fornuftig opbygning af asp-sider mht. data~
Fra : Kasper Lindberg

Dato : 13-03-06 07:43

Hej NG

Jeg har fået følgende anbefaling ang. forbindelse til database

"Sørg for
at lukke dine forbindelser med con.close.
Du bør indrette dine scripts, så forbindelsen
er åben i så kort som muligt og at hver bruger
ikke åbner ny forbindelse. Så får du et problem,
så snart du har 20 samtidigt. "

(Max_User_Connection er sat til 20)

det første siger sig selv, men hvad menes der med, at hver bruger ikke skal
åbne en ny forbindelse? (set i lyset af at man skal lukke fobindelsen så
hurtigt som muligt)

mine sider er opbygget som

åbn forbindelse
hent data
luk forbindelse

Dette resulterer i at hver bruger åbner (og lukker) en forbindelse hver gang
der skiftes side!!!

Nu spørger jeg så, hvordan skal man opbygge sine sider/sit site for at undgå
fejl af typen:

Error Type:
ADODB.Connection.1 (0x80004005)
SQLState: S Native Error Code: 1203 [TCX][MyODBC]User * has already more
than 'max_user_connections' active connections

??

Venlig hilsen
/Kasper

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-03-06 11:19

Kasper Lindberg skrev:

> det første siger sig selv, men hvad menes der med, at hver
> bruger ikke skal åbne en ny forbindelse? (set i lyset af at
> man skal lukke fobindelsen så hurtigt som muligt)

Godt spørgsmål - jeg har ikke set det formuleret sådan før.

> mine sider er opbygget som
>
> åbn forbindelse
> hent data
> luk forbindelse

Det er også den rigtige måde at arbejde på. Dog vil det normalt
ikke være en god ide at åbne og lukke forbindelsen flere gange på
samme side. Hvis man skal hente flere forskellige postsæt fra samme
forbindelse, bør det altså være:

Åbn forbindelse
Hent data til første postsæt
Hent data til følgende postsæt
Luk forbindelse

Husk i den forbindelse at såvel postsæt som forbindelser skal
lukkes ([conn|rs].Close) og deallokeres (Set [conn|rs] = Nothing).

> Dette resulterer i at hver bruger åbner (og lukker) en
> forbindelse hver gang der skiftes side!!!

Jep - men det kan ikke undgås (medmindre man vil gemme hele postsæt
i en variabel el. lignende).

> [...]
> SQLState: S Native Error Code: 1203 [TCX][MyODBC]User * has
> already more than 'max_user_connections' active connections

Får du disse fejl nu, eller er det bare et spørgsmål om "best
practice"?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 13-03-06 18:56

> [...]
> ikke være en god ide at åbne og lukke forbindelsen flere gange på
> samme side. Hvis man skal hente flere forskellige postsæt fra samme

Mente også at det var sådan jeg opbyggede mine sider, men nu hvor jeg
tjekker efter (igen igen), inkluderer jeg faktisk et script der åbner en ny
forbindelse (efter at selve siden er færdig med at afvikle). altså

åbn forbindelse
hent alle postsæt "efter tur"
luk forbindelse
åbn forbindelse
update-statement
luk forbindelse

> Husk i den forbindelse at såvel postsæt som forbindelser skal
> lukkes ([conn|rs].Close) og deallokeres (Set [conn|rs] = Nothing).

jep, det gør jeg

> Får du disse fejl nu, eller er det bare et spørgsmål om "best
> practice"?

Jeg får disse fejl, men jeg har kørt uden problemer i lang tid før problemet
opstod.

okay, dårlig praksis, at åbne to forbindelser på en side, men det kommer af
at nogle af mine sider ikke åbner en forbindelse til databasen.

Jeg kunne forestille mig, at jeg ville kunne genbruge en åben forbindelse
hvis jeg gjorde noget i stil med

SQL="BLAH BLAH"
if not isObject(conn) then
'åben forbindelse
conn.execute(SQL)
'luk
else
conn.execute(SQL)
end if

men vil det gøre den store forskel mht. min fejl?

/Kasper

Fra : Jesper F

Dato : 13-03-06 11:32

> Error Type:
> ADODB.Connection.1 (0x80004005)
> SQLState: S Native Error Code: 1203 [TCX][MyODBC]User * has already more
> than 'max_user_connections' active connections

Jeg begyndte at få denne fejl, da min accessdatabase blev for hårdt presset
pga. mange samtidige brugere.
Jeg endte med at skifte til MSSQL. Man kan lige have det i baghovedet, når
man tweaker, at man måske kan have noget databasens maksimale kapacitet, og
der ikke er meget mere man kan gøre.

Jesper

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 13-03-06 19:13

"Jesper F" <askfortheemail@ask.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> man tweaker, at man måske kan have noget databasens maksimale kapacitet,

Jeg har ikke lige styr på hvor mange gange mine sider bliver åbnet (af
brugere og SE's)

Jeg har før i tiden ligget på et besøgstal, omkring de 2-5 om dagen + SE's
(af ukendt antal)

hvis jeg finder ud af at jeg får for mange forbindelser pga. SE's vil jeg se
hvad jeg kan gøre, for at minimere presset pga. dem, men jeg vil jo gerne
have at de ser siden, på samme måde som alle andre...

/Kasper

Fra : terje

Dato : 13-03-06 20:26

Kasper Lindberg wrote:

> hvis jeg finder ud af at jeg får for mange forbindelser pga. SE's vil jeg se
> hvad jeg kan gøre, for at minimere presset pga. dem, men jeg vil jo gerne
> have at de ser siden, på samme måde som alle andre...

Kasper, jeg synes ikke du skal bekymre deg for dette. Her er forøvrig en
interessant liten diskusjon om Access og antall samtidige brukere, og
med noen av de samme tipsene som Jens ga deg:

http://www.15seconds.com/Issue/010514.htm

terje