Feedback på menuscript
Fra : Rune Glerup

Dato : 10-03-06 18:20

Jeg har lavet et lille stykke Javascript, som laver en html-liste om
til en drop-down-menu.

Målsætningen har været at bruge W3C's DOM så meget som muligt.
Dette valg betyder, at scripet højst sandsynligt kun kan virke i
forholdsvist nye browsere, såsom IE6+, Firefox 1+, Safari 1+ og Opera
7+.

Jeg har lavet en lille demo og vil meget høre, hvordan den tager sig
ud hos andre. (Det er kun selve måden, menuen opfører sig på, der er
programmeret. Ingen af menupunkterne virker i demoen.)

http://kaboom.dk/temp/menuscript/menu.html

Så jeg vil gerne have feedback, især om menuen ser ud til at fungere
hensigsmæssigt. Skriv gerne hvilket styresystem og browser, du har
anvendt, da du testede.

Koden er tilgængelig på denne adresse og burde være nogenlunde til
at læse: http://kaboom.dk/temp/menuscript/menu.js

Mvh
Rune Glerup

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 11-03-06 13:01

Rune Glerup wrote:
> [...]
>
> Så jeg vil gerne have feedback, især om menuen ser ud til at fungere
> hensigsmæssigt. Skriv gerne hvilket styresystem og browser, du har

Nydeligt arbejde!

Kun Windows:

Firefox 1.5 OK
Internet Explorer 6 OK
Internet Explorer 5 - skriften for stor - brug css-hack
   til at passere en mindre skriftstørrelse til
   denne browser
Opera 7.54 - de indlejrede lister rykkes ikke nok
   tilhøjre - stylesheet problem?

Opera 8 - OK
Mozilla 1.0 - OK
Netscape 7 - OK
Netscape 4.75 - duer ikke, menuen burde vises udfoldet

En timer, der forsinker udfoldningen og sammenklapning et
par hundrede millisekunder, ville give menuen en bedre
"feel" - det er en afgørende fordel for en JavaScript menu
fremfor en CSS-menu.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Rune Glerup

Dato : 11-03-06 14:24

Hej Jørgen

Tak for din feedback.

Jeg prøver lige at installere den version af Opera ved lejlighed for
at se problemet.

Er skriftstørrelsen eneste problem i IE5?

Mht forsinkelsen, så er det en variabel, som designeren kan vælge i
scriptet. Jeg har valgt 400 millisekunder, men det kan sagtens sættes
op.

Det er rigtigt, at menuen burde vises udfoldet i NN4. Har ændret lidt
i demoen, så CSS bliver indsat sammen med scriptet. Virker det bedre i
NN4 nu?

Mvh
Rune

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 11-03-06 18:20

Rune Glerup wrote:
> [...]
> at se problemet.
>
> Er skriftstørrelsen eneste problem i IE5?

Nej, jeg ser nu en JavaScript fejl i linie 179 (?):
Objektet understøtter ikke denne egenskab eller metode.
Fejlen optræder kun når jeg flytter musen fra en undermenu i
niveau 3 uden for menuen. Fejlen er ikke fatal, menuen
virker stadig. Det er nok en mouseout-funktion, der ikke
lige virker på disse undermenuer.

Skriftstørrelsen i IE 5 er nok for stor, fordi du et
eller andet sted bruger font-size:medium.

I IE5 er padding/margin til venstre i menuerne rigelig stor,
men om det er på grund af em-størrelsen eller på grund
af box sizing problemerne i denne browser ved jeg ikke.

> Mht forsinkelsen, så er det en variabel, som designeren kan vælge i
> scriptet. Jeg har valgt 400 millisekunder, men det kan sagtens sættes
> op.

Ok, nu kan jeg godt se det...

> Det er rigtigt, at menuen burde vises udfoldet i NN4. Har ændret lidt
> i demoen, så CSS bliver indsat sammen med scriptet. Virker det bedre i
> NN4 nu?

Ja, det virker som forventet, det vil sige,
hele menuen ses i udfoldet stand.

Det er jo ikke fordi jeg bruger Netscape 4 meget,
men det er min erstatning for en text-only browser.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..