands Kommunistiske
> Parti, mente at det var amerikanerne der stod bag - underbygget af at
> [...]

Ja, uha uha---
Kan det tænkes, at være Amerikanske muhammedanere, i en hidtil ukendt
sammensværgelse med jøderne?
Eller muligvis svinefarmere, der ser en konkurrencefordel?

MVH
Egon

Fra : HrSvendsen

Dato : 16-03-06 14:44

Egon Stich skrev:

> [...]
> sammensværgelse med jøderne?
> Eller muligvis svinefarmere, der ser en konkurrencefordel?

Dér var den! Det er da for at få muhamedanere og jøder til at spise
vores andres flæskestege, at der er spredt fugleinfluenza og kogalskab
osv.

Kan man da snart heller ikke ha' noget i fred?

Fra : Bruno Christensen

Dato : 16-03-06 18:30

On Thu, 16 Mar 2006 14:43:52 +0100, HrSvendsen wrote:

> [...]
> osv.
>
> Kan man da snart heller ikke ha' noget i fred?

Ideen er jo god nok, pipfugle bliver meget billige og prisen på svinekød
stiger. Den fornemme servering bliver ikke længere "bøf" men "kotelet".

Personligt har jeg ikke i sinde at lade være med at spise pipfugle før end
der kommer en "kraftig advarsel" fra nogen jeg stoler på.

Og, for at forebygge, jeg spiser jævnligt frikadeller og hakkebøf

/|\
/\
Bruno

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 15-03-06 17:32

"Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> wrote in message

> [...]
> spredes på.
> Man savner logik i fænomenet.
> Der existerer rygter om "noget Kinesisk fuglefoder".

Det *kunne* jo være at sygdommen har existeret i mange, mange år og at det
først er *nu* at nogen gider at obducere en død fugl - så man finder den
lige der hvor man tilfældigvis tester for sygdommen.

Fra : Egon Stich

Dato : 16-03-06 14:20

"Frithiof Andreas Jensen" <frithiof.jensen@die_spammer_die.ericsson.com>
skrev i en meddelelse news:dv9fhc$k2m$1@news.al.sw.ericsson.se...

> [...]
> først er *nu* at nogen gider at obducere en død fugl - så man finder den
> lige der hvor man tilfældigvis tester for sygdommen.

Den tanke har da strejfet een.

MVH
Egon

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-03-06 12:44

Egon Stich wrote:
> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse

> Een ting, der kan forundre, er det yderst mærkværdige mønster, skidtet
> spredes på.
> Man savner logik i fænomenet.

Den pågælende musvåge har vel bare spist af døde fugle i Skåne.

> Der existerer rygter om "noget Kinesisk fuglefoder".

De rygter har jeg overhovedet ikke hørt omtalt på nogle af de
fjerkræsider som jeg færdes på.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 16-03-06 14:16

Egon Stich wrote:
> [...]

> Der existerer rygter om "noget Kinesisk fuglefoder".

De rygter har jeg overhovedet ikke hørt omtalt på nogle af de

Har mødt påstanden fra 2 forskallige personer, som jeg normalt ikke tiltror
løs snak.
Det påstås at skulle stamme fra politiken?
Det skulle være noget med fjerkæfoder, der indeholder "genbrugt"
hønsegødning.
Og således skulle kunne være smittebærer.
Anvendes i østen, og muligvis importeret illegalt til europa.

MVH
Egon

Fra : HrSvendsen

Dato : 15-03-06 12:47

Per Rønne skrev:

> Så er der fundet den yderst smittefarlige H5-fugleinfluenza i Danmark.
> Der bliver et pressemøde 12:00, hvor det også vil blive oplyst /hvor/ i
> landet, den er fundet.

Helt ærligt - det der fugleinfluenza - er farligheden efterhånden ikke
blevet overdrevet en lillebitte smule?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-03-06 13:16

HrSvendsen wrote:

> Helt ærligt - det der fugleinfluenza - er farligheden efterhånden ikke
> blevet overdrevet en lillebitte smule?

Nej......stærkt overdrevet.
Specielt for alm. mennesker, men folk som mig som har høns og små
børn, begge dele forsvarligt under tag skal tænke sig om.
Oh min kone og jeg har besluttet at så snart at der er H5N1 i en
hønsebesætning i DK så bliver vores høns et hovede kortere.....
Træls, for de lægger 3-4 æg nu, og det bliver flere når temp.
stiger

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 15-03-06 14:05

> [...]

> hønsebesætning i DK så bliver vores høns et hovede kortere.....
> Træls, for de lægger 3-4 æg nu, og det bliver flere når temp.

Ja, ned i suppegryden .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-03-06 14:14

Per Rønne wrote:

> Ja, ned i suppegryden .

