Fejl ved login
Fra : Flemming Aaskov

Dato : 13-03-06 21:17

Hej !

Er der nogen som kan sige mig hvad der er fejl i.f.m. mit login
på følgende side

wwwkvikrockribe.dk

Gå til medhjælpersiden og prøv at login (bare uden navn og kode)

Den kan ikke finde databasen

Der skulle være styr på "store/små bogstaver fejl"
Databasen ligger på roden.
Kan det være et læse/skrive rettighedsproblem ?

Sådan bliver databasen kaldt:

Set myconn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
myconn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source= " &
Server.MapPath("community.mdb")

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Christian Kragh

Dato : 13-03-06 21:38

> Set myconn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
> myconn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source= " &
> Server.MapPath("community.mdb")

Det kunne det meget vel være...

Prøv med:

DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("community.mdb") & "; Locale
Identifier=1030"

Christian

Fra : Christian Kragh

Dato : 13-03-06 21:42

> [...]
> DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
> DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("community.mdb") & "; Locale

Jeg glemte lige at sige at det bestemt ikke er sikkert at have din
database liggende i roden af websitet.

Derfor, hvis du kender websitets placering og kan skrive i en
overordnet mappe så bruge den eksakte placering til en DB.

Eks.:

DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=d:/host/DinMappe/db.mdb; Locale Identifier=1030"

Hvor d:/host/DinMappe er den første mappe du ser når du logger ind
med FTP.

Og hvor der som oftest er en undermappe, formentlig kaldet "web"
eller noget lignende, som din side ligger i.

Dette søre for at det kun er serveren som kan accesse databasen og
andre ikke kan hente den ned.

Christian

Fra : jeppe

Dato : 13-03-06 22:24

Christian Kragh wrote:

> [...]
> eller noget lignende, som din side ligger i.
>
> Dette søre for at det kun er serveren som kan accesse databasen og

hvordan kan man sikker sin db?
Ved at ligge den i en mappe før "websiten" starter?
Hvordan kan man så oprette forbindelse til den?

mvh jeppe

Fra : Christian Kragh

Dato : 13-03-06 22:56

> hvordan kan man sikker sin db?
> Ved at ligge den i en mappe før "websiten" starter?
> Hvordan kan man så oprette forbindelse til den?

ASP, og andre serversite scripts, bliver kørt at serveren som så kan
læse de fleste mapper på serveren. Denne funktion, hvor man læser
overstående mapper, kan dog, som er meget logisk, være slået fra af
sikkerhedshensyn.

Dog kan man med DB connections åbne overstående mapper ved ODBC.

Derfor kan man ikke spørge efter server.mappath(Filnavn) da den ikke
ligger på websitet med i en anden mappe på serveren.

Derfor skal man i denne sammenhæng bruge den fulde adresse som skal
tilføjes til forbindelsen i ens ODBC.

Fordelen ved dette er at man kan sikre sin database mod "ulovlig"
download og dermed beskytte sine data, herunder adgangskoder.

Ulempen er at man skal som oftest kende den aktuelle sti til databasen
så sitet er mindre mobilt... altså du kan ikke bare kopiere dit site fra
en udbyders server til en anden.
Dette problem kan man dog komme over ved at lave en funktion som sørger
for det.

Dette kan laves med:

server.mappath(AktFil)
Minstrrev(server.mappath(AktFil),"/")