mail() og bounce
Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 09-03-06 23:05

Hej

Jeg har nogle problemer med PHP's mail() og mails der ikke bouncer tilbage
til mig, men til standard mailadressen for httpd serveren.
Til nogle funktioner på en hjemmeside, bliver der sendt mails ud til kunder
omkring bekræftelser af køb osv.
Jeg har en form som ved submit udfører f.eks. følgende kode:

---
<?
$to = "ikke-eksisterende@domain-der-ikke-eksisterer.com";
$subject = "the subject";
$message = "hello";
$header = "From: mail@mitdomæne.dk\r\n" . "Reply-To: mail@mitdomæne.dk\r\n"
mail($to, $subject, $message, $header);
?>
---

Problemet er at der ikke kommer en mail tilbage til mig, hvis der bliver
sendt en mail til en ikke eksisterende adresse. Jeg kan også se at headers i
de sendte mails er:

---
From: post@jacobjorgensen.dk
Return-Receipt-To: post@jacobjorgensen.dk
---

Dvs. de bouncede mails bliver leveret til httpd@ws17.surf-town.net ?
Jeg har læst om at man kan opsætte sendmail_from parametren (som skulle
sætte "Return-Path" headeren) som et 5. parameter i mail() kommandoen som
følgende:

---
<?php
mail('nobody@example.com', 'the subject', 'the message', null,
'-fwebmaster@example.com');
?>
---

Se her: http://dk2.php.net/manual/en/function.mail.php
Det har jeg dog heller ikke kunne få til at virke.
En anden mulighed skulle være at sætte nogle parametre på "sendmail_path"
php konfigurations variablen. Som f.eks.

---
sendmail_path = "sendmail -t -i -F webmaster@yoursite.com -f
webmaster@yoursite.com"
---

På den måde skulle "Return-Path:"-headeren blive sat til
webmaster@yoursite.com
Denne variabel (sendmail_path) er vist ikke mulig at sætte i en .htaccess,
da det er en PHP_INI_SYSTEM variabel ifølge:
http://dk2.php.net/manual/en/ini.php . Såvidt jeg har forstået på min host,
kan jeg ikke ændre disse variabler i .htaccess.

phpinfo for min host (surftown) kan ses her:
http://ws1.surf-town.net/phpinfo.php

Det er de muligheder jeg har været igennem. Nogen der har andre forslag,
eller er det bare mig der har klumret i det?

Mvh Jacob

Fra : Martin

Dato : 10-03-06 00:57

[KLIP]

Jeg plejer at bruge PEAR :: Mail, den virker ihvertfald fremragende,
også med returnpath.

<http://pear.php.net/package/Mail>

Fra : Frederik Sunne

Dato : 10-03-06 10:23

Prøv:

http://phpmailer.sourceforge.net/

Her man man sætte returnpath. En fin lille klasse.

/Frederik

<snip>

Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 12-03-06 10:43

> Prøv:
> http://phpmailer.sourceforge.net/
> Her man man sætte returnpath. En fin lille klasse.

Jeg fik det til at virke, hvis jeg satte den op til at benytte en SMTP
server. Hvis jeg satte den op til at benytte den normale mail()-kommando i
PHP til at sende med, kunne den ikke sætte "Return-Path:". Er det en fejl
fra min side? Jeg sætter "Sender" parametren til f.eks. post@mitdomæne.dk .
Derved skulle Return-Path sættes til denne adresse, ligemeget om man
benytter metoden SMTP eller mail?

Mvh Jacob

Fra : Henrik Hansen

Dato : 13-03-06 11:27

"Jacob Jørgensen" <post@REMOVEjacobjorgensen.dk> writes:

> [...]
> fra min side? Jeg sætter "Sender" parametren til f.eks. post@mitdomæne.dk .
> Derved skulle Return-Path sættes til denne adresse, ligemeget om man

Jeg har selv arbejdet med at faa det til at virke optimalt og jeg
fandt ud af den eneste maade jeg kunne faa det til at virke paa var
ved at saette det parameter paa mail().

