hvad skal man vælge (NAS)
Fra : Lars Jørgensen / 275~

Dato : 09-03-06 18:10

Hejsa NG.

Vil gerne have en NAS disk til nogle af mine filer. De fylder max 5 mb
stykket.

Man kan ikke helt finde ud af om jeg skal vælge:
LaCie Ethernet Disk Mini

Eller:
Synology Disk Station DS-101j

Men kan ikke finde ud af om LaCie disken kan power down når den ikkke bliver
brugt, og ved heller ikke hvordan FTP funktionen på den er.

Vil meget gerne høre fra nogle hvis der er nogel af jer der har den ene af
de to ovenståene. Både godt og dårligt

Lars

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 12-03-06 12:23

"Lars Jørgensen / 2750" <nyhedsgruppeREMOVE@webspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:44106175$0$157$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> stykket.
>
> Man kan ikke helt finde ud af om jeg skal vælge:

Vi har en LaCie Mini på LAN, og den fungerer udemærket. Den kører FAT32, så
der er en begrænsning på filstørrelsen.
Vi har aldrig brugt FTP-delen, den er smidt direkte på nettet, og kan tilgås
herfra uden problemer (hvilket også var hensigten).
Så vidt jeg ved er der ikke noget power down på den, i det mindste har vi
ikke oplevet det... og det ville vi selvsagt også være kede af, den skal jo
kunne nås hele tiden.
...::JMJ::..

Fra : Svend

Dato : 13-03-06 20:18

Lars Jørgensen / 2750 wrote:
> [...]
> stykket.
>
> Man kan ikke helt finde ud af om jeg skal vælge:

Jeg har den sidste, kan godt anbefale den. Fornuftig performance til en
billig penge.

--
Svend

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-06 23:07

Den 13/03-2006 klokken 20:17, skrev
Svend <2@lazy.dk>
i <4415c561$0$15786$14726298@news.sunsite.dk>:

> Jeg har den sidste, kan godt anbefale den. Fornuftig performance til en
> billig penge.

Må det være tilladt lige at bryde ind med et par spørgsmål?

Overvejer selv at anskaffe DS-101j.
Jeg skal i første omgang dele et par USB diske på netværket.
Kan man dette, - uden først at investere i den interne HD til 101j?

Linksys NSLU2 kræver tilsyneladende at foretage sin egen formattering af
USB diske, før disse kan bruges, hvilket er et stort minus. D.v.s., man
kan _ikke_ tilslutte en en disk, der allerede er fyldt med data

Har DS-101j det samme 'problem'?

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Hans

Dato : 15-03-06 00:59

Kjeld Nielsen kjeldn (snabela) ddf (punktum) dk wrote:
> [...]
> Jeg skal i første omgang dele et par USB diske på netværket.
> Kan man dette, - uden først at investere i den interne HD til 101j?

Nej - Den kan ikke boote uden lokal harddisk.

> [...]
> af USB diske, før disse kan bruges, hvilket er et stort minus.
> D.v.s., man kan _ikke_ tilslutte en en disk, der allerede er fyldt

Nej - Den kan både køre med FAT32, NTFS og dens eget filsystem på eksterne
diske, men ydeevnen er helt klart bedst med dens eget filsystem.

Hans

Fra : Anders Majland

Dato : 15-03-06 12:56

> Nej - Den kan både køre med FAT32, NTFS og dens eget filsystem på eksterne
> diske, men ydeevnen er helt klart bedst med dens eget filsystem.

Afaik så kan nslu2'en da også bruge en FAT32 på den ene usb port. Jeg har
duk ikke prøvet og nu "unslunged" den så den booter fra disk men så også har
flere muligheder.

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-06 10:15

Den 15/03-2006 klokken 00:59, skrev
"Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
i <441758d4$0$15792$14726298@news.sunsite.dk>:

> Nej - Den kan ikke boote uden lokal harddisk.

> Nej - Den kan både køre med FAT32, NTFS og dens eget filsystem på
> eksterne diske, men ydeevnen er helt klart bedst med dens eget
> filsystem.

Tusind tak for fyldestgørende svar.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-06 22:24

Den 15/03-2006 klokken 12:56, skrev
"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> i
<441800ed$0$830$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:

> Afaik så kan nslu2'en da også bruge en FAT32 på den ene usb port. Jeg
> har duk ikke prøvet og nu "unslunged" den så den booter fra disk men så
> også har flere muligheder.

Ok. Lige nu kan jeg hun finde anmeldelsen på
<http://kortlink.dk/cnet/2hd7>.

Mener også, at jeg så en dansk anmeldelse af nslu2'en for et par dage
siden, som også kraftigt kritiserede denne formatterings 'feature'.
Denne anmeldelse kan jeg ikke finde lige nu.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 17-03-06 09:30

snabela punktum wrote:
> [...]
> siden, som også kraftigt kritiserede denne formatterings 'feature'.
> Denne anmeldelse kan jeg ikke finde lige nu.

Med nyeste firmware kan en NSLU2 uden videre bruge en FAT32 disk med
data på. Dog fungerer adgangskotrollen ikke på FAT32.

mvh
Jesper \