Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kan forskellen på CRT og LCD monitor beskr~
Fra : Ukendt

Dato : 14-03-06 21:05

Kan der gives en beskrivelse af hvilke forskelle der er på CRT og LCD,
beskrevet med ord?

Er det muligt at foretage kompensation som gør at billeder bliver "mindre
grimme" på LCD?

Der er en meget kraftig tendtens til at billeder som skal vises via.
computer mere og mere risikerer at skulle "se godt ud" på en billig LCD
skærm. Dette gælder fx. for websites og andre steder hvor internet er
involveret.

Jeg synes at opleve at "ISO støj" bliver meget mere dominerende på LCD?
Er der andre der kan beskrive andre iagttagelser?

--
Mvh.
Jesper Juul Pedersen

Fra : Jacob

Dato : 14-03-06 21:55

"Jesper Juul Pedersen" <spam> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg synes at opleve at "ISO støj" bliver meget mere dominerende på LCD?
> Er der andre der kan beskrive andre iagttagelser?

en lcd / plasma skærm gengiver små iriterende detaljer meget mere nøjagtigt.
så kontrasten mellem to pixels kan være væsentligt højere end for en crt
skærm.

Fra : Anden

Dato : 14-03-06 22:09

Nu har jeg ikke den store tekniske indsigt på disse skærme.
Men en lille historie er jo altid god:
Jeg havde for kort tid siden en Sony CRT Triniton skærm (6 år gammel), og
kvalititeten af skræmbilledet har jeg endnu ikke set bedre på LCD skærme
(eller blot i nærheden) Har så heller ikke set forfærdelig mange, men
alligevel lidt eftertænksomt.

Fra : Brian Lund

Dato : 15-03-06 12:02

> [...]
>
> Jeg synes at opleve at "ISO støj" bliver meget mere dominerende på LCD?
> Er der andre der kan beskrive andre iagttagelser?

En del fladskærme har en meget smal "viewing angle" (dansk ord?), nogen
faktisk så slemt at selvom du sætter en helt ensfarvet på skærmen, kan den
se forskellig ud i f.eks. top og midten! - Det har også betydning for
billeder, min bærbar er det eksempelvist rimeligt tydeligt på...

Brian

Fra : Bo Bjerre

Dato : 15-03-06 13:37

Brian Lund wrote:

> En del fladskærme har en meget smal "viewing angle" (dansk ord?), nogen
> faktisk så slemt at selvom du sætter en helt ensfarvet på skærmen, kan den
> se forskellig ud i f.eks. top og midten!

Jeg har ALDRIG forstået viewing angle. Nogle praler af 180 grader. Det
må vel betyde, at man osse kan se billedet, når man drejer skærmen 180
grader. Det vil sige at man ser den fra bagsiden ?

En anden ting er, at selv om der reklameres med en stor vinkel, er
farverene som regel forkerte allerede 45 grader fra vinkelret. Men det
kan være godt nok til regneark og andet "pjat"

På en trad. CRT skærm ændres farverne ikke, selv om vinklen ændres.

Bo //

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 15-03-06 13:55

Bo Bjerre wrote:

> Jeg har ALDRIG forstået viewing angle. Nogle praler af 180 grader.
> Det må vel betyde, at man osse kan se billedet, når man drejer
> skærmen 180 grader. Det vil sige at man ser den fra bagsiden ?

Næh, så skulle den være angivet til over 180°.

Hvis du sidder lige foran, kan du dreje skærmen 90° til den ene side og
90° til den anden. Det er sammenlagt 180°. Det er så teoretisk umuligt
at opnå 180° viewing angle med en flad skærm, men 179° er der intet i
vejen med.

Fra : Morten Lind

Dato : 15-03-06 16:49

Brian Lund <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> wrote: