Check på dato
Fra : Nederbasse

Dato : 13-03-06 10:24

Hejsa

jeg skal flytte et system hvor man kan resevere forskellige ting, til en
unix server
systemet har jeg i sin tid lavet i ASP med en funktion der kan checke på en
dato
Vil man f.eks. låne A fra d. 10-12-2005 til d. 20-12-2005 og A allerede er
reseveret fra d.15-12-2005 til d. 28-12-2005 kommer der en meddelse om at A
er reseveret, men er det B man vil låne skrives der til databasen og
reservationen vises på en side.

Hvordan checker jeg om 'låne fra' datoen er ledig i databasen ?
Datoen bliver sat ind i dette format: Y-m-d

Lars N

Fra : Michael Zedeler

Dato : 13-03-06 11:21

Nederbasse wrote:
> [...]
> dato [klip]
> Hvordan checker jeg om 'låne fra' datoen er ledig i databasen ?
> Datoen bliver sat ind i dette format: Y-m-d

Du har glemt at oplyse hvad for database du benytter, samt hvordan
tabelstrukturen ser ud.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 13-03-06 13:00

Michael Zedeler skrev:

> Du har glemt at oplyse hvad for database du benytter, samt hvordan
> tabelstrukturen ser ud.

Dette er vel strengt tatt ikke en database-gruppe?

--

Vennlig hilsen

Erlend Klakegg Bergheim

Fra : Michael Zedeler

Dato : 13-03-06 13:01

Erlend Klakegg Bergheim wrote:

> Dette er vel strengt tatt ikke en database-gruppe?

Enig. Men det er et databasespørgsmål og jeg har efterhånden vænnet mig
til at svare her i gruppen. Af en eller anden grund er det meget svært
for folk at skelne imellem PHP og den database, de snakker med.

Fra : Nederbasse

Dato : 14-03-06 10:28

"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til at svare her i gruppen. Af en eller anden grund er det meget svært
> for folk at skelne imellem PHP og den database, de snakker med.

Det er vel ikke et db spørgsmål at sammenligne to variabler også selv om det
en sæt variabler kommer fra en database ?

Lars N

Fra : Nederbasse

Dato : 14-03-06 10:33

> Du har glemt at oplyse hvad for database du benytter, samt hvordan
> tabelstrukturen ser ud.
>
> Mvh. Michael.

Mysql

udlaan tabel:
id int(11) NOT NULL auto_increment
navn varchar(30) NOT NULL
afd varchar(30) NOT NULL
laan_fra date NOT NULL default '0000-00-00
laan_til date NOT NULL default '0000-00-00

aan varchar(250) NOT NULL

Lars N

Fra : Dan Storm

Dato : 13-03-06 12:19

Nederbasse skrev:
> Hvordan checker jeg om 'låne fra' datoen er ledig i databasen ?
> Datoen bliver sat ind i dette format: Y-m-d

Det jeg selv gør er at benytte mig af unix timestampet.

Du skal i den tabel du bruger, have to felter der kan fortælle hvornår A
er reserveret fra og til:
| navn | fra | til |
som minimum.

Derefter kan du ved hjælp af mktime() lave et timestamp:
F.eks. vil jeg gerne låne A fra den 12. marts, 2006 til den 14. marts, 2006.

$fra = mktime(0, 0, 0, 3, 12, 2006);
$til = mktime(0, 0, 0, 3, 14, 2006);

Når du så skal vise hvilket tidsrum den er lejet ud i:

echo 'Reserveret fra '.date("Y-m-d", strftime($fra)).' til
'.date("Y-m-d", strftime($til));

Når du så vil tjekke om A er udlejet i den periode

$nyfra = mktime(0, 0, 0, 3, 13, 2006);
$nytil = mktime(0, 0, 0, 3, 26, 2006);

if($nyfra > $fra && $nyfra < $til)
{
   echo 'Den er desværre reserveret.';
}
elseif($nytil > $nyfra && $nytil < $til)
{
   echo 'Den er desværre reserveret.';
}

Der er lige lidt debugging i det her, for du skal lave noget gennemgang
i dagene i tilfælde nogen nu skulle prøve at reservere et emne før og
efter $fra og $til stampensene. Dette resulterer i at kunden ikke kan se
at emnet er reserveret. Men leg lidt med det.

- Så vigtig er du heller ikke!