skoldkoppe vaccine
Fra : as

Dato : 10-03-06 15:55

Hej NG.
Jeg har set at der findes en effektiv skoldkoppe vaccine, uden de store
bivirkninger! Jeg kan også se at den udelukkende gives til immunsuprimerede
børn og børn der skal igennem organ transplantation!
Jeg undrer mig over at den ikke gives til andre børn? Jeg kunne da godt
tænke mig at vi slap for skoldkopperne her i hjemmet -- der er børnesygdomme
nok? Er der nogen der ved hvorfor den ikke er et tilbud til forældre? (men
det er den måske også?
Tak
Far til Luna 1 år

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 10-03-06 18:32

as wrote:
> [...]
> nok? Er der nogen der ved hvorfor den ikke er et tilbud til forældre? (men

Du siger der er børnesygdomme nok, men hvad er der tilbage? Mæslinger,
fåresyge og røde hunde er de vaccineret imod. Hvorfor skulle man
vaccinere mod en sygdom der er så forholdsvis uskadelig som skoldkopper?
Det efterlader vel kun skarlagensfeber (som kan give en styg
halsbetændelse) og den 5. børnesygdom.
Det var vel egentlig mere relevant at vacinere mod f.eks. RS-virus, som
små børn kan blive meget syge af (ved ikke om der findes en vaccine).

Grunden til at immunsuprimerede børn får skoldkoppevaccinen er, at det
kan være livstruende for dem at blive udsat for skoldkoppevirus. Kender
en lille pige på 5 år som har været i behandling for leukæmi i snart to
år. Hun blev i efteråret ramt af skoldkoppevirus og måtte efterfølgende
gennemgå 14 dages behandling som bestod af en times intravenøs
medicinering hver 8. time. At et rask barn får skoldkopper kan på ingen
måde sammenlignes med dette. At forsvare at vores økonomisk belastede
sundhedssystem skal betale for at behandle alle børn for skoldkopper er
ikke, i mine øjne, muligt.
Hvor hårdt børn rammes af skoldkopper er meget forskelligt, nogle får 10
og andre får flere hundrede, men det går over på en uges tid og er ret
uskadeligt.

Hvis du gerne vil have at dit barn skal være fri for en uges kløe og
ubehag, kan du jo spørge din læge om han vil skaffe vaccinen og så er
jeg sikker på at du kan få lov til at betale dig fra den.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen

Fra : as

Dato : 10-03-06 20:18

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ubehag, kan du jo spørge din læge om han vil skaffe vaccinen og så er jeg
> sikker på at du kan få lov til at betale dig fra den.

Kære Marianne
Tak for svar.
Jeg er helt på det rene med hvorfor immunsuprimerede børn får vaccinen.
Når jeg siger at der er børnesygdomme nok, så er det fordi min datter for 1½
måned siden startede i vuggestue og siden har hun haft 4-5 infektioner
(mave, hals, influenza, mave igen og 3-dages feber). Idag i vuggeren sagde
de så at der nu var skoldkopper, så den kunne vi godt regne med at få også -
og så var det jo lige at jeg fandt det fristende at få hende vaccineret (og
jaja jeg ved godt at der er lang inkubationstid og at hun sikkert er smittet
og at det derfor er nytteløst at vaccine -- men det kunne jo være hun slap
fri denne omgang).
Du siger at det belaster sundhedssystemet hvis man skulle vaccinere alle
børn! Nu kender jeg ikke kostprisen for en sådan vaccine, men den er nok
mindre end den "tabte arbejdsfortjeneste" for samfundet ved forældrenes
sygefravær.
Hilsen as

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-03-06 21:25

"as" <nospam@nospamss.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 1½ måned siden startede i vuggestue og siden har hun haft 4-5 infektioner
> (mave, hals, influenza, mave igen og 3-dages feber).

Jeg tror ikke, det er det samme, du, Marianne og Toke taler om.
Der er børnesygdomme, som er de sygdomme, børn generelt kun får én gang -
mæslinger, fåresyge, skoldkopper etc. - og nogle af dem kan man vaccinere
imod.

Og så er der de sygdomme, som børn får - nogle gange igen og igen og igen:
forkølelse, influenza, øjen- og mellemørebetændelse, etc.
Det er de sidste, der vejer tungt i statistikken, men dem kan man ikke
vaccinere imod - kun forebygge med sund levevis og lille smittepres.

Hilsen Inger

Fra : Lise Hansen

Dato : 10-03-06 22:00

> [...]
> de så at der nu var skoldkopper, så den kunne vi godt regne med at få
> også - og så var det jo lige at jeg fandt det fristende at få hende

Det er meget normalt, at børn, der starter i vuggestue eller dagpleje,
bliver en del
syge det første stykke tid, fordi de bliver udsat for mange bakterier, der
ikke er i
hjemmet. Efter noget tid er hun ikke så modtagelig for det mere.

Nu er mæslinger, fåresyge og røde hunde stort set udryddet pga vaccinen, men
naturen
finder altid en udvej, så de indenfor de sidste 15 år, har vi set mange
andre sygdomme hos
børnene i stedet. Her kan jeg nævne lussingesyge - som stort set var ukendt,
da mine børn var små -
forskellige former for udslet, feber uden "grund", og et utal af forskellige
former for virus.
Jeg tror ikke, børnene er mindre syge nu, end før trippelvaccinen så dagens
lys - nu
er det bare noget andet, børnene fejler i stedet.

