Vis ved hover.
Fra : Jesper Poulsen

Dato : 09-03-06 17:14

Hej!

Jeg er ved at lave en hjemmeside og skal ha' gjort sådan jeg kan
få en tekst vist når man hovere over et link. Evt. andetsteds på
siden, hvis det kan lade sig gøre uden brug af Javascript.

Altså linket ser således ud:

1234

Men når man hovere bliver 56789 synliggjort!

Altså linket kommer til at se således ud:

123456789

Hvordan kan jeg gøre det?

Mvh Jesper Poulsen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-03-06 18:39

Jesper Poulsen wrote:

> Jeg er ved at lave en hjemmeside og skal ha' gjort sådan jeg kan
> få en tekst vist når man hovere over et link. Evt. andetsteds på
> siden, hvis det kan lade sig gøre uden brug af Javascript.

Prøv at se tråden "Skjul/vis tekst" som startede i går kl. 15:13 i denne
gruppe.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 09-03-06 19:27

> Prøv at se tråden "Skjul/vis tekst" som startede i går kl. 15:13 i denne
> gruppe.

Ja, det er ikke helt samme problem. Ellers tak!

Jeg har tænkt mig frem til at lave denne kode:

html:

css:

skjult {display: none;}

a.test:link {color: green;}
a.test:visited {color: green;}
a.test:hover {display: hvad-skal-der-stå-her-?}
a.test:active {color: red;}

Håber I forstår!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-03-06 21:03

Jesper Poulsen skrev:

> Ja, det er ikke helt samme problem.

Hvori består den store forskel?

> skjult {display: none;}

Det er nok en ide hvis du bruger samme klassenavn i html-koden som
i css-koden (hidden eller skjult).

I princippet kan du klare dig med følgende:

   .hidden{ display: none; }
   :hover .hidden { display: inline; }

- men det virker ikke i IE (det sædvanlige problem med begrænset
understøttelse af :hover). Hvis man imidlertid tilføjer linjen her:

   a:hover{ width: auto; }

- så kommer IE også med (don't ask why). Til gengæld er Firefox
ikke så glad for at "slippe" synliggørelsen af den skjulte tekst
igen.

Se testside her: <http://gyros.dk/usenet/html/hoverskjul.shtml>.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Dennis Munding

Dato : 09-03-06 23:52

Hej Jens!
> [...]
>
> - så kommer IE også med (don't ask why). Til gengæld er Firefox
> ikke så glad for at "slippe" synliggørelsen af den skjulte tekst

Og den har jeg så "leget" lidt med....:

Original-css (set i kildekoden):

.eksempel{ text-align: center; font-size: 2em; }
.hidden{ display: none; }
:hover .hidden { display: inline;}
a:hover{ width: auto;}

Med ovenstående går det rigtigt nok galt i FF...

Min version:

.eksempel{ text-align: center; font-size: 2em; }
.hidden{ display: none; }
a:hover .hidden { display: inline;}
a:hover{ width: auto;}

Så kan FF også være med...

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-03-06 21:00

> Min version:

> .eksempel{ text-align: center; font-size: 2em; }
> .hidden{ display: none; }
> a:hover .hidden { display: inline;}
> a:hover{ width: auto;}
>
> Så kan FF også være med...

Jeps! Tak, det var præcis det jeg ledte efter

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-03-06 09:09

Dennis Munding skrev:

> Og den har jeg så "leget" lidt med....:

[snip]

> a:hover .hidden { display: inline;}

Ah - selvfølgelig, godt set!

Det er sådan set logisk nok - da :hover jo netop kan være på andre
elementer end a, og descendant-syntaksen ikke kræver at det indre
element er direkte barn af det ydre. En anden måde man kan få det
til at virke på i Firefox er med child-selektoren:

   :hover > .hidden { display: inline;}

- men det er mere logisk at bruge den rettelse du har foreslået.

Jeg har opdateret siden nu, tak for hjælpen.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Dennis Munding

Dato : 10-03-06 09:27

Hej Jens!

> [snip]

> Ah - selvfølgelig, godt set!

Ja, og så er jeg endda stadig halvt newbie!

> [...]
>
> :hover > .hidden { display: inline;}
>
> - men det er mere logisk at bruge den rettelse du har foreslået.
>
> Jeg har opdateret siden nu, tak for hjælpen.

Det var så lidt... Skulle der være en anden gang....