Det skulle tilfaeldigvis ikke vaere en windows server du bruger, siden
du ikke kan saette det. Eller brugeren serveren safe_mode? Hvis den
goer det maa man nemlig ikke saette det ekstra parameter.

--
Henrik Hansen

Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 13-03-06 12:24

> Det skulle tilfaeldigvis ikke vaere en windows server du bruger, siden
> du ikke kan saette det. Eller brugeren serveren safe_mode? Hvis den
> goer det maa man nemlig ikke saette det ekstra parameter.

Linux server i Safe-mode hos Surftown. Så det er nok der den ligger
begravet.

Tak for hjælpen

Mvh Jacob

Fra : Geert Lund

Dato : 13-03-06 14:05

Jacob Jørgensen wrote:

> Linux server i Safe-mode hos Surftown. Så det er nok der den ligger
> begravet.

Surftown burde dog tilbyde dig at sætte det i konfigurationen. Prøv at
spørge deres support om ikke de vil sætte det op så det virker rigtigt.

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 13-03-06 18:03

> Surftown burde dog tilbyde dig at sætte det i konfigurationen. Prøv at
> spørge deres support om ikke de vil sætte det op så det virker rigtigt.

Har skrevet et par forespørgsler til deres support.

Deres svar har dog hver gang været at de ikke yder support på programmering
og at jeg kunne forespørge i deres forum på:
http://forum.surftown.dk
Der har jeg skrevet, men intet svar.

Så jeg ved ikke lige hvad planen er. Nogen der har erfaringer med dette og
surftown?

Mvh Jacob

Fra : Geert Lund

Dato : 14-03-06 07:53

Jacob Jørgensen wrote:

> [...]
>
> Deres svar har dog hver gang været at de ikke yder support på programmering
> og at jeg kunne forespørge i deres forum på:

Well, de skal jo heller ikke yde dig support i programmering - de skal
blot indsætte:

php_admin_value sendmail_from "www@<ditdomæne>.<tld>"

i en relevant Apache konfigurationsfil... Det kan man da vist ikke kalde
support men alm. god kundeservice.

Men hvad ved jeg om det...

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : Henrik Hansen

Dato : 14-03-06 09:16

Geert Lund <glund-news@post.tele.dk> writes:

> [...]
>
> i en relevant Apache konfigurationsfil... Det kan man da vist ikke
> kalde support men alm. god kundeservice.

Man kan tjekke om man har adgang til .htaccess filer, så kan man
vel gøre det selv det su skriver ovenfor.

--
Henrik Hansen

Fra : Geert Lund

Dato : 14-03-06 19:39

Henrik Hansen wrote:

> Man kan tjekke om man har adgang til .htaccess filer, så kan man
> vel gøre det selv det su skriver ovenfor.

Har faktisk ikke checket på hvilket niveau den setting kan sættes. Her
er det en del af standardopsætningen at den sættes seperat pr.
kunde/webhotel.

Men jf. http://dk.php.net/manual/fi/ini.php kan sendmail_from sættes
vilkårligt så jo, du har ret - hvis webhotellet tillader det - er
muligheden at sætte det via .htaccess :)

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 14-03-06 19:31

> php_admin_value sendmail_from "www@<ditdomæne>.<tld>"

Sådan her er "sendmail_from" parameteren beskrevet:

sendmail_from string
Angiver hvilken "From:" e-mailadresse der skal bruges ved sending af mail
fra PHP under Windows.
http://dk.php.net/manual/da/ref.mail.php#ini.sendmail-from

Kan den også sættes når det IKKE er en windows server?

