IDE/debug for Javascript
Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-03-06 18:18

Hejsa

Jeg skal have skærpet mine kundskaber mht clientside scripting i IE only
(intranet)
Er der nogen der kender til et simpelt IDE/debugging redskaber til
jscript/javasccript/ecmascript?

Der skulle gerne være således at man kan editere under debugging
Evt restart før ændringer kommer med er ok

Det skal være til udvikling af små "simple" funktioner

Alternativt har jeg brug for et script der kan give dato udfra user input
Klienteren vil være IE6 (intranet only)

fx

10 = 10-03-2006
102 = 10-02-2006
1/2 = 10-02-2006
1-2 = 10-02-2006
10205 = 10-02-2005
1/2/5 = 10-02-2005

osv

fomatering af dato i forhold til valgt sprog etc er der styr på :)

pft/Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*! Copy me into your ~/.signature to help me
spread!

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 11-03-06 19:58

Peter Lykkegaard wrote:

> Jeg skal have skærpet mine kundskaber mht clientside scripting i IE only
> (intranet)
> Er der nogen der kender til et simpelt IDE/debugging redskaber til
> jscript/javasccript/ecmascript?

Selv om det er IE-only, så har Firefox en glimerende "JavaScript
Console" som man nemt bliver afhængig af, evt. sammen med "Web Developer
Toolbar".

Kim

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-03-06 21:33

"Kim Bach Petersen" wrote

> Selv om det er IE-only, så har Firefox en glimerende "JavaScript Console"
> som man nemt bliver afhængig af, evt. sammen med "Web Developer Toolbar".

Toolbaren er ret heftig :)

Hvordan virker console?
Laver man js ting og kalder den, eller?

Jeg ved det godt - rtfm - er i gang :)

- Peter

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 12-03-06 19:38

Peter Lykkegaard wrote:

> Toolbaren er ret heftig :)

Jep

> Hvordan virker console?
> Laver man js ting og kalder den, eller?

Man koder sin JavaScript "som sædvanlig", enten indlejret i html eller i
sin egen fil.

JavaScript Console viser detaljeret de fejl, man laver, ligesom man kan
afvikle udtryk. Jeg har lige downloadet Execute JS, som også ser lovende ud.

> Jeg ved det godt - rtfm - er i gang :)

rtfm = ?

Kim

Fra : Benny Nissen

Dato : 12-03-06 20:28

Kim Bach Petersen ramte sit keyboard den 12-03-2006 19:38 og fik dette
ud af det:

> rtfm = ?

Read The Fine ( eller Fucking) Manual

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-03-06 22:04

"Kim Bach Petersen" wrote

> Selv om det er IE-only, så har Firefox en glimerende "JavaScript Console"
> som man nemt bliver afhængig af, evt. sammen med "Web Developer Toolbar".

Hmm jeg faldt over den her
https://addons.mozilla.org/extensions/moreinfo.php?application=firefox&category=Developer%20Tools&numpg=10&id=1729

- Peter

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 12-03-06 01:46

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> writes:

> Alternativt har jeg brug for et script der kan give dato udfra user input
> [...]

Hvorfor ikke 01-02-2006?

> 1/2 = 10-02-2006
> 1-2 = 10-02-2006

De to her regner jeg med at ud mener "01-02" :)

> 10205 = 10-02-2005

hvorfor ikke 01-02-05? Hvad er reglen der siger hvordan det
skal fortolkes? Eller skulle det også være en 01-02?

> 1/2/5 = 10-02-2005

Du kan prøve den her, men prøv at skrive reglerne ned for
hvordan de forskellige strenge skal fortolkes:

function parseDateAggressively(string) {
var today = new Date();
var year = today.getFullYear();
var month = today.getMonth();
var date = today.getDate();

var parts = string.split(/[^\d]+/);
if (parts.length == 1) { // no separators
var split = /^(0?[1-9]|[12]\d|3[01])(0?[1-9]|1[0-2])(\d{0,2})$/.exec(string);
if (split) {
parts = split.slice(1);
}
}
if (parts.length > 2) {
year = Number(parts[2]);
if (year < 100) { year += 2000 };
}
if (parts.length > 1) { // separators
month = Number(parts[1]) - 1;
}
date = Number(parts[0]);

return new Date(year, month - 1, date);
}

Held og lykke.
/L

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-03-06 09:13

"Lasse Reichstein Nielsen" wrote

> Du kan prøve den her, men prøv at skrive reglerne ned for
> hvordan de forskellige strenge skal fortolkes:

Merci :)

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-03-06 21:52

"Lasse Reichstein Nielsen" wrote

> Du kan prøve den her, men prøv at skrive reglerne ned for
> hvordan de forskellige strenge skal fortolkes:

I første omgang bliver det to cifre for dag samt måned og 4 cifre for årstal

Jeg fant frem til denne efter "lidt" trial'n'error samt hjælp fra
http://www.regular-expressions.info/dates.html

Ikke superperfekt men en start :)

Den tygger sig igennem fx
12
1203
12.03
12/03
12-03
12.03.2006
12/03/2006
12-03-2006

function parseDateAggressively(string) {
var today = new Date();
var year = today.getFullYear();
var month = Number(today.getMonth()) +1; // please note getMonth is zero
based
var date = today.getDate();

// valid input? bail out before it's too late
if (string.length < 2) {
return;
}

// check http://www.regular-expressions.info/dates.html for more info on
regular expressions
var split = /\b^(0[1-9]|[12][0-9]|3[01])[- /.]?(0[1-9]|1[012])?[-
/.]?((19|20)\d\d|[0-9][0-9])?\b$/.exec(string);
if (split) {
parts = split.slice(1);
}

// get the year if present
if (parts[2] !== undefined) {
year = Number(parts[2]);
if (year < 100) { year += 2000 };
}

// get the month if present
if (parts[1] !== undefined) {
month = Number(parts[1]) ;
}

// get the date assume present
date = Number(parts[0]);

// handle wrong date eg 31/02 - 31/11 etc
// note month is zerobased
var calcDate = Number(new Date(year, month - 1, date).getDate());
if (calcDate !== date) {
date = date - calcDate;
}

// note month is zerobased

Fra : Rune Glerup

Dato : 12-03-06 15:17

Hvis du vil lave det lidt mere dynamisk og brugervenligt frem for den
lidt terminalagtige interaktion, du har lagt op til, vil jeg anbefale
dig at se nærmere på datovælgeren i Yahoo! UI Library:

http://developer.yahoo.net/yui/calendar/

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-03-06 16:20

"Rune Glerup" wrote

> Hvis du vil lave det lidt mere dynamisk og brugervenligt frem
> for den lidt terminalagtige interaktion, du har lagt op til,
> vil jeg anbefale dig at se nærmere på datovælgeren i
> Yahoo! UI Library:

Jeg har lavet en ganske udmærket datepicker i .NET, men det er ikke
"brugervenligt" nok
Superbrugere foretrækker tilsyneladende tastaturet frem for en del click med
musen

Inspirationen til den terminalagtige løsning er hentet fra SAP, Axapta samt
Condorde XAL

Men ellers tak for tippet :)

- Peter

Fra : Rune Glerup

Dato : 12-03-06 16:30

Peter Lykkegaard wrote:

> [...]
> musen
>
> Inspirationen til den terminalagtige løsning er hentet fra SAP, Axapta samt

Det varierer vist meget fra superbruger til superbruger. ;)
Det er nok også derfor, at SAP, der fra mit perspektiv har en ret
irriterende type indtastningsfelt til datoer, tilbyder begge
muligheder.

Mvh
Rune