Import af antenner fra USA
Fra : Henning Wangerin

Dato : 14-03-06 17:46

Hejsa!

Er der nogen som har erfaringer med import af antenner fra usa?

Jeg står for at skulle købe en stak wifi-antenner for en bekendt, men er
usikker på told og andre omkostninger.

Alt efter hvilken løsning det ender med skal der købes for $500 eller
$800 antenner - hvis det har betydning i regnestykket.

Og Told/Skat kan ikke hjælpe det store

/Henning - oz1lln

Fra : Hauge

Dato : 14-03-06 17:58

Hej
Henning Wangerin wrote:
> Og Told/Skat kan ikke hjælpe det store

Da jeg sidst fik derovre fra, gav jeg 8% på hele beløbet i told + moms af
det hele + gebyr (75 kr.) til PostDanmark for at klare at opkræve gebyret.

Så kan du selv regne lidt på det

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060314165742@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Henning Wangerin

Dato : 14-03-06 18:19

On Tue, 14 Mar 2006 17:57:31 +0100, Hauge wrote:

> [...]
> det hele + gebyr (75 kr.) til PostDanmark for at klare at opkræve gebyret.

Takker det vil jeg så gøre.

Fra : OZ1DIS

Dato : 14-03-06 18:13

"Henning Wangerin" <news_via_pan+041124@hpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Alt efter hvilken løsning det ender med skal der købes for $500 eller
> $800 antenner - hvis det har betydning i regnestykket.

www.skat.dk finder man import/export -
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=112508

her findes eVita - find den rigtige varekode i Toldtariffen

det er en online oversigt over hvilke toldsatser der skal benyttes når man
importerer.

Når det drejer sig om Radio udstyr til brug for radioamatører - så er her
de mest anvendte toldsats koder.

8525.20.99.0 - Radio med CW facilitet ( Transceivers )
mærkeligt nok så kan alle amatørradioer bruges til CW...

8517.90.88.00 Morse udstyr ( cw equipment e.g. keyers )

8529.90.40.00 Tilbehør mv. ( options and spare parts )
som primært anvendes sammen med udstyr under 8525.xx.xx.xx

8529.10.13 00 Antenner til radiotelegrafi- og radiotelefoniapparater

8525.40.11 00 Digital kameraer - 0 %

8471.90.00 00 Computerdele 0%

Fælles for alle disse satser ovenfor er - at toldsats er 0 % -
så man ikke skal betale told.
Men HUSK at få mærket toldkode på varen af afsender.

der er told på disse viste herunder.

8529.10.20 00 ---- Toldsats 5%
Teleskop- og stavantenner til transportable
apparater og til apparater til fast montering i motorkøretøjer
Udendørsantenner til radiofoni- og fjernsynsmodtagere

8529.10.65 00 ---Toldsats 4%
Indendørsantenner til radiofoni- og
fjernsynsmodtagere, herunder til indbygning

8529.10.75 00 ---Andre antenner Toldsats 3,6%

Proceduren mht. importmoms: er denne:
varens pris + forsendelse = importpris
importpris + importmoms 25% = landet pris
landet pris + eksp. gebyr hos toldvæsen = endelig pris i dk..

Den pris vi har betalt for varen hos forhandleren er til dagskurs -
men den kurs toldvæsnet anvender er ikke dagskurs - men toldkurs.
denne kan findes på http://www.valutakurser.dk/ ( - i praksis sidste måneds
gennemsnits kurs.)

Toldservice hos Postdanmark koster 60 kr. med moms ved 1 stk. enhed,
og et efterfølgende tillæg på 13,75 med moms pr varelinie.

73 - og god fornøjelse

OZ1DIS

Fra : Henning Wangerin

Dato : 14-03-06 18:27

On Tue, 14 Mar 2006 18:13:26 +0100, OZ1DIS wrote:

> På www.skat.dk finder man import/export -
> http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=112508

Den vil jeg kigge nærmere på.

> her findes eVita - find den rigtige varekode i Toldtariffen

Meget fint, men eVita virker kun med MSIE, og den har det ligesom lidt
svært uden windows, som jeg ikke har indenfor dørene.

<cut>
> 8529.10.75 00 ---Andre antenner Toldsats 3,6%

Jeg/google fandt en eu-siden som ser ud til at indeholde de samme data:
http://europa.eu.int/comm/taxation_customs/dds/da/tarhome.htm

Den er nok det bedste resultat. Så må vi håbe at det virker

> Proceduren mht. importmoms: er denne: varens pris + forsendelse =
> importpris importpris + importmoms 25% = landet pris landet pris + eksp.
> gebyr hos toldvæsen = endelig pris i dk..

