Febernedsættende medicin
Fra : Steen

Dato : 14-03-06 18:16

På netdoktor.dk står der, at man "normalt ikke skal tage febernedsættende
medicin". Og så ikke så meget andet - fedt!

HVORFOR skal man "normalt" ikke tage febernedsættende medicin?

/steen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-03-06 19:13

> HVORFOR skal man "normalt" ikke tage febernedsættende medicin?

Fordi kroppen forsvar er at øge temperaturen for at komme infektioner
hurtigt til livs. Og tager du så noget, der sænker temperaturen igen, så
ødelægger du kroppens naturlige forsvar med deraf følgende risiko for at
blive mere syg end du ellers ville have været.

Mvh Maria

Fra : Steen

Dato : 14-03-06 19:30

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> så ødelægger du kroppens naturlige forsvar med deraf følgende risiko
> for at blive mere syg end du ellers ville have været.

Er det videnskabeligt dokumenteret?

/steen

Fra : .@.

Dato : 14-03-06 23:55

Steen skrev den 14-03-2006 19:29:

> Er det videnskabeligt dokumenteret?

Tja, menneskeheden har da overlevet før febernedsættende medicin blev
opfundet, så mon ikke at det er rigelig med dokumentation?

Hvad er det næste du vil have dokumenteret? At vejrtrækning forlænger
livet?

Naturligvis findes der febersituationer, hvor febernedsættende medicin
er anbefalelsesværdig, men lad det dog være op til læger og tilsvarende
medicinsk personale om at vurdere det.

mvh

Carsten

Fra : Steen

Dato : 15-03-06 08:38

..@. wrote:

> Tja, menneskeheden har da overlevet før febernedsættende medicin blev
> opfundet, så mon ikke at det er rigelig med dokumentation?

Det kan vist dårligt kaldes "videnskabelig dokumentation".

> Hvad er det næste du vil have dokumenteret? At vejrtrækning forlænger
> livet?

Jeg har stillet et spørgmål. Hvis du ikke kan svare på det, så lad være.

> Naturligvis findes der febersituationer, hvor febernedsættende medicin
> er anbefalelsesværdig, men lad det dog være op til læger og
> tilsvarende medicinsk personale om at vurdere det.

Med andre ord: Det skal jeg ikke bryde mit kønne lille hoved med? Tak.

Jeg prøver igen:

Findes der kliniske undersøgelser af virkningen af febernedsættende medicin,
og peger disse undersøgelser i retning af, at brugen af febernedsættende
medicin har

1. en positiv virkning på det generelle sygdomsforløb,
2. en negativ virkning på det generelle sygdomsforløb, eller
3. ingen betydning for det generelle sygdomsforløb?

....eller er der en regel om, at man ikke må stille sådanne spørgsmål her i
dk.helbred?

/steen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 15-03-06 10:20

Steen wrote

> [...]
> 3. ingen betydning for det generelle sygdomsforløb?
>
> ...eller er der en regel om, at man ikke må stille sådanne spørgsmål

Næh, det er ok, men du får nok flere af de svar du søger i

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Uffe Ravn

Dato : 15-03-06 23:04

Uffe Ravn wrote:

> Næh, det er ok, men du får nok flere af de svar du søger i

UPS. det er naturligvis news:dk.videnskab.sundhed jeg mener.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-03-06 18:56

> [...]
> 2. en negativ virkning på det generelle sygdomsforløb, eller
> 3. ingen betydning for det generelle sygdomsforløb?

Der gør for børn med tendens til feberkramper. De må under ingen
omstændigheder få febernedsættende medicin, da det nogle timer senere
udløser feberkramper.

Mvh Maria

Fra : .@.

Dato : 16-03-06 18:46

Steen skrev den 15-03-2006 08:38:

> Det kan vist dårligt kaldes "videnskabelig dokumentation".

> Jeg har stillet et spørgmål. Hvis du ikke kan svare på det, så lad være.

La' være med at pive.

> [...]
> 3. ingen betydning for det generelle sygdomsforløb?
>
> ...eller er der en regel om, at man ikke må stille sådanne spørgsmål her i

næh, tilgengæld må også du indrømme, at dit oprindelige spørgsmål var
en smule underligt. Eller i det mindste ret så meget almen viden på
højde med at vejrtrækning forlænger livet.

Ligeledes med din nye formulering.
//det generelle sygdomsforløb// er også en bred formulering. Hvad er
det for et sygdom og dets forløb du vil vide noget om?

I et sygdomsforløb er det sandsynligvis generelt set en god ide
Og i et andet sygdomsforløb er det sandsynligvis generelt set et
overflødig tiltag overfor sygdomsforløbet

Det du bør se på er om feberen er med til at gavne forløbet eller ej.

Lad os tage en af de lødige kilder fra nettet på sundhedsområdet :

--
Feber er et af kroppens midler til at bekæmpe sygdom. Kroppen prøver at
skabe så megen varme, at virus ikke kan overleve

Derfor er det en dårlig idé at sænke temperaturen med febernedsættende
medicin, hvis barnet ellers har det godt.

----
sakset fra: http://www.netdoktor.dk/vagtlaegen/Fakta/feberboern.htm
(siden her er rettet mod syge børn, mon ikke at det kan overføres til
voksne også)

Glad nu?

