sotere output fra database søgning
Fra : Poul

Dato : 11-03-06 14:14

Hejsa !

Håber nogen har et tip til et lille problem som er ved at drive
mig til vanvid
Har søgt på problemet uden at finde en løsning

Problemet er at jeg vil have mit output fra en database søgning
til at være soteret (gerne både grupperet og alfabetisk)

jeg har følgende som virker, men det giver mig desvære bare et
output i indtastet rækkefølge (ID#)
strSQL = "SELECT Navn, Klasse, Forening, Dato, Tid FROM Person
main WHERE"

Jeg har feks førsøgt følgende, men får fejl:
strSQL = "SELECT Navn, Klasse, Forening, Dato, Tid FROM Person
main WHERE GROUP BY Dato ORDER BY Navn"

har forsøgt med andre kombinationer uden held !
Hvad er galt ?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : terje

Dato : 11-03-06 15:31

Poul wrote:

> Jeg har feks førsøgt følgende, men får fejl:
> strSQL = "SELECT Navn, Klasse, Forening, Dato, Tid FROM Person
> main WHERE GROUP BY Dato ORDER BY Navn"

ORDER BY Navn ASC/DESC

terje

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-03-06 09:57

Poul skrev:

> Problemet er at jeg vil have mit output fra en database søgning
> til at være soteret (gerne både grupperet og alfabetisk)

Den slags klares i sql-sætningen med et ORDER BY feltnavn.

> jeg har følgende som virker, men det giver mig desvære bare et
> output i indtastet rækkefølge (ID#)
> strSQL = "SELECT Navn, Klasse, Forening, Dato, Tid FROM Person
> main WHERE"

Ovenstående virker? Det lyder mærkeligt - du burde få en
syntaksfejl. Hvad er "main" i forespørgslen?

> Jeg har feks førsøgt følgende, men får fejl:

Hvilken fejl? Husk *altid* at fortælle hvilken fejlmeddelelse en
given side leverer - det gør det meget lettere at hjælpe. Se evt.
siden her: <http://asp-faq.dk/article/?id=41>.

> strSQL = "SELECT Navn, Klasse, Forening, Dato, Tid FROM Person
> main WHERE GROUP BY Dato ORDER BY Navn"

Igen har du et "main" stående og flagre midt i sætningen. Er main
og Person to tabeller? Et par andre fejl:
Din WHERE-del er tom - så skal WHERE slet ikke stå der
Når du bruger GROUP BY, skal alle felter i select-listen enten være
grupperede (med i GROUP BY-linjen) eller omfattet af en aggregat-
funktion (fx COUNT, SUM)

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Poul

Dato : 12-03-06 19:59

Hejsa

Tak for svar !
først "main" er en ren og skære "cut and past" fejl fra et andet
projekt. så den er slettet nu

WHERE delen er der for at det virker men jeg har kun pastet den ene
linje. sådan ser de næste linjer ud:
strSQL = "SELECT Navn, Klasse, Forening, Dato, Tid FROM Person WHERE
strSQL = strSQL & " (Navn LIKE '%" & strKeyword & "%')"
strSQL = strSQL & " OR (Klasse LIKE '%" & strKeyword & "%')"
strSQL = strSQL & " OR (Forening LIKE '%" & strKeyword & "%')"
strSQL = strSQL & " OR (Dato LIKE '%" & strKeyword & "%')"
strSQL = strSQL & " OR (Tid LIKE '%" & strKeyword & "%')"

Hvis jeg feks sætter ORDER BY Navn ASC sidst i linjen (efter where) får
jeg følgende fejl:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error in WHERE clause.

håber at det var lidt mere uddybene ! beklager min "spæde" første post.
Poul

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-03-06 21:06

Poul skrev:

> WHERE delen er der for at det virker men jeg har kun pastet
> den ene linje. sådan ser de næste linjer ud:

Det afgørende er altid hvordan den færdige sql-sætning ser ud.
Skriv variablen ud med den metode der er angivet på siden her:
<http://asp-faq.dk/article/?id=41> - så kan du og vi se hvilken
sql-sætning der sendes til databasen.

> [...]
> Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'
> [Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error in

Udskriv din sql-sætning, og lad os se den her.

NB: Læs venligst min signatur - eller læs afsnittet "Gælder der
nogle regler for nyhedsgrupperne?" på siden her:
<http://www.html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp>

--
Jens Gyldenkærne Clausen