Når man får børn, følger sygdommene også med, og det bliver man som forældre
nødt til at acceptere,
og man skal - og kan ikke - vaccinere sig fra alt, heller ikke skoldkopper.
Jeg har haft et hav af børn
i min varetægt, der har haft skoldkopper, og som alle er kommet over det
uden det mindste mén. Man skal bare passe godt på sit barn, mens det er sygt
og ikke sende det i pasning, før det er helt raskt, så er der heller ikke så
stor risiko for, at det hurtigt bliver sygt igen.
Din datter vokser fra alle de "småsygdomme", selv
om det er en ringe trøst lige nu, hvor I selvfølgelig også føler jer i
klemme overfor arbejdsgiveren.

Venligst Lise

Fra : Anita

Dato : 12-03-06 11:12

"Marianne Feddersen" skrev

> Hvorfor skulle man vaccinere mod en sygdom der er så forholdsvis uskadelig
> som skoldkopper?

Nu ved jeg ikke om vaccinen forhindrer smitte som voksen, men sygdommen er i
hvert fald ikke uskadelig hvis man får den senere i livet. En af mine venner
har lagt brak i næsten 3 uger med det her, det er ikke slut endnu og der er
masser af mulige følgevirkninger.

Jeg vil sige, at hvis man ikke har haft sygdommen som barn, var en
vaccination måske ikke nogen dårlig ide.

Venligst Anita

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 12-03-06 12:51

Anita wrote:
> [...]
> masser af mulige følgevirkninger.
>
> Jeg vil sige, at hvis man ikke har haft sygdommen som barn, var en
> vaccination måske ikke nogen dårlig ide.

Ligesom nogle voksne lader sig vaccinere mod fåresyge og røde hunde (os
der ikke fik vaccinen som børn). Der er sikkert intet til hinder for at
gå til egen læge og blive vaccineret, blot skal man huske at man selv
betaler for vaccinen.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen

Fra : Holst

Dato : 12-03-06 13:03

Anita wrote:

> Jeg vil sige, at hvis man ikke har haft sygdommen som barn, var en
> vaccination måske ikke nogen dårlig ide.

Sagen er den, at hvis man ikke er vaccineret, så er man stort set
indirekte beskyttet. Stort set alle andre er vaccineret, så man færdes
blandt en masse mennesker, som ikke kan få sygdommen - og derfor heller
ikke smitte dig.

Jeg har ikke selv haft fåresyre, og jeg talte netop med min læge om det
for et halvt års tid siden. Han mente, at det var helt unødvendigt for
mig at blive vaccineret.

Fra : Anita

Dato : 12-03-06 17:02

"Holst" skrev

> [...]
> indirekte beskyttet. Stort set alle andre er vaccineret, så man færdes
> blandt en masse mennesker, som ikke kan få sygdommen - og derfor heller

Men alle andre er jo netop ikke vaccineret mod skoldkopper.

> Jeg har ikke selv haft fåresyre, og jeg talte netop med min læge om det
> for et halvt års tid siden. Han mente, at det var helt unødvendigt for mig
> at blive vaccineret.

Okay.

Venligst Anita

Fra : Mus

Dato : 13-03-06 06:38

> [...]
> indirekte beskyttet. Stort set alle andre er vaccineret, så man færdes
> blandt en masse mennesker, som ikke kan få sygdommen - og derfor heller

Så skal man vel stadig huske at lade sig vaccinere hvis man tager på ferie
til et land hvor det ikke er udryddet. For eks som med mæslinger nu, som
næsten er udryddet.

LN

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-03-06 20:50

as wrote:

> Jeg undrer mig over at den ikke gives til andre børn? Jeg kunne da
> godt tænke mig at vi slap for skoldkopperne her i hjemmet

Vel fordi vi stadig er usikre på hvorvidt det er godt eller skidt for
kroppen at have været gennem sygdomsforløb? Mariannes pointe om økonomi
er nok hellere ikke irrelevant.

> -- der er børnesygdomme nok?

Jeg synes nu ikke mængden af dem er overvældende.

I forbindelse med lidt læsning om vaccinationer stødte jeg på den her:
http://inet.uni2.dk/home/afrika/news.html
Det er lang og ret sej læsning, men vældig interessant.

Et citat:
"Den efterfølgende analyse påviste et tydeligt mønster: Nemlig at de
ikke-mæslingevaccinerede børn langt oftere døde af andre sygdomme end
mæslinger. Siden har mange studier bekræftet, at mæslingevaccinationen
øger modstandskraften, ikke blot over for mæslinger, men også over for
en række andre sygdomme. I en metaanalyse har Peter Aaby således
beregnet, at mæslingevaccination nedsætter dødeligheden af andre
sygdomme med hele 45%."

Det ene man kan udlede af dette er at mæslingevaccinen er en god ting.
I hvert fald i følge artiklen. Det andet og mere tankevækkende er at
kroppen har gavn af sygdomsforløbet, i dette tilfælde i form af en mild
udgave, som vaccinen er.

Det åbner op for det oplagte spørgsmål om hvad der er bedst i det lange
løb i forbindelser med de andre, i mine øjne mildere, børnesygdomme,
som f.eks. skoldkopper. Vil en vaccine mod skoldkopper være lige så
gavnlig for immunforsvaret som et decideret sygdomsforløb?

Men okay, vi bør nok smutte over i dk.helbred, hvis vi skal have nogen
kvalificerede bud og argumenter. Det har jeg dog ikke energi til, så
jeg vil blot smide det op i luften som en tankevækker.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/