wysiwyg i Firefox
Fra : Kasper Johansen

Dato : 15-03-06 09:44

Hej gruppe.

Det er lang tid siden, at jeg har set på det, men understøtter Firefox
wysiwyg? Og hvordan gør man det bedst?

At slå det op på Google hjalp mig ikke meget...

Kasper Johansen

Fra : J.K.Arning

Dato : 15-03-06 10:01

On Wed, 15 Mar 2006 09:43:34 +0100, Kasper Johansen wrote:

> Hej gruppe.
>

> Det er lang tid siden, at jeg har set på det, men understøtter Firefox
> wysiwyg? Og hvordan gør man det bedst?
>
> At slå det op på Google hjalp mig ikke meget...

wysiwyg er en måde at programmere websider på

Det har intet med Firefox eller andre browsere som sådan at gøre.

--
Regards
:: J.K.Arning ::

Fra : Rune Glerup

Dato : 15-03-06 10:18

Kasper Johansen skrev:

> Det er lang tid siden, at jeg har set på det, men understøtter Firefox
> wysiwyg? Og hvordan gør man det bedst?

Både IE og Firefox understøtter muligheden for, at man med et script
kan oprette et indtastningsfelt, der giver mulighed for at style sin
tekst.

Jeg vil anbefale dig at vælge en af de gratis scripts, der allerede
findes. Eksempelvis et af nedenstående:

http://www.kevinroth.com/rte/demo.htm
http://www.fckeditor.net/

Vh
Rune Glerup

Fra : Kim Schulz

Dato : 15-03-06 10:20

On Wed, 15 Mar 2006 10:00:36 +0100
"J.K.Arning" <spam@arning.dk> wrote:

> wysiwyg er en måde at programmere websider på
>
> Det har intet med Firefox eller andre browsere som sådan at gøre.

Se der tager du til dels fejl. for år tilbage var det kun IE som havde
muligheden for at sætte et blok element til at være EDITABLE hvilket
gav muligheden for at bruge f.eks. et div element som textarea.
Fordelen ved dette var at en div jo kan vise formateret html så derfor
kunne den bruges som wysiwyg editor. MS havde desuden indbygget keybord
shortcuts til f.eks. fed tekst (ctrl-b) osv. så man kunne bruge disse
direkte som i f.eks. word.
Ved hjælp af lidt javascript osv. smed folk så ekstra funktioner på
sådanne div felter og havde pludselig en hel wysiwyg editor som typisk
lignende word af udseende.
Mozilla (senere Firefox) havde ikke support for EDITABLE så derfor var
der ikke mulighed for at bruge disse wysiwyg editor som disse.
Med firefox 1.4 blev dette problem dog fjernet og alle os Firefox
brugere kan nu også få glæde at wysiwyg funktionallitet på
hjemmesider.
Af mere kendte wysiwyg online editor systemer kan nævnes bl.a.
fckeditor, rfe, tinymce mf.

Den seneste tid er folk gået endnu videre med dette, hvilket har
udmundet i nogle ganske interessant sager.

Se f.eks. på :
http://editables.com/example/index.php

bare indtast en hjemmeside adresse i feltet og i får mulighed for at
redigere i siden direkte i browseren (kun ændret lokalt selvfølgelig,
men sejt alligevel).

Fra : Kasper Johansen

Dato : 15-03-06 14:20

Kan nogle vise det ved hjælp af HTML?

Fra : Jeppe Bundsgaard

Dato : 16-03-06 11:07

Kasper Johansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> Hej gruppe.
>

> Det er lang tid siden, at jeg har set på det, men understøtter Firefox
> wysiwyg? Og hvordan gør man det bedst?

Hej
Firefox har en editorfunktionalitet som ie's contenteditable. Du kan læse
om den her: http://kb.mozillazine.org/Firefox_:_Midas
Mvh
Jeppe

- Pædagogiske tutorials på dansk