CPU temperatur
Fra : lars@intercambiodvd.~

Dato : 10-03-06 20:11

Hejsa

Hvor varm kan jeg lade min CPU blive uden at bekymre mig? Jeg har
nemlig r`det lidt med min HTPC og for at fjerne st´jen flède jeg
blæseren ud af den heatsink jeg har på min CPU, men nu er jeg ikke
sikker på om CPU en holder sig kold nok Det drejer sig om en AMD 3500+
venice core og efter 20 minutters stress test med CPU+en på konstant
100% ydelse ligger CPU temperaturen på omkring 62 grader. Er det
forsvarligt? Hvor lang tid bør jeg lade stress testen køre for at
sikre mig at jeg ikke brænder min CPU af?

På forhånd tak
Lars Hoffmann

Fra : Thomas Hansen

Dato : 10-03-06 21:30

On Fri, 10 Mar 2006 20:11:08 +0100, <lars@intercambiodvd.com> wrote:

> [...]
> forsvarligt? Hvor lang tid bør jeg lade stress testen køre for at
> sikre mig at jeg ikke brænder min CPU af?

Hej Lars
Så længe maskinen ikke går ned er den ikke for varm. Den bliver ustabil
længe før den tager varig skade.
Du skal stess teste indtil maskinen når top temperatur og så lidt til. Det
er som regl 3-4 timer.
Men det er ikke nødvendigvis et problem at en htpc fejler efter 4 timers
fullload test. For det meste vil en htpc jo ikke være fullloadet i så lang
tid. Det kræver ikke mange procent af cpukraften af spille dvd eller musik
osv. Så det er kun i meget korte perioder af cpuen er belastet 100% resten
af tiden vil den være næsten idle. Det kan man udnytte ved netop som du
gør at passivt køle den. Hvis du vil bruge maskinen til at encode video
kan det blive et problem med varme da det er noget som bruger meget cpu
kraft. Det kan man dog imøde gå med et godt TV kort med encoder chip på
kortet.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : carsten h larsen

Dato : 10-03-06 21:43

jeg har samme cpu og den ligger på ca 50 til 51 grader
med en ny køler for den der var med kunne ikke køle den nok når man
spillede(maskinen slukkede)
news.s57sjzaauxvtjp@sprinter...

Fra : lars@intercambiodvd.~

Dato : 10-03-06 21:46

Thomas Hansen wrote:

> Hej Lars
> Så længe maskinen ikke går ned er den ikke for varm. Den bliver ustabil
> længe før den tager varig skade.

Ok, det lyder fint. Jeg vil tjekke stabiliteten i den nærmeste fremtid
og hvis det bliver et problem må jeg så finde mig en ekstra køler.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : lars@intercambiodvd.~

Dato : 10-03-06 21:51

carsten h larsen wrote:
> jeg har samme cpu og den ligger på ca 50 til 51 grader
> med en ny køler for den der var med kunne ikke køle den nok når man
> spillede(maskinen slukkede)

Jeg købte fra start en anden køler med en stor heat sink på, så den
er god til at lede varmen væk fra CPUen.

Desuden sidder køleren fra stræmforsyningen ret så tæt på CPU heat
sink'en så noget airflow er der altid omkring cpu'en. Faktisk er
blæseren fra strømforsyningen den eneste i hele kabinettet, så det
er da ret imponerende at den kan holde så lav en temperatur. mit MB
kommer ikke op på 30 grader og mit graffikkort er også passivt
kølet, så jeg har mig en dejligt stille PC (nu håber jeg blot at den
forbliver stabil).

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-03-06 10:07

> [...]
> forsvarligt? Hvor lang tid bør jeg lade stress testen køre for at
> sikre mig at jeg ikke brænder min CPU af?

62c lyder ikke farligt.

Evt. kan du prøve at skrue lidt ned for vcore for at sænke
temperaturen yderligere..
Eller du kan montere en 12db papst-blæser og lade speedfan styre den,
det burde kunne holdes lydløst nok til at PSU'en overdøver den.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : lars@intercambiodvd.~

Dato : 11-03-06 20:02

Jan Mejer wrote:

> - hvad er det for en heatsink ??

Freezer 64 fra arctic cooling, i starten larmede den ikke, men den
begyndte s`sm`t at skramle og nu da blæseren er fjernet kan jeg
mlærke på det hele at alle mine fremtidige HTPC'er bliver passivt
kølede

http://www.arctic-cooling.com/cpu2.php?idx=10&disc=

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : lars@intercambiodvd.~

Dato : 22-03-06 10:31

lars@intercambiodvd.com wrote:

> efter 20 minutters stress test med CPU+en på konstant
> 100% ydelse ligger CPU temperaturen på omkring 62 grader. Er det
> forsvarligt?

Ja det går jo ikke så godt med den CPU som jeg havde håbet. Maskinen
de sidst to dage er maskinen begyndte at fryse fast og jeg vil antage
det er fordi CPU-en løber for varm. Æv æv, jeg var ellers lige så
superglad for min lydløse PC.

Nogen der kender http://www.cpuidle.de/ eller anden software løsning
de skulle kunne nedsætte temperaturen? Det lyder lidt som hokus pokus
i mine øre, men hvis jeg kan nedsætte temperaturen på min CPU uden
at tilføje en ekstra blæser er jeg villig til at prøve det.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Khawk

Dato : 26-03-06 20:19

[...]

Så vidt jeg husker har cpuidle og lignende ingen effekt hvis du bruger windows 2000 eller xp, da de har samme funktion indbygget.
Funktionen går så vidt jeg husker i grove træk ud på at (dele af) din cpu slukkes i det omfang den ikke har noget at lave.

mvh
Kim

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-03-06 00:23

> [...]
> Funktionen går så vidt jeg husker i grove træk ud på at (dele af) din
> cpu slukkes i det omfang den ikke har noget at lave.

Jeps, og tråden kan i 2000/XP ses i Task Manager som 'System Idle Process'.
Under Windows 98 kører CPU'en altid 100% belastet, lige gyldigt hvad den
laver, og der kommer CPU Idle til sin ret ved at den kan nedsætte
tomgangstemperaturen og effektforbruget markant.

--
signing off.. Martin Sørensen