hvilke netkort?
Fra : Leonard

Dato : 11-03-06 17:04

Jeg vil gerne have et netkort med 4 udgange i min linux-server.
Er der nogen der har et link til noget?
- kan ikke finde noget på edbpriser.dk, og det skal jo også være noget
der findes drivere til.

Jeg vil også gerne have et wlan-kort i som skal bruges som accesspoint
og det har jeg en anelse om at der er lidt problemer i at finde noget
der virker.

Begge kort skal være PCI-kort.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Peter Mogensen

Dato : 11-03-06 17:15

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=14130

> - kan ikke finde noget på edbpriser.dk, og det skal jo også være noget
> der findes drivere til.

D-Link har tidligere markedsført et 4-ports kort som Linux-kompatibelt.
Jeg mener at det er ovenstående, men det er kan også være en ældre
model. Jeg så det på CeBIT engang med en Alpha-maskine med 4 af disse
kort i, hvor alle 16 kabler var sat i samme switch. Pointen skulle være
at de med bundling kunne få 3.2Gbit igennem.

Peter

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-03-06 17:32
Fra : Leonard

Dato : 11-03-06 21:01

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

>http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=14130

Så er det jo en hel del billigere at bruge en løs 5-ports hub.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 11-03-06 21:14

Den Sat, 11 Mar 2006 21:00:38 +0100 skrev Leonard:

> Så er det jo en hel del billigere at bruge en løs 5-ports hub.

Det kommer an på hvad du vil. Hvis du vil have en hub/switch, ja,
så er det billigere at købe en, end at bygge din PC om til en.

Vil du derimod have fire separate netværk, så er det nok nemmere at
putte fire netkort i PC'en.

Mvh
Kent

Fra : Leonard

Dato : 11-03-06 21:29

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Det kommer an på hvad du vil. Hvis du vil have en hub/switch, ja,
>så er det billigere at købe en, end at bygge din PC om til en.

Jeg bruge maskinen som server og router for et netværk og der vil det
passe fint med kabelgeografien i huset at have 4 kabler ud derfra hvor
den skal stå.
Tanken med et kort var at spare lidt på mekanikken, men det er der så
ingen fornuft i.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Peter Mogensen

Dato : 11-03-06 21:33

Leonard wrote:
> [...]
> den skal stå.
> Tanken med et kort var at spare lidt på mekanikken, men det er der så

Kun hvis det er nødvendigt for dit netværk, eller for dine muligheder
for udvidelseskort i maskinen. Det lader det ikke til at være, men det
gav du os ingen muligheder for at vide.

Hvis du stod med en maskine med kun 1 PCI-slot fri, eller med behov for
12-16 ethernet-interfaces, der skulle adskilles på IP-niveau eller over,
så var det et meget relevant kort.

Peter

Fra : Nicolai Lang

Dato : 11-03-06 21:19

On Sat, 11 Mar 2006 21:00:38 +0100, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

>Så er det jo en hel del billigere at bruge en løs 5-ports hub.

Men det ville ikke give samme resultat, hvis man f.eks. er ude efter
at lave en router med 4 NIC's der er adskilte.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Peter Mogensen

Dato : 11-03-06 21:27

Leonard wrote:

> Så er det jo en hel del billigere at bruge en løs 5-ports hub.

Det kommer så sandelig an på formålet. Det sagde du dog ikke noget om.
Du bad specifikt om et netkort med 4 udgange.
Om en 5-ports hub løser dit problem kan jeg jo ikke vide noget om. Der
er mange scenarier, hvor den ikke ville gøre det. F.eks. hvis du har
behov for en multi-headed router, så kan hverken hubs eller switch løse
dit problem.

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-06 20:11

Peter Mogensen wrote:

> F.eks. hvis du har
> behov for en multi-headed router, så kan hverken hubs eller switch løse
> dit problem.

Hvis man ellers ikke har brug for mere båndbredde end hvad et
enkelt interface kan levere, så ville et netkort og en switch
med VLAN support kunne løse opgaven. Men sådan en switch bliver
sikkert lige så dyr som et firports netkort.

--
Kasper Dupont -- Rigtige mænd skriver deres egne backupprogrammer
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */

Fra : Kent Friis

Dato : 12-03-06 21:20

Den Sun, 12 Mar 2006 20:11:13 +0100 skrev Kasper Dupont:

> [...]
> med VLAN support kunne løse opgaven. Men sådan en switch bliver
> sikkert lige så dyr som et firports netkort.

Forudsat at switchen kan finde ud af at filtrere pakker fra der er
"tagged" til et andet VLAN end det de kommer fra. Sidst jeg
rodede med VLAN (vel 6 år siden) var der netop snak om at det var
nemt at sende trafik til et andet VLAN end det man var tilsluttet.

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-06 19:08

On Sat, 11 Mar 2006 17:04:24 +0100
Leonard wrote:

> Jeg vil gerne have et netkort med 4 udgange i min linux-server.
> Er der nogen der har et link til noget?
> - kan ikke finde noget på edbpriser.dk, og det skal jo også være noget
> der findes drivere til.

Skal det vaere forholdsvist billigt, saa er der Soekris lan1641:
http://www.soekris.com/lan16x1.htm
Ca. 700 hos http://cortexsystems.dk

Skal det vaere hurtigt, saa er der Intels PRO/1000 MT Quad kort, til ca. 3k.

/Jonathan