input type radio i asp
Fra : *_BW_*

Dato : 14-03-06 21:46

Hej, håber på lidt hjælp her.

I en adresse.mdb kan jeg via ret.asp(som sender til update.asp) opdaterer
med:

<input type="text" name="navn" size="25" value="<%=rs("navn")%>">

Men hvordan opdaterer jeg en alternativknapper

<input type="radio" name="R1" value="V1">
<input type="radio" name="R1" value="V2">
<input type="radio" name="R1" value="V3">

hvis jeg f.eks. vil markerer om det er familie, ven eller arbejdskollega

Jeg har uden held prøvet: <input type="radio" name="R1"
value="<%=rs("familie")%>">

- og hvad skal koden i øvrigt hedde i update.asp

....et eller andet med:

SQLstmt = "INSERT INTO adresse (familie)
SQLstmt = SQLstmt & " VALUES (" & request.form("familie") & "')"

Venligst Lars.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-03-06 23:00

*_BW_* skrev:

> Men hvordan opdaterer jeg en alternativknapper
>
> <input type="radio" name="R1" value="V1">
> <input type="radio" name="R1" value="V2">
> <input type="radio" name="R1" value="V3">

Hvis du vil angive at en radioknap er markeret, gøres det med
egenskaben checked:

   <input type="radio" name="R1" value="V3" checked>

> Jeg har uden held prøvet: <input type="radio" name="R1"
> value="<%=rs("familie")%>">

Hvis du skal udskrive alle tre valgmuligheder, skal du kun bruge
rs("familie") til at afgøre om egenskaben checked skal sættes eller
ej. Det kan fx se sådan ud:

Dim famArr, elem, curVal
curVal = rs("familie")
famArr = Array("V1", "V2", "V3")
For Each elem In famArr
Response.write "<input type=""radio"" name=""R1"" value=""" & _
   elem & """"
If elem = curVal Then
   Response.write " checked>"
Else
   Response.write ">"
End If
Next

En lidt mere brugbar udgave sørger også for at udskrive klikbare
labels:

Dim famArr, elem, curVal
curVal = rs("familie")
famArr = Array("V1", "V2", "V3")
For Each elem In famArr
Response.write "<label for=""" & elem & """>" & elem & _
   "</label><input type=""radio"" name=""R1"" id=""" & _
      elem & """ value=""" & _
   elem & """"
If elem = curVal Then
   Response.write " checked>"
Else
   Response.write ">"
End If
Next

> - og hvad skal koden i øvrigt hedde i update.asp
>
> ...et eller andet med:
>
> SQLstmt = "INSERT INTO adresse (familie)

I første omgang hedder sql-sætningen på en opdateringsside som
regel noget med UPDATE... - og ikke INSERT.
UPDATE opdaterer indhold, mens INSERT opretter nye poster - og
begge opererer på tabelniveau. Man kan oprette en ny post i en
tabel, men man kan ikke oprette en værdi i et felt - her opdaterer
man feltet.

> SQLstmt = SQLstmt & " VALUES (" & request.form("familie") &
> "')"

Det er lidt svært at se om du bruger familie eller R1 som dit navn
i html-formen - samt hvilke værdier du vil gemme i dit familie-
felt. Prøv at fortælle lidt mere om hvordan dine data gemmes
(hvilke felter og hvilke værdier der bruges).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : *_BW_*

Dato : 14-03-06 23:30

> [...]
> felt. Prøv at fortælle lidt mere om hvordan dine data gemmes
> (hvilke felter og hvilke værdier der bruges).

Foreløbig tak for hurtigt svar...
Jeg bruger:
<input type="radio" name="R1" value="V1" <%=familie%>>
Værdierne skulle egentlig bruges til at udtrække et rs med enten familie,
venner eller arbejdskollegaer. Men jeg skal måske bruge et afkrydsningsfelt
i stedet?
Nu vil jeg lige prøve at teste dit forslag, men tak for svar.
Mvh. Lars.