Gemme fil i terminal
Fra : soren

Dato : 10-03-06 15:25

Jeg har været inde på guiden for ubuntu:

http://www.ubuntuguide.org/#extrarepositories

i punkt 5 står der "save the edited file" og jeg følger linket som
bare viser den fil, der skal gemmes. Jeg savner information om hvordan
jeg gemmer den redigerede fil ... skal jeg bare skrive hvad der står i
pkt. 6 og så er den opdateret?

/Søren

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-06 16:21

soren skrev:
> [...]
> bare viser den fil, der skal gemmes. Jeg savner information om hvordan
> jeg gemmer den redigerede fil ... skal jeg bare skrive hvad der står i

Du har åbnet filen med sudo gedit /etc/apt/sources.list ? som breskrevet
i punkt 2?

Så får du den til at se ud som i punkt 5?

Hvis du har det, gemmer du blot filen og fortsætter med punkt 6.

René Madsen --- Webhotel, PHP/MySQL, 500Mb, 5xPOP3 for kun 9,-/md.
Schultz Consult --- www.schultzconsult.dk/Hosting - tlf.: 28 34 36 85
Din IT Leverandør --- Fuld kontrol af dit hotel i vores kontrolpanel

Fra : soren

Dato : 10-03-06 22:35

Jeg fik det til at fungere nu. Det er nyt for mig at skulle installere
software via en terminal. Hvis man ser på beskrivelsen for
installation af java på

http://www.ubuntuguide.org/#jre

så indtaster jeg den første linie og for fejlmeldingen:

kunne ikke finde pakken sun-j2rel.5

Hvordan får jeg installeret java runtime med den fejlmelding?

/Søren

Fra : Søren A Christensen

Dato : 11-03-06 09:36

Måske pakken hedder sun-j2re1.5 istedet for sun-j2rel.5 ...

altså slutter med et-punktum-fem istedet for 'lille L'-punktum-fem

/SAC

Fra : soren

Dato : 11-03-06 10:42

Søren A Christensen skrev:

> Måske pakken hedder sun-j2re1.5 istedet for sun-j2rel.5 ...
>
> altså slutter med et-punktum-fem istedet for 'lille L'-punktum-fem

Det ændrer ikke noget for mig. Jeg har problem med at installere java
runtime og flashplayer lige i øjeblikket. Især java er ret vigtig og
det vil være æidt surt at skulle gå fra linux fordi man ikke kan
finde ud af at installere det.

/Søren

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 11-03-06 21:57

"soren" <sorenhv@gmail.com> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> [...]
>
> kunne ikke finde pakken sun-j2rel.5
>
> Hvordan får jeg installeret java runtime med den fejlmelding?

I Debian kan man lave sun-j2re1.5 med pakken java-package - jeg vil
tro, at det gøres på samme måde i Ubuntu.

DISCLAIMER: Microsoft, Windows, Windows 98, Bugs, Lacking features, IRQ
conflicts, System crashes, Non-functional multitasking, the Y2K problem
and the Blue Screen of Death are registered trademarks of
Microsoft, Corp., Redmond, USA.
----------------------------------------------[ moffe at zz9 dot dk ] --

Fra : Sune Vuorela

Dato : 11-03-06 22:00

On 2006-03-11, Rasmus Bøg Hansen <spam05@zz9.dk> wrote:
> I Debian kan man lave sun-j2re1.5 med pakken java-package - jeg vil
> tro, at det gøres på samme måde i Ubuntu.

Det gøres på præcist samme måde i ubuntu som i debian. i debian er
java-package i non-free. i ubuntu er den i multiverse.

(Og det er suns åndssvage licensbetingelser der gør at disse krumspring
er nødvendige)

/Sune

Fra : Peter Mogensen

Dato : 11-03-06 23:22

Sune Vuorela wrote:

> (Og det er suns åndssvage licensbetingelser der gør at disse krumspring
> er nødvendige)

Det er der jo snart råd for.
Sun har jo annonceret at Java bliver fri software.

Peter

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-03-06 09:40

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> Sun har jo annonceret at Java bliver fri software.

Ahva?

Den tror jeg ikke på.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 12-03-06 09:54

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Ahva?
>
> Den tror jeg ikke på.

Simon Phipps:
"Sun is planning to open source all their software in approximately two
years!"
http://www.groklaw.net/article.php?story=20060303173751518

Peter

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-03-06 20:04

> [...]

> Simon Phipps:
> "Sun is planning to open source all their software in approximately two

Det kigger jeg lige på. I mellemtiden vil jeg bare nævne at
licensbetingelserne til Java 1.6 absolut ikke tyder på at Sun vil
slippe Java løs, og det er det eneste der egentlig betyder noget.

Bliver Apache Harmony en success, gør det Suns Java overflødige.
--
Thorbjørn Ravn Andersen