Revers magnitiseret
Fra : Jesper

Dato : 11-03-06 20:44

Jeg sad sammen med gutterne og diskuterede hvad der sker når jordens
magnetfelt skifter pol. Det har den gjort flere gange igennem jordens
historie.
Men sker det meget pludseligt, eller tager det mange år, sådan at den
magnetiske sydpol fx befinder sig over Afrika i lang tid - eller hvad?

Kommer der kraftige jordskælv og vulkanudbrud som følge?

/Jesper

Fra : Michael Zedeler

Dato : 11-03-06 20:58

Jesper wrote:
> [...]
> Men sker det meget pludseligt, eller tager det mange år, sådan at den
> magnetiske sydpol fx befinder sig over Afrika i lang tid - eller hvad?

Der kommer en periode, der sammenlignet med vores moderne historie er
temmeligt lang, hvor magnetfeltets styrke falder voldsomt. I den periode
er der ikke blot to poler, men et meget "levende" magnetfelt, som
konstant ændrer sig.

> Kommer der kraftige jordskælv og vulkanudbrud som følge?

Det ved jeg ikke, men jeg fanddt dette link på Google:

http://www.ngdc.noaa.gov/seg/geomag/servers.shtml

Måske der står noget mere dér.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Michael Haase

Dato : 11-03-06 21:11

Jesper skrev dette den 11-03-2006 20:44:
> [...]
> Men sker det meget pludseligt, eller tager det mange år, sådan at den
> magnetiske sydpol fx befinder sig over Afrika i lang tid - eller hvad?

Det er højst tvivlsomt at vi kommer til at opleve polvendingen.
Ifølge <http://www.rummet.dk/1f1000c> har magnetfeltet rykket sig 5-10°
siden 1100-tallet. Du kan også se en animation af hvordan man *tror* det
forløber over ca. 1200 år. Lang tid for dyr og (normale) mennesker, men
kort tid for geologer/astronomer.

> Kommer der kraftige jordskælv og vulkanudbrud som følge?

Jeg vil mene jordskælv ikke er sandsynlige, da det mere eller mindre er
overfladefænomener, vulkanudbrud er jeg ikke helt så sikker på. Til
gengæld skulle Jordens magnetfelt svækkes, og derfor er Jorden ikke så
godt beskyttet mod kosmisk stråling.
<http://cph.ing.dk/arkiv/1899/polvending.html>

--
Michael Haase

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-03-06 22:17

"Michael Haase" <micvans@netscape.invalid> skrev
> Jeg vil mene jordskælv ikke er sandsynlige, da det mere eller mindre er
> overfladefænomener, vulkanudbrud er jeg ikke helt så sikker på.

Solen har lige skiftet, det gør den hvert 11 år. uden det helt store postyr,
men det kan selvf. ikke parallelliseres til Jorden.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Claudio Adam

Dato : 12-03-06 11:29

Jesper <jvoet@phys.au.dk> skrev:
>Jeg sad sammen med gutterne og
> [...]

Usselt kaster jeg mig i støvet:
Jeg bliver nødt til dog at nævne følgende:
( dette er naturligvis kun henvendt til De Abstrakt Tænkende
Individer! ):

Denne sag vedrørende skiftende poler, virker jo øjensynligt som
en glimrende teoretisk forklaring på et Sort Hul.
( Igen med en let gennemrystning af hjerne barken, hvilken side
skal jeg ikke kunne sige ? )

Jah og så er der jo kun tilbage at nævne:
At nu venter Tjære og fjer mig jo.

Hilsen Adam.

Fra : kjaer

Dato : 12-03-06 15:23

Claudio Adam (slet TQ4ED) wrote:

> [...]
> ( Igen med en let gennemrystning af hjerne barken, hvilken side
> skal jeg ikke kunne sige ? )
>
> Jah og så er der jo kun tilbage at nævne:

Hvad er definitionen på et hul?

Fra : Claudio Adam

Dato : 12-03-06 19:39

kjaer <nej@tak.put> skrev:

>Hvad er definitionen på et hul?

Uden for en Begivenheds Horisont:
Uden for denne endnu En: Uden for en Begivenheds Horisont.

Deraf Uendelighed, som ikke er at forveksle med evighed.

Måske har det noget at gøre med en Lorenz Trans.

Hvem ved?

Adam.

Fra : Kaj Hansen

Dato : 12-03-06 20:22

> Hvad er definitionen på et hul?
Ingenting med noget udenom.

kah.

Fra : Claudio Adam

Dato : 14-03-06 08:48

Kaj Hansen <kahan@posttital.tele.dk> skrev:

>Ingenting med noget udenom.
>
>kah.

Jahh, du ved sikkert hvad du taler om?
- jeg kan kun sige velkommen i klubben,
det bliver ikke lættere med alderen.

Adam.

NB.Analyse af et Hul:
" En kompakt masse der er let gennemtrængelig "
Som Uendelighed naturligvis består af,

Fra : Max

Dato : 12-03-06 12:12

Hej Jesper

> Kommer der kraftige jordskælv og vulkanudbrud som følge?

Der er en interesant artikel om emnet her

http://www.dmi.dk/dmi/magnetiskepoler.pdf

I de perspektiver der er i den artikel, ja så ville det være en god
ide at sælge evt. aktier i mobiltelefonproducentbranchen :)

Mvh Max