Fra : Steen

Dato : 17-03-06 13:45

..@. wrote:

> Det du bør se på er om feberen er med til at gavne forløbet eller ej.

Ok. Jeg kunne også have formuleret mit spørgsmål: Findes der tilstande, hvor
feber er gavnligt? Det er lidt det, jeg er ude efter.

> [...]
> Feber er et af kroppens midler til at bekæmpe sygdom. Kroppen prøver at
> skabe så megen varme, at virus ikke kan overleve

Aha! Men har den forhøjede temperatur overhovedet nogen indvirkning på
virus?

> Derfor er det en dårlig idé at sænke temperaturen med febernedsættende
> medicin, hvis barnet ellers har det godt.

Ja, det er klart, hvis feberen rent faktisk virker virusdræbende, så giver
det god mening.

> Glad nu?

Ja! Tak! Det hjalp :)

/steen

Fra : .@.

Dato : 21-03-06 01:02

Steen skrev den 17-03-2006 13:45:

> Ok. Jeg kunne også have formuleret mit spørgsmål: Findes der tilstande, hvor
> feber er gavnligt? Det er lidt det, jeg er ude efter.

I store træk: ja!

Feber er jo en del af immunforsvaret.

Feber kan så også blive så faretruende høj, at kroppen faktisk skader
sig selv ved at lave feber. men så snakker vi 41-42 grader og på det
tidspunkt er det på højeste tid, at søge læge.

> Aha! Men har den forhøjede temperatur overhovedet nogen indvirkning på
> virus?

Det kommer jo an på hvad det er for virus.

Feber har nok ikke den store effekt på HIV-virus.

Nemmerlig.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 15-03-06 14:14

Steen wrote:

> HVORFOR skal man "normalt" ikke tage febernedsættende medicin?

Fordi at man normalt ikke har feber !!!

Fra : Lyrik

Dato : 20-03-06 23:15

"Steen" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse
> På netdoktor.dk står der, at man "normalt ikke skal tage febernedsættende
> medicin". Og så ikke så meget andet - fedt!
>
> HVORFOR skal man "normalt" ikke tage febernedsættende medicin?
>
> /steen
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Sikkert fordi lægevidenskaben som så megen anden videnskab er en
"Fedtmulevidenskab."

Lad os tage et eksempel.
Når en patient får feber farer sygeplejersken altid hen og modvirker feberen
ved at tage dynen af og lægge et lagen over patienten i stedet.
Hun sætter på den måde feberen ned.
På spørgsmålet om feberen er gavnlig, svares undvigende. Den kan jo ikke
koge virus ihjæl.
Jeg tror helt sikkert at "Fedtmulerne" ikke aner om feber er gavnlig.
I hvert fald må den ikke komme op over 40, for så kan den blive livstruende
høj. "Så dynen af!" Siger sygeplejersken.

Min mor gav mig en Albyl for at slå feberen ned da jeg var barn. Man fik det
bedre efter at have svedt feberen ud. Så var der en formaning om ikke at tro
man var rask fordi feberen var faldet. Man holdt sengen. men man havde det
meget bedre.
Så steg den igen-en ny Albyl-så faldt den og tilsidst steg den ikke mere.
Jeg havde tanken at noget af sygdommens giftstoffer blev svedt ud på grund
af albylen.

Jeg tror at feber har noget at gøre med "At en bil kører bedst lige før den
brænder sammen"
Når legemstemperaturen bliver høj så opspeedes alle legemsprocesserne. her
iblandt dem som bekæmper sygdommen.
Legemet kører på højtryk-"motoren bliver varm" Vi ved jo at nedkøling
bremser legemsprocesserne. Det er det stik modsatte.

Min teori er at når sygeplejersken tager dynen af, så udsætter hun patienten
for energitab. Energi som patienten har brug for til sygdomsbekæmpelsen.

Når jeg selv bliver syg så pakker jeg mig ind så legemet hurtigt kan nå
toptemperatur. Jeg har lyst til det, fordi legemssignalet i starten er
kulderystelse. Jeg lytter til kroppens signaler og mindre til "Fedtmulerne"
Så bliver det for meget-legemet signalerer-ikke mere varme. Vi letter på
dynen falder i søvn og vågner badet af den gode sved. Tør T-shirt på. Følg
legemets signaler omkring varme.
Jeg bruger kun (Codimagnyl) for at lindre ubehag, eller få sveden igang til
feberfald hvis temperaturen ikke selv vil frembringe sved og feberfald.

Hilsen
Jens

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-03-06 07:58

> Når en patient får feber farer sygeplejersken altid hen og modvirker
> feberen ved at tage dynen af og lægge et lagen over patienten i stedet.

Nej, det gøres først når feberen kommer over 40 grader, og skyldes at
temperaturen på et tidspunkt kan blive så høj, at den i sig selv er
livstruende.

Mvh Maria

Fra : Lyrik

Dato : 21-03-06 11:01

> Nej, det gøres først når feberen kommer over 40 grader, og skyldes at
> temperaturen på et tidspunkt kan blive så høj, at den i sig selv er
> livstruende.
>
> Mvh Maria
Det må være ønsketænkning. Dynen ryger allerede når temperaturen nærmer sig
39. Det har jeg observeret flere gange.
Når patientens forbrænding så ikke kan få temperaturen op til svedpunktet,
får sygeplejersken det bedre.))

Hilsen
Jens