Hvis jeg sætter den i min .htaccess får jeg bare en fejl 500 på mit php
script og følgende i min error_log:
[Tue Mar 14 19:27:59 2006] [alert] [client 80.*.*.*]
/hsphere/local/home/*/*/*/.htaccess: php_admin_value not allowed here
* indsat istedet for diverse

Jeg har indsat følgende:
php_admin_value sendmail_from navn@mitdomæne.dk

Så jeg tror bare jeg er nødt til at benytte eksterne pakker for at få lov
til at sende mail rigtigt

Mvh Jacob

Fra : Dan Storm

Dato : 10-03-06 16:16

Jacob Jørgensen skrev:
> Det er de muligheder jeg har været igennem. Nogen der har andre forslag,
> eller er det bare mig der har klumret i det?

Hvis jeg ikke husker meget galt, så er det noget med at bouncemail
udføres ved at bounceren modtager mailen og forespørger så derefter den
SMTP server hvilken mailadresse mailen skal bounces tilbage til.

Som regel, så har den SMTP server du bruger hos TDC, Telia osv. et
sorteringssystem som gør at bouncemailen kommer tilbage til afsenderen.

Men flere webhotelsusbydere bruger vist ikke den løsning og det gør at
bounceren for den melding at uønsket mail fra udbyderens SMTP server
skal sendes tilbage til serverens mailadresse.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Michael Zedeler

Dato : 11-03-06 10:15

Dan Storm wrote:

> [...]
> bounceren for den melding at uønsket mail fra udbyderens SMTP server
> skal sendes tilbage til serverens mailadresse.

Det passer ikke. Der er en envelope-addresse,som netop kan sættes på
vha. flaget -f når man bruger sendmail i kommandolinieversionen. Denne
adresse behøver ikke at være den sammen, som den der står i From-feltet.
Man skal blot sørge for at sætte envelope-adressen korrekt - såvil det
virke efter hensigten.

Grunden til at den sender retur til en lidt arbitrær adresse lige nu, er
at man ikke kan sende mails uden at angive en envelope-adresse. Derfor
har PHP en standard-afsenderadresse, som den benytter, når man ikke
angiver en selv.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Dan Storm

Dato : 11-03-06 13:54

Michael Zedeler skrev:
> Det passer ikke.

Tak for info'en! :) Der er hermed noteret! :)

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Henrik Hansen

Dato : 10-03-06 09:58

> [...]

> Jeg har læst om at man kan opsætte sendmail_from parametren (som skulle
> sætte "Return-Path" headeren) som et 5. parameter i mail() kommandoen som

Det er det femte parameter du skal du bruge, som du selv naevner.. Det
er underligt du ikke kan faa det til at virke, det burde det, faar du
ikke en reply on user does not exist ? Hvordan ser dit mail kald
noejagtigt ud naar du bruger det femte parameter, kan du paste det her ?

--
Henrik Hansen

Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 12-03-06 10:54

> [...]
> ikke en reply on user does not exist ? Hvordan ser dit mail kald
> noejagtigt ud naar du bruger det femte parameter, kan du paste det her ?

Dette er koden:

<?
$to = "modtager@email.dk";
$subject = "Dette er subject";
$message = "Dette er beskeden i body";
$header = "From: post@mitdomæne.dk\r\n" . "Reply-To: post@mitdomæne.dk\r\n";
if (mail($to, $subject, $message, $header, '-fpost@mitdomæne.dk)) {
print "sendt";
}
else {
print "fejl";
}
?>

Den printer "fejl" ved kørsel. Som om serveren slet ikke vil acceptere det
5. parameter. Uden det parameter, virker det fint, men så bliver return-path
også bare serverens default.

Det virkede, som jeg skrev i et andet svar, heller ikke med klassen
phpmailer. Den kunne heller ikke få lov til at sætte det 5. parameter.

Mvh Jacob

Fra : Allan Kok

Dato : 13-03-06 16:22

> Dette er koden:

> [...]

Der hvor jeg bruger den 5. parameter har jeg et mellemrum efter -f
'-f post@mitdomæne.dk'
også skal du huske et ' efter!

Allan