De priser som fjerkræ har giver jeg altså ikke til at plukke dem, så
enten graves de ned (skrev han det ?, red) eller lægges på møddingen
til Mikkel.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-03-06 14:46

Egon Stich wrote:

> Den tanke har da strejfet een.

Der har skam førhen være lavpatogen fugleinfluenza, dog ikke H5 i DK,
men følgende stammer H1N1, H3N2, H3N6, H3N8, H4H6, H6N5, H6N8, H10N7.

http://forum.fjerkrae.dk/f3_171204/phpBB2/files/ai_og_nd_i_vilde_danske_fugle_2003.doc

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Bruno Christensen

Dato : 16-03-06 18:39

On 16 Mar 2006 05:46:05 -0800, Christian B. Andresen wrote:

> Der har skam førhen være lavpatogen fugleinfluenza, dog ikke H5 i DK,
> men følgende stammer H1N1, H3N2, H3N6, H3N8, H4H6, H6N5, H6N8, H10N7.

> [...]

Så vidt jeg husker, lavpatogen er næsten ikke sygdomsfremkaldende.

Uden at være flabet, er det noget du ved noget om, eller er det Googlet?

Hvis du ved noget om det, gider du så fortælle hvad "H" & "1" & "N" & "1"
står for i H1N1 ? Og hvis du gider også meget gerne i de tal der nu er
gældende ?

/|\
/\
Bruno

Fra : Per Rønne

Dato : 16-03-06 19:31

Bruno Christensen <news@lphund.dk> wrote:

> Hvis du ved noget om det, gider du så fortælle hvad "H" & "1" & "N" & "1"
> står for i H1N1 ? Og hvis du gider også meget gerne i de tal der nu er
> gældende ?

Ja, det undrer også mig. Der er tilsyneladen tale om H-vira, som igen
opdeles med et tal som H5, som igen opdeles i endnu et bogstav som i
H5N, som igen opdeles med endnu et tal, som H5N1.

Lige som vi er
Superfamilie: Hominidea.
Familie : Hominidae.
Subfamilie : Hominiae.
Stamme : Homonini.
Slægt : Homo
Art : sapiens.

<http://en.wikipedia.org/wiki/Hominin>

Ja, vi udgør sammen med chimpanser og bonoboer homininerne.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-03-06 14:47

Egon Stich wrote:

> [...]
> hønsegødning.
> Og således skulle kunne være smittebærer.
> Anvendes i østen, og muligvis importeret illegalt til europa.

Men ingen kilder ?

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 16-03-06 15:01

Egon Stich wrote:

> [...]
> hønsegødning.
> Og således skulle kunne være smittebærer.
> Anvendes i østen, og muligvis importeret illegalt til europa.

Desværre nej.
Formodentlig politiken, men ikke sikkert.
Næste gangh jeg møder "svendene", må jeg spørge.

MVH
Egon

Fra : Bruno Christensen

Dato : 16-03-06 18:21

On Thu, 16 Mar 2006 15:00:37 +0100, Egon Stich wrote:

> Desværre nej.
> Formodentlig politiken, men ikke sikkert.
> Næste gangh jeg møder "svendene", må jeg spørge.

Der er nok mere sansynlighed for at de taler om Kogalskab, der så vidt jeg
ved smittede gennem produktet kød/ben-mel. Som DK producerede en del af.
(Jeg har selv brugt kød/ben-mel som tilskud til mine hunde, for mange år
siden)

/|\
/\
Bruno

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-03-06 12:49

Bruno Christensen wrote:

> Så vidt jeg husker, lavpatogen er næsten ikke sygdomsfremkaldende.
>
> Uden at være flabet, er det noget du ved noget om, eller er det Googlet?

Jeg ved ikke meget mere om det end så mange andre, men da vi selv har
høns interesserer det mig da.

> Hvis du ved noget om det, gider du så fortælle hvad "H" & "1" & "N" & "1"
> står for i H1N1 ? Og hvis du gider også meget gerne i de tal der nu er
> gældende ?

Denne viden er hentet fra forskellige hjemmesider, bla. Statens Serum
Institut, WHO og
http://www.dr.dk/Videnskab/viden_om/Programmer/Draebervirus/0221113815.htm

Influenzavira inddeles i hovedtyper efter HA (hæmagglutinin) og i
undertyper efter NA (neuraminidase) proteinerne.
Ifølge
http://www.ugeskriftet.dk/portal/page?_pageid=33,15529821&_dad=portal&_schema=PORTAL
er der 15 HA typer H1-H15 og 9 NA typer N1-N9.

Der står meget spændende information i den artikel ovenover.

Det alvorligste scenarie er vel at et menneske allerede smittet med en
alm. mennesk influenza samtidigt bliver smittet med en H5N1, og at H5N1
virusset dermed "lærer" hvordan det skal smitte fra menneske til
menneske.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk