Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Svag belysning/UV lys med IXUS 750?
Fra : PC

Dato : 15-03-06 09:03

Kunne godt tænke mig lidt gode råd, til at tage gode billeder i svag
belysning og UV belysning som der tit er når jeg tager mine billeder.

På mit Canon IXUS 750 er der et par indstillinger, specielt beregnet til UV
belysning, men synes stadig ikke helt det bliver optimalt.

Billederne skal tages uden blitz, så jeg har store problemer med at mine
billeder bliver rystet! Jeg har endda prøvet at stille kameraet på et bord,
mens jeg tog billedet, men stadig blev billedet rystet. Nogen der kan
forklare hvorfor det sker?

Nå men hvad gør jeg for at tage de bedste billeder under disse forhold med
mit kamera? Jeg har ik overdrevet meget forstand på fotografering, så i må
ik blive alt for tekniske :)

Nu er der nok nogen der vil sige at det slet ik kan lade sig gøre at tage
gode billeder under sådanne forhold, med et kompakt kamera, men jeg har
altså set det kan lade sig gøre :)

Mvh Peter

Fra : Peter Schrøder

Dato : 15-03-06 09:34

PC skrev:

> Kunne godt tænke mig lidt gode råd, til at tage gode billeder i svag
> belysning og UV belysning som der tit er når jeg tager mine billeder.

Hvad mener du med UV lys? Lysstofrør?
Jeg har checket canons hjemmeside
http://www.dpreview.com/reviews/canonsd550/
og der står ikke noget om UV lys...

> [...]
> på et bord, mens jeg tog billedet, men stadig blev billedet rystet.
> Nogen der kan forklare hvorfor det sker?

Hvis du fotograferer ting i bevægelse, er det kun
lukkertiden som kan forhindre uskarphed.
Er du sikker på at det er rystelser?
Det er ikke fokusfejl ved lavt lys, eller ISO støj?

Peter Schrøder

Fra : PC

Dato : 15-03-06 09:53

> Hvad mener du med UV lys? Lysstofrør?
> Jeg har checket canons hjemmeside
> http://www.dpreview.com/reviews/canonsd550/
> og der står ikke noget om UV lys...

Du har ret. mig der husker forkert. Der er ikke direkte en indstilling til
UV lys, men derimod til lysstofrør som du siger... Kan ikke huske om det var
i brugsanvisningen eller et andet sted jeg læste at man skulle bruge den
indstilling.

> Hvis du fotograferer ting i bevægelse, er det kun
> lukkertiden som kan forhindre uskarphed.
> Er du sikker på at det er rystelser?
> Det er ikke fokusfejl ved lavt lys, eller ISO støj?

Ja det er rystelser. Der dukker et lille ikon op på skærmen hvis kammeraet
bliver rystet. Men det slog mig lige at det måske var fordi ISO'en var for
lav? kan det være derfor?

Mvh Peter

Fra : Peter Schrøder

Dato : 15-03-06 10:07

PC skrev:

> [...]
> Kan ikke huske om det var i brugsanvisningen eller et andet sted jeg
> læste at man skulle bruge den indstilling.

Hvis du tænke på at fotografere i "sort lys"
(de violette lystofrør der får hvidt til at lyse
lilla) skal du nok prøve dig lidt frem.
Lysstofrørets naturlige, lidt grønne lys, har
nok ikke den store indflydelse på hvidballancen.

> Ja det er rystelser. Der dukker et lille ikon op på skærmen hvis
> kammeraet bliver rystet. Men det slog mig lige at det måske var fordi
> ISO'en var for lav? kan det være derfor?

Den vil altid advare. Den ved ikke at du har stillet
kameraet på et bord. Hånden indikerer at lukkertiden er
så tilpas langsom at billedet ville blive rystet under
normale omstændigheder. Hvis du fotograferer
ubevægelige ting med kameraet på et bord, burde det ikke
blive rystet. Det er en anden snak med motiver i bevægelse.
Der vil en højere ISO helt sikkert hjælpe, selvom det
måske ikke løser problemet 100%

Peter Schrøder