Alger / regnvand
Fra : GiWeo

Dato : 12-03-06 08:14

Hejsa

Min kære fader har for vane at hente vand til akvariet ude i
regnvandstønden !

Det har han gjort MANGE gange uden der er sket noget som helst

Men nu har han altså fået sælbt alger med ind i stor stil - de lægger
sig som en tyk græsplæne-lignende flade i hele akvariet...

Nogen der ved hvad de hedder, og hvordan man får dem væk ?

--

Lars Engelhardt
info@netinkREMOVE.dk

Fra : Per Olsen

Dato : 13-03-06 14:20

Hej

Har du mulighed for at taget et billede af dem?
Umiddelbart så lyder det bare som alm grønne alger som kommer af for meget
nærring i vandet og formeget/forkert lys - måske kan lyset være ved at være
slidt, er rørene over et år så skal de skiftes.

Mvh Per

Fra : Søren Mølgaard

Dato : 18-03-06 15:29

Skift vandet, ca. 50%, hver uge, sluk lyset 14 dage til 3 uger.
Så er du rimeligt langt med at bekæmpe dine alger .

Mvh.

Søren

Fra : J. Jørgensen

Dato : 18-03-06 20:44

> [...]
> sig som en tyk græsplæne-lignende flade i hele akvariet...
>
> Nogen der ved hvad de hedder, og hvordan man får dem væk ?

Hej Lars

Den kur du får fra Søren, mener jeg er temmelig hård for planterne (jeg går
ud fra du har planter!)
Det er ikke alger der er slæbt med ind i akvariet, men vandkvaliteten der i
det pågældende tidspunkt der ikke har været i orden.
Den lidt langvarige lysregulering som Søren anbefaler, vil jeg erstatte med
total mørklægning (tildækning med noget, der ikke tillader
lysgennemtrængning, tag en dyne, den bruger du alligevel ikke om dagen) i
2-3 døgn.
Til Søren "vil du ikke mene, der kan være noget om snakken".

Hilsen
Jørgen

Fra : Søren Mølgaard

Dato : 19-03-06 12:24

Jeg har brugt det et par gange, uden skade for planterne,men selvfølgelig,
hvis det er meget lyskrævende planter, så vil jeg da ikke ligge hovedet på
blokken. Almindelige akvarieplanter som cryptocoryner, valsineria, anubias,
javabregner, osv, sker der intet med, ved at bruge denne metode.
Bare ikke putte kemikalier i.

Søren