nForce 4 / Ultra / 410 / 430
Fra : Thomas Thomsen

Dato : 14-03-06 08:35

Hej alle

Jeg er i dag den lykkelige ejer af et nForce 4 Ultra bundkort.

Men da jeg stod og skulle samle en ny spand til en ven (som ikke måtte være
for dyr), så kom jeg pludselig til at tænke på hvad forskellen egenlig er på
de 4 chipsets der.

Så vidt jeg kan se har de alle 16 PCIe lanes der kan bruges til et
grafikkort (410/430 har også et onboard men skidt med det).
Den eneste forskel jeg ellers lige kunne finde er at det normale nForce4 kun
har normal SATA, og at 410 chipsettet kun har 10/100 netværk istedet for
10/100/1000 og ingen nVidia firewall.

Men er der nogen her der tror der vil være stor performance forskellighed,
hvis man på de boards med de chipsets smider et GeForce 6800 eller lign. i ?

/Thomas

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-03-06 11:07

Thomas Thomsen wrote:
> Så vidt jeg kan se har de alle 16 PCIe lanes der kan bruges til et
> grafikkort (410/430 har også et onboard men skidt med det).

Det er ellers udemærket, bare ikke til det vilde 3D-brug.

> Den eneste forskel jeg ellers lige kunne finde er at det normale nForce4 kun
> har normal SATA, og at 410 chipsettet kun har 10/100 netværk istedet for
> 10/100/1000 og ingen nVidia firewall.

nVidia-firewallen er vel også ca. ligegyldig, er det ikke kun noget
man bruger hvis man gerne vil have korrupte downloads?

> Men er der nogen her der tror der vil være stor performance forskellighed,
> hvis man på de boards med de chipsets smider et GeForce 6800 eller lign. i ?

Det kan ikke være meget, men jeg mener faktisk at Anandtech har
lavet en test af de kort for noget tid siden?

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Thomas Thomsen

Dato : 14-03-06 11:25

> Det er ellers udemærket, bare ikke til det vilde 3D-brug.

Ja jeg tror også at 6100/6150 er fin nok til normal brug.
Men denne her skal nok lave lidt mere 3d end de kan "klare"

>nVidia-firewallen er vel også ca. ligegyldig, er det ikke kun noget
>man bruger hvis man gerne vil have korrupte downloads?

Ja jeg bruger den hellerikke selv. (selvom det er da en "nice to have"
feature).

Jeg har fundet et sted hvor de skrev at nForce 4 chipsettet kun kørte med en
800 Mhz Hypertransport.
Kan det passe ? (Eller er det mon hvis man bruger den sammen med socket 754)

> Det kan ikke være meget, men jeg mener faktisk at Anandtech har
> lavet en test af de kort for noget tid siden?

Den artikkel må jeg hellere se om jeg kan finde.

Alt i alt hvis man kan spare de par hundrede kroner på bundkortet, så tror
jeg at jeg gør det.
(Uden at det ser ud til at trække ned i performance)

/Thomas

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-03-06 12:14

Thomas Thomsen wrote:
> Jeg har fundet et sted hvor de skrev at nForce 4 chipsettet kun kørte med en
> 800 Mhz Hypertransport.
> Kan det passe ? (Eller er det mon hvis man bruger den sammen med socket 754)

Mit kører ihvertfald med 1000MHz, så det tror jeg ikke kan passe.

// Hans

Fra : Thomas Thomsen

Dato : 15-03-06 12:24

> Mit kører ihvertfald med 1000MHz, så det tror jeg ikke kan passe.

Thx.

/Thomas