Hvor kommer tolden in i billedet? Er det ifm "eksp. gebyr hos toldvæsen"?

> Toldservice hos Postdanmark koster 60 kr. med moms ved 1 stk. enhed,
> og et efterfølgende tillæg på 13,75 med moms pr varelinie.

Så er det godt der kun er to eller tre forskellige typer vi skal bruge.

> 73 - og god fornøjelse

Takker

/Henning

Fra : J. Kragh

Dato : 14-03-06 19:31

Hej Henning

Husk lige, at den varegruppe Allan henviser til, er amatørradioudstyr. Hvis
du skal bruge antenerne til noget andet, så kan du nok ikke bruge lige den
varegruppe, men toldsatsen kan sikkert være den samme.

Oven i tolden kommer der moms af vareprisen + moms af fragten (spørg mig
ikke om hvorfor), og som regel skal transportfirmaet (DHL, UPS osv.) have et
gebyr for at klare det hele. Et af selskaberne har klareringen inkluderet i
fragten. Se evt. på deres hjemmesider. der kan du som regel også udregne
fragten.

Jeg har adskillige gange fået varer fra USA, og det går helt smertefrit.
Transportfimaet giver dig et advis om at der ligger varer og venter, og de
udregner også, hvor meget du skal betale. Du betaler så, og så leveres
varene til døren. Det er næsten nemmere end at købe ting og sager på
Brugtgrej (og nej: jeg er ikke blevet snudt på brugtgrej).

vy 73

Jørgen

Fra : Henning Wangerin

Dato : 14-03-06 19:43

On Tue, 14 Mar 2006 19:30:32 +0100, J. Kragh wrote:

> Hej Henning

Davs Jørgen.

Long time no see

> Husk lige, at den varegruppe Allan henviser til, er amatørradioudstyr.
> Hvis du skal bruge antenerne til noget andet, så kan du nok ikke bruge
> lige den varegruppe, men toldsatsen kan sikkert være den samme.

Jo det ser det ud til. Der er groft sagt koder til radio/tv, og så
til andre antenner.

Så den er vist den samme.

> [...]
> have et gebyr for at klare det hele. Et af selskaberne har klareringen
> inkluderet i fragten. Se evt. på deres hjemmesider. der kan du som regel

Jeg har sat leverandøren til at skaffe oplysninger

Så må jeg se hvad det giver.

> [...]
> leveres varene til døren. Det er næsten nemmere end at købe ting og
> sager på Brugtgrej (og nej: jeg er ikke blevet snudt på brugtgrej).

Det tvivler jeg ikke på. Det meste af det der bliver importeret er vel til
proffesionelt brug. Så _skal_ det jo bare virke.

/Henning - oz1lln

Fra : J. Kragh

Dato : 14-03-06 19:52

Hej Henning

Ja, det er godt nok længe siden. Jeg forstår at du er ovre i en anden
branche nu. How goes i Sønderjylland??

vy 73

Jørgen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 16-03-06 09:16

"J. Kragh" <Hansgakman@ingen_steder.dk> skrev i en meddelelse

> Oven i tolden kommer der moms af vareprisen + moms af fragten

Faktisk kommer der også told på fragten. Der betales told af *alle*
omkostninger, der løber på varen indtil den når den Danske grænse.
Det er heller ikke korrekt når du skriver "der moms af vareprisen". Moms er
det sidste, der tillægges, så der betales moms af varensprisen+alle
omkostninger.

Fra : Philip

Dato : 18-03-06 22:04

faktura skal sendes seperat med post. og i pakken samt på papiret skal stå :
Retur fra reparation
philip

Fra : Henning Wangerin

Dato : 19-03-06 12:04

On Sat, 18 Mar 2006 22:03:49 +0100, Philip wrote:

> faktura skal sendes seperat med post. og i pakken samt på papiret skal stå
> : Retur fra reparation

Ja det var en løsning, men den er vist ikke helt ren i kanten

/Henning

Fra : Max

Dato : 19-03-06 12:10

Hej

> Ja det var en løsning, men den er vist ikke helt ren i kanten

Problemet opstår når du skal dokumentere at du har sendt den
derover til at starte med :)

Mvh Max