Meningsløs dialog?
Fra : Erik J. Helgesen

Dato : 13-03-06 12:31

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1245431.ece

En av araberverdenens mest populære muslimske predikanter manet til
forsoning foran et dialogmøte med et panel av danske islamkjennere i
København fredag.

- Det er de unge menneskene som er invitert til konferansen som skal
bestemme om fremtiden skal romme konflikt eller fredelig sameksistens,
sa Khaled, som skal diskutere kulturell og religiøs dialog med et
panel av danske islamkjennere og framtredende, utenlandske muslimer.

- Istedenfor det kraftige lyset som skinner på de ekstreme kreftene på
begge sider, så gjelder det nå å rette lyset mot de moderate kreftene
som ønsker dialog, sa den egyptiske predikanten Amr Khaled på en
pressekonferanse før møtet.
- - - - -

Høres jo i utgangspunktet greit nok ut, men hvem er det som bringer
ekstremismen til bordet når man forsøker å fremme dialog og forsoning?

http://www.nytimes.com/2006/03/10/international/europe/10cnd-denmark.html

Other participants were less conciliatory.

"We are here today because we want to tell you that every Muslim in
the world is very angry," said Tareq Al Suwaidan, general manager of
the Kuwaiti satellite channel Al Resalah.

"We request an official apology from your government to the Muslim
nations as it happened in Norway," he said. He also demanded that the
European Union enact a law "that forbids the insult to religious
figures."
- - - - -

Er denne personen et eksempel på disse "moderate kreftene" som nå
ønsker dialog - på de såkalte "moderate kreftenes" egne premisser?
Først kommer løgnene, og deretter kommer kravene.

For det første: Den norske regjeringen har /ikke/ kommet med noen
unnskyldning til muslimer på grunn av at Magazinet trykket tegninger
av Muhammed (med mindre regjeringen taler med to tunger, og sier
forskjellige ting her hjemme og ute i verden). Det eneste regjeringen
har gjort er å beklage at muslimer føler seg krenket, samtidig som den
- kanskje litt motvillig - har forsvart ytringsfriheten.

For det andre: EU vil /aldri/ vedta lover som forbyr satire med
religioner. Den som forlanger at EU vedtar slike lover er sprøyte gal.

Hva er poenget med alle disse forsøkene på dialog så lenge man
må forholde seg til spik spenna gærne mennesker som kommer
med absurde krav? Dialog er meningsløst i slike tilfeller. Det er
bortkastet tid.

--
Erik

Darkness cannot drive out darkness, only light can do that.
Hate cannot drive out hate, only love can do that.
-- Martin Luther King, Jr.

Fra : Arne Midtbø

Dato : 13-03-06 12:48

On Mon, 13 Mar 2006 11:31:19 GMT, gamle_erik@hell.no (Erik J.
Helgesen) wrote:

> [...]
>må forholde seg til spik spenna gærne mennesker som kommer
>med absurde krav? Dialog er meningsløst i slike tilfeller. Det er

Litt jatting med muslimene skader vel neppe, i alle ikke så lenge
Europa ikke firer en tomme på våre demokratiske prinsnipper.
--
Arne Midtbø
http://www.midtboe.net Blogg: http://www.arnemidtbo.blogs.no

No animals were harmed in the writing and/or production of this document.
-Except those which were eaten.

Fra : Haavard

Dato : 13-03-06 20:07

On Mon, 13 Mar 2006 12:48:19 +0100, Arne Midtbø
<arnemidtbo@hotmail.com> wrote:

> Litt jatting med muslimene skader vel neppe, i alle ikke så lenge
> Europa ikke firer en tomme på våre demokratiske prinsnipper.

Hahaha... Good one

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 13-03-06 12:53

"Erik J. Helgesen" wrote

> Høres jo i utgangspunktet greit nok ut, men hvem er det som bringer
> ekstremismen til bordet når man forsøker å fremme dialog og forsoning?

I Danmark er det Dansk Folkeparti.
I Norge er det vel sagtens Fremskridtspartiet

- Jensby

Fra : John

Dato : 13-03-06 14:12

"Jan Bang Jensby" <jbjFJERN@FJERNdatea.dk> skrev i en meddelelse

> "Erik J. Helgesen" wrote

> I Danmark er det Dansk Folkeparti.
> I Norge er det vel sagtens Fremskridtspartiet
>
> - Jensby
>Hvorfor ikke læse hele avisen ?
Den brave mand skriver jo kun det, enhver rettroende muslim er vokset op
med.
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/03/13/460523.html
og tror på.
john

Fra : Johan Poppe

Dato : 13-03-06 14:25

Erik J. Helgesen skrev:

> [...]

>ønsker dialog - på de såkalte "moderate kreftenes" egne premisser?
>Først kommer løgnene, og deretter kommer kravene.

Med "denne personen", mener du da Amr Khaled, som er sitert i
Aftenposten, eller Tareq Al Suwaidan, som er sitert i NYTimes?

Eller forutsetter du rett og slett at dette egentlig er samme person?
Tonen i spørsmålet ditt kan tyde på det.

> [...]
>har gjort er å beklage at muslimer føler seg krenket, samtidig som den
>- kanskje litt motvillig - har forsvart ytringsfriheten.

Jada. Men la nå Tareq Al Suwaidan tro det han vil, hvis det kan redde
norske ambassader fra å bli brent. :)

>For det andre: EU vil /aldri/ vedta lover som forbyr satire med
>religioner. Den som forlanger at EU vedtar slike lover er sprøyte gal.

Tja. EU vil neppe vedta lover som forbyr satire med religioner. Men
det Al Suwaidan ønsket var lover som forbød "insults to religious
figures", som ikke nødvendigvis er det samme. Og uansett ser jeg ikke
helt at man automatisk er "sprøyte gal" fordi om man ønsker en lov som
har små sjanser for å bli vedtatt.

> [...]
>må forholde seg til spik spenna gærne mennesker som kommer
>med absurde krav? Dialog er meningsløst i slike tilfeller. Det er

Hvem har sagt at man må forholde seg til ekstremistene? At du
tydeligvis henger deg mer opp i ekstremistene enn i de moderate er et
valg du gjør, ikke noe du _må_ gjøre.

For å gjenta:
> [...]
>begge sider, så gjelder det nå å rette lyset mot de moderate kreftene
>som ønsker dialog, sa den egyptiske predikanten Amr Khaled på en

Riktig sitering gjør meldingene dine lettere å lese:
< url: http://home.online.no/~vidaandr/news/OBSquoting.html >