asp og html
Fra : birgitte sørensen

Dato : 12-03-06 17:33

Jeg har behov for at give nogle brugere/ejere af hjemmesider
mulighed for at redigere/opdatere enkelte sider lavet i css/html.
Efter at have læst og spurgt lidt her og der tror jeg nok, at jeg
foretrækker løsningen, der hedder asp.

Det betyder selvfølgelig at jeg skal ind og lave noget ny kode og
jeg skal have oprettet en database på mit webhotel (asp og mysql
=OK). Jeg har forstået, at HTML og asp spiller fint sammen, så er
det rigtigt opfattet, at jeg alene skal ind og lave kode på de
sider, der indeholder elementer, der skal kunne opdateres.

Et eks. er en html side, der indeholder noget grafik og tekst,
samt en tabel (en bookingoversigt til et sommerhus). Jeg
forestiller mig så, at tabellen helt? eller delvist? erstattes af
noget asp kode, der henter de relevante informationer i
databasen. Skal der ændres noget i koderne på resten af siden
eller siderne ?

Eller har jeg overhovedet forstået det rigtigt ?

Hilsen Birgitte
Total novice i asp

PS: jeg har valgt cms fra, da jeg gerne vil kunne styre kodningen
selv !

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Tom Jensen

Dato : 12-03-06 20:07

birgitte sørensen skrev:
> [...]
>
> Hilsen Birgitte
> Total novice i asp
>
> PS: jeg har valgt cms fra, da jeg gerne vil kunne styre kodningen

Hej Birgitte
Du er inde på det rigtige, dine statiske HTML sider skal laves om
til dynamiske ASP sider. Det er ikke så grimt som det måske kan lyde.
Du beholder HTML delen på siderne og strikker lidt ASP ind imellem.
Sommerhuset har nogle perioder hvor det kan lejes i, denne information
skal ned i en databasen og så skal den præsenteres for brugeren.
Perioderne kan være grønne (frie), gule (reserveret) eller røde
(optaget). Det er den dynamiske information om huset. Det statiske
som udseende (billeder) og beliggenhed (kort), behøver ikke ligge i en
database, den ændrer sig ikke så tit. Start med det og så kan du altid
koble bestilling og betaling på siden senere, hvis det er aktuelt.

Med venlig hilsen

Tom Jensen
- Læs mere om asp og databaser her -
www.ffsoft.dk

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 13-03-06 13:29

birgitte sørensen skrev:

> [...]
>
> Hilsen Birgitte
> Total novice i asp
>
> PS: jeg har valgt cms fra, da jeg gerne vil kunne styre kodningen

Hej Birgitte

Se mit indlæg til dig i Webdesign gruppen! Og læs gerne det svar jeg
gav Mogens. Det kan godt være det er en fin ting at lave ASP, men har
man ingen forstand på det, så lad være! du kommer til at bruge al for
meget tid på det, hvis du ikke har forstand på det allerede nu, og
ordet novice har du selv brugt. Hvis du skal tjene lidt penge på det
her, så brug noget andet, og lettere og øv dig til næste opgave. Ellers
risikerer du at bruge alt for mange timer på at lære selve ASP og jeg
er sikker på din kunde næppe har lyst til at betale for den slags!

Claus

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 13-03-06 17:25

"Claus Jacobsen" <Claus@spammigikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> risikerer du at bruge alt for mange timer på at lære selve ASP og jeg
> er sikker på din kunde næppe har lyst til at betale for den slags!

Hun skal jo begynde et sted, og prisen kan de aftale på forhånd. Det giver
hende noget erfaring uden at det kommer til at koste kunden en bunke penge.
Der er ikke de store ben i at lave det hun gerne vil have.

--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 13-03-06 19:28

Christian M. Nielsen skrev:

> [...]
> giver hende noget erfaring uden at det kommer til at koste kunden en
> bunke penge. Der er ikke de store ben i at lave det hun gerne vil

Det har du fldkommen ret i Christian, men netop hvis hun aftaler et
fast beløb, så vil det være hende der i den grad kommer til at tabe på
det, da hun ikke aner noget om serverside programmering. Det vil
uundgåeligt betyde, at Birgitte skal bruge længere tid på at få tingene
til at køre, og det er altså en udviklingsomkostning, som jeg ikke tror
Birgitte's kunde vil være med til at betale ekstra for! Nej hun skal
arbejde med det hun er god til i øjeblikket, og hvorfor er det lige at
priserne skal i en database? hvorfor kan de ikke ligge i en statisk
side? skal de opdateres en gang i timen? interfacet til det er ikke
nødvendigvis avanceret, men med hendes nuværende kundskaber vil det
tage tid at få til at køre ordentligt (tid er penge og hun vil sikkert
også gerne kunne tjene en smule på det, og hvis
udviklingsomkostnignerne overstiger den endelige pris har hun jo ikke
tjent noget!), og så er det betydeligt lettere at have et produkt ved
hånden som er lige til at gå til, og som i sidste ende vil spare både
hende og kunden en masse tid, fordi hun gør det hun er god til lige nu.
Hun kan så arbejde ved siden af med at lære ASP/php, så hun med tiden
vil kunne lave tingene selv. Men llige pt, er det ikke den bedste
løsning for hverken hende eller kunden!

Claus