Loging af output fra program
Fra : Palle jeppesen

Dato : 11-03-06 15:02

hej
jeg her et program der skriver til consolet
men jeg ville heller at der blev lavet en log
kan man logge alt der sker i consolet ?
--
Med venlig hilsen / Best regards,
Palle Jeppesen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 11-03-06 15:22

Palle jeppesen wrote:
> hej
> jeg her et program der skriver til consolet
> men jeg ville heller at der blev lavet en log
> kan man logge alt der sker i consolet ?

Du kan jo f.eks. redigere outputtet til en fil:

$ program > fil

PEter

Fra : Jens

Dato : 11-03-06 15:36

Ja.

program > file.log. ny file
program >> file.log Append til fil

Jens

Fra : Palle jeppesen

Dato : 11-03-06 15:57

Jens wrote:
> Ja.
>
> program > file.log. ny file
> program >> file.log Append til fil
>
> Jens

Mange tak

Fra : Rene Joergensen

Dato : 11-03-06 16:03

Palle jeppesen <palleremove@mv24.dk> wrote:

> jeg her et program der skriver til consolet
> men jeg ville heller at der blev lavet en log
> kan man logge alt der sker i consolet ?

Som flere har skrevet kan du redirecte outputtet med > og >>.

Fejlmeddelelser vil som regel blive skrevet til STDERR som de to ikke
fanger. Der skal du enten op rette en anden logfil eller redirecte
STDERR over i STDOUT, det kommer i samme logfil.

Til en seperat fil:
$ program >logfil1 2>logfil2

Til STDOUT:
$ program >logfil1 2>&1

I begge tilfælde kan der også bruges >>logfil1, for at appende til
logfilen istedet for at overskrive den.

Du kan også kigge på programmet "tee", hvis du gerne vil se outputtet
samtidig, dog skal du også redirecte STDERR hvis du vil have outputtet
logget.

$ program 2>&1 | tee logfil

Og for at appende til logfilen:
$ program 2>&1 | tee -a logfil

Du kan også kigge på programmet "screen" som også har en logfunktion.

--
-René

Fra : Palle jeppesen

Dato : 14-03-06 15:26

Rene Joergensen wrote:

> [...]
>
> Og for at appende til logfilen:
> $ program 2>&1 | tee -a logfil
>
> Du kan også kigge på programmet "screen" som også har en logfunktion.

det virker næsten :)
programmet skriver til log filen når det starter, men de løbnene
beskeder kommer først i filen når jeg stopper programet

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 11-03-06 16:13

Palle jeppesen wrote:

> hej
> jeg her et program der skriver til consolet
> men jeg ville heller at der blev lavet en log
> kan man logge alt der sker i consolet ?

Som andre har skrevet, så klarer man typisk output med redirections.

Hvis du også vil logge dit input, kan du kigge på script(1). Det skriver
_alt_ til en log fil, inklusiv det du skriver i shellen, uddata fra den,
osv.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

There are many gods which Christians reject. I just believe in one less god
then they do. The reasons that you might give for your atheism toward the
Roman gods are likely the same reasons I would give for not believing in
Jesus.
- Dan Barker

Fra : Jan Birk

Dato : 11-03-06 20:08

> jeg her et program der skriver til consolet
> men jeg ville heller at der blev lavet en log
> kan man logge alt der sker i consolet ?

Jeg bruger ofte 'tee' til både at kunne få output på skærmen og få det
logget samtidigt.

F.eks.

# ./program | tee -a LOGFIL

Jan