Metode til minimering med kvadratisk konve~
Fra : Jakob Nielsen

Dato : 09-03-06 16:02

Jeg søger en metode til at minimere en funktion. Metoden skal være
kvadratisk konvergerende, men jeg kender ikke den dobbeltafledte.

I mit begrænsede udvalg af metoder kan jeg ikke rigtig finde en som både
konvergerer hurtigt nok og som ike kræver kendskab til den anden afledte. Så
kunne jeg evaluere funktionen af den afledte omkring mit gæt og finde dens
afledte, men det er lidt omstændigt.

Jeg vile gerne have et tip til hvilken metoder der opfylde disse krav...
hvis der da findes en.

Fra : Claudio Adam

Dato : 09-03-06 17:55

Jakob Nielsen <a@b.c> skrev:
> [...]
>jeg ikke rigtig finde en som både
>konvergerer hurtigt nok og som ike
>kræver kendskab til den anden afledte. Så

Godaften, godaften,

Må jeg indføre lidt fra en lægmands side:
er det forkert at antage:
At en cirkel der konvergerer: ( Se:Konvergent/talrække/
selvfølgelig: 1 og 0: se uendeligt: Uendeligt i cirklen hullet
som en uendelig process, og det igen på begge sider af "
Hullet " ),
er det samme som det Sorte Hullet der i øjeblikket skrives
indlæg om?

Bare lidt sprogblomster og sådan pølsesnak.

Hilsen Adam

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 09-03-06 21:40

> Må jeg indføre lidt fra en lægmands side:
<snip>

Nej tak.

Fra : Stefan Holm

Dato : 09-03-06 22:55

Claudio Adam wrote:

> er det forkert at antage:

Ja.

--
Stefan Holm
"I'm gonna kill them all. That oughta distract them."

Fra : Claudio Adam

Dato : 10-03-06 08:13

Stefan Holm <nospam@algebra.dk> skrev:

>Ja.
>
>--
>Stefan Holm
>"I'm gonna kill them all. That oughta distract them."

Godmorgen gomorn,

- jeg tænker at jeg forstår din frustration:
Nej almindelig indianere skal naturligvis ikke fremture med ideer:
uden selvfølgelig at man har muligheden for at beskylde dem for
alskens former for sygdomme i Moskassen.
( sådan er det jo, nok om det. ).

Kunne man i øvrigt forestille sig at hvis samme værdi i din cirkel
eller for så vidt firkant,
( :hvilket naturligvis er uden betydning, i denne demonstration: se
cirkel/firkant. )
Har den samme værdi i " hjørnerne "
Derved har den en mulighed for at danne minima, ( se sort hul ):
Og modsat: På den anden side, ( af " Hullet " ) gøre dette i modsat
rækkefølge.

Er dette for vildt for dig?
Ser du vitterligt ikke en logisk sammenhæng?

NB. Nå men jeg skal ikke blande mig mere i denne gruppe.
Dog vil jeg jo nok mene at decideret trusler om vold måskke lige her
ikke: er den rette fremgangsmåde.

Med venlig hilsen,
- og lad nu vær med at tage det for tungt:
Det er jo bare teori vi taler om.

Seriøst og med venlig hilsen

Adam.

Fra : Niels L Ellegaard

Dato : 10-03-06 06:38

Conjugate gradient er en standardmetode til at finde minima. I praksis
afhænger din konvergensrate af hvorvidt alle egenværdierne af
hessematricen for functionen i minimummet har antrendt samme værdi.

http://mathworld.wolfram.com/ConjugateGradientMethod.html

http://www.cs.cmu.edu/~quake-papers/painless-conjugate-gradient.pdf

Niels

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 09-03-06 22:22

Jakob Nielsen wrote:
> Jeg søger en metode til at minimere en funktion. Metoden skal være
> kvadratisk konvergerende, men jeg kender ikke den dobbeltafledte.

Mit indtryk er at hvis man forsøger at være for smart, så går minimerings
routiner blot langsommere. Jeg bruger normalt Levenberg-Maquardt metoden.

http://mathworld.wolfram.com/Levenberg-MarquardtMethod.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Levenberg-Marquardt_algorithm

Den anvender kun første ordens afledede, men hvis der går meget
computational effort ind i numerisk at estimerede de dobbeltafledede,
så kan man lige så godt droppe det og tage flere skridt med en
simplerer algoritme og nå frem hurtigerer.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org