Naturmedicin og kosttilskud
Fra : Chris Hansen

Dato : 10-03-06 00:31

Hejsa,

Jeg skal til at lave en artikelserie på Danmarks Journalisthøjskole om
naturmedicin og kosttilskud.

Jeg vil meget gerne høre fra pårørende eller patienter, der har haft dårlige
oplevelser med naturmedicin eller kosttilskud:
- Virkede medicinen ikke som lovet af producenten?
- Forværrede medicinen sygdommen?
- Gav medicinen bivirkninger, der var udover det normale/forventelige?
- Hvad kan du selv fortælle om din erfaringer med naturmedicin og
kosttilskud?

Giv en melding tilbage på min email: alban@mail.djh.dk
Alle henvendelser bliver behandlet fortroligt og bliver ikke offentliggjort
nogle steder.

På forhånd tak.
Chris Hansen
Journaliststuderende, der er ved at være færdig med uddannelsen.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-03-06 08:19

On Fri, 10 Mar 2006 00:31:01 +0100, Chris Hansen <chris@popeofpop.com>
wrote:

> [...]
> - Gav medicinen bivirkninger, der var udover det normale/forventelige?
> - Hvad kan du selv fortælle om din erfaringer med naturmedicin og

Det kan godt være du som journalist kan lave en 'god historie' på
denne måde. Men viden virkningen af om naturmedicin og kosttilskud får
du ikke....

I den her sammenhæng kan du ikke bruge enkeltobservationer /
kasuistikker til noget som helst. Spørgsmålene kan kun besvares ved at
kigge på større grupper, og helst i dobbeltblindt randomiseret design.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 10-03-06 11:38

"Michael Rasmussen" <mic@douNO_SPAM.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kasuistikker til noget som helst. Spørgsmålene kan kun besvares ved at
> kigge på større grupper, og helst i dobbeltblindt randomiseret design.

Nu blev der specifikt spurgt efter " Dårlige erfaringer " Så jo, det kan han
vel godt.

M.V.H....Benny..

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-03-06 12:38

On Fri, 10 Mar 2006 11:37:45 +0100, "Benny Mortensen"
<ingen@brugbar.dk> wrote:

>Nu blev der specifikt spurgt efter " Dårlige erfaringer " Så jo, det kan han
>vel godt.

Nu er en tidsmæssig sammenhæng mellem naturmedicin / kosttilskud og en
'dårlig oplevelse' ikke nødvendigvis ensbetydende med at der også er
en årsagssammenhæng....

Enkeltobservationer / kasuistikker kan ikke bruges til noget i denne
sammenhæng.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-03-06 18:17

> [...]
> en årsagssammenhæng....
>
> Enkeltobservationer / kasuistikker kan ikke bruges til noget i denne

Hvorfor kan man ikke det. At du har en dårlig oplevelse, er ikke
ensbetydende med, at den kan efterprøves, men det gør stadig ikke din
oplevelse god.
At den så ikke er, skal vi sige, videnskabeligt anvendelig, er en anden
snak. Hvis du har en dårlig oplevelse med en læge, betyder det ikke, at han
er en dårlig læge.

Som jeg engang sagde til en, som ikke kunne forstå min begejstring for Opel
Kadett... For han havde haft en, og der 117 ting i vejen. Hvortil jeg kunne
svare, at jeg er heldig, at jeg har mine biler... Men derfor kunne hans bil,
godt være uheldig, ved at have ham som ejer.

M.V.H....Benny..

Fra : Chris Hansen

Dato : 12-03-06 14:10

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> en årsagssammenhæng....
>
> Enkeltobservationer / kasuistikker kan ikke bruges til noget i denne

Det blander tingene sammen. En dårlig oplevelse kan beskrives med, hvordan
casen oplevede det. Jeg har ikke i sinde at lave tidsmæssige sammenhænge
mellem naturmedicin og "Dårlige oplevelser".

Kan du beskrive, hvordan det er at lide af Roskilde-syge? Nemt, ikk'? Kan du
beskrive din dårlige oplevelse med naturmedicin? Ja, hvis du overlevede.

Fra : Chris Hansen

Dato : 12-03-06 14:08

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> kasuistikker til noget som helst. Spørgsmålene kan kun besvares ved at
> kigge på større grupper, og helst i dobbeltblindt randomiseret design.

Jeg skal lave et _journalistisk produkt_ og ikke et _forskningsprojekt_.

Jeg leder efter personer, der har dårlige erfaringer med naturmedicin, så
jeg for mit eget vedkommende kan forstå, hvad der gik galt.

Ikke for at lave statistikker og forskning. Det overlader jeg til andre, der
har forstand på det.

Fra : Viggo

Dato : 10-03-06 13:29

"Chris Hansen" <chris@popeofpop.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> På forhånd tak.
> Chris Hansen
> Journaliststuderende, der er ved at være færdig med uddannelsen.
"og bliver ikke offentliggjort "nogle" steder", skriver du - som næsten
færdiguddannet journalist er det ret vigtigt at kende forskel på nogen og
nogle. Som du skriver, betyder det at der er nogle steder det ikke bliver
offentliggjort, men andre steder gør det.
--

Venlig hilsen
Viggo

Fra : Chris Hansen

Dato : 12-03-06 14:04

Viggo wrote:

> [...]
> nogle. Som du skriver, betyder det at der er nogle steder det ikke bliver
> offentliggjort, men andre steder gør det.

Nu uddanner jeg mig ikke til jurist, hvor man kan fortolke og ordkløve foran
en dommer.

Jeg håber, at andre forstod, hvad jeg mente: "Det bliver ikke offentliggjort
overhovedet".