Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hvidbalance
Fra : oz

Dato : 13-03-06 21:14

Hej

ang. Hvidbalance, Jeg ved god at det før har været omtalt,

Jeg fotografere med auto hvidbalance,
Jeg har nogen foto hvor der bla. er nogen blå maskiner (inventar),
hele billede har fået et blåt skær (skygge)
Har det noget med at hvidbalancen ikke er indstillet rigtig ?

JB

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 14-03-06 11:08

Prøv at tage billedet med forskellig hvidbalance indstillinger. det burde
give dig svaret.

/Henrik

Fra : Peter Schrøder

Dato : 14-03-06 12:12

oz skrev:

> Jeg fotografere med auto hvidbalance,
> Jeg har nogen foto hvor der bla. er nogen blå maskiner (inventar),
> hele billede har fået et blåt skær (skygge)
> Har det noget med at hvidbalancen ikke er indstillet rigtig ?

Det burde snarere være omvendt.
Hvis hvidbalance laver ballade, er det fordi den
forsøger at kompensere for en dominerende farve.
En blå maskine burde altså give gule skygger.
Nu er blåt lys ikke noget kameraet kender, så det
har antageligt ikke prøvet at kompensere.

Tænk på at kameraet ikke ved om du fotograferer
en rød maskine i hvidt lys, eller en hvid maskine
i rødt lys. Det er her, du skal hjælpe ved at stille
på den rigtige hvidballance.

Peter Schrøder