mobilsnak under højresving
Fra : Bo Warming

Dato : 05-03-06 09:33

skulle være almindelig for 11% af lastbilchafører

vil TV2 uddybe iaften kl 20

Men er der sket ulykker hvor sådant var årsag?
Er det ikke umuligt at kontrollere noget så privat og ligegyldigt som
mobilbrug i telefon?

Fra : xx

Dato : 06-03-06 06:53

> [...]
>
> Men er der sket ulykker hvor sådant var årsag?
> Er det ikke umuligt at kontrollere noget så privat og ligegyldigt som

Havde det ikke været for en vågen og opmærksom cykelist, så havde TV2 fået
filmet en 'nedkørsel', og chauføren snakkede faktisk i mobiltelefon,
han må have en dårlig smag i munden når han ser seig selv på TV.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-03-06 14:28

"xx" <someone@someone.someone> skrev i en meddelelse

> Havde det ikke været for en vågen og opmærksom cykelist, så havde TV2 fået
> filmet en 'nedkørsel', og chauføren snakkede faktisk i mobiltelefon,
> han må have en dårlig smag i munden når han ser seig selv på TV.

Dags dato (jeg ser ikke BW´s indlæg) ??

Bliver den genudsendt - any one?

--
Per, Esbjerg

Fra : xx

Dato : 07-03-06 07:28

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message

> "xx" <someone@someone.someone> skrev i en meddelelse

> Dags dato (jeg ser ikke BW´s indlæg) ??
>
> Bliver den genudsendt - any one?

Noget af det kan ses her :
http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=280313&r=1
og der er lidt mere her :
http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=280452&r=1

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-06 13:58

"xx" <someone@someone.someone> wrote in message

> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message

> [...]
Søndag den 26 marts afholdt Danmarks Naturfredningsforening den årlige
landsdækkende affaldsindsamling. Kl. 10:20 stod vi et lille hold af
indsamlere på Frederiksberg Runddel og ventede på ankomsten af en sendevogn
fra TV2 til at rapportere om begivenheden.

Nordfra ad Allegade kom der da også en stor kassevogn (PC 88 104, hvis nogen
skulle være nysgerrig) med alt deres sendeudstyr og svingede til højre ind
over cykelstien og op ved siden af skøjtebanen og træerne.

Er der nogen der kan gætte hvad føreren (som var alene i vognen) havde i sin
venstre hånd og som han var travlt optaget af at snakke i under
højresvinget?

Mvh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-06 17:51

Fra : Bo Warming

Dato : 27-04-06 15:43

"Per, Frb" <svar_hellere_i_gruppen> wrote in message
> [...]
> havde i sin
> venstre hånd og som han var travlt optaget af at snakke i under

Hvis jeg var blind, døv, enarmet og etbenet kunne jeg stadig cykle ad
de søvnige veje omkring det vej-T, som du kalder Frederiksberg
Runddel, og megamobilsnakke

Der er aldrig sket een ulykke, fordi folk knævrede i mobilos, og ingen
er død af cigaretrøg, seriously. Ting er multifaktorielle

Tværtimod er de , der ikke fører sprudlende smalltalk pr tlf med
venner og bekendte, tilbøjelige til at falde i søvn og dræbe
fodgængere og især sig selv, når de kører op på fortovet på
Frederiksberg Alle, som ER en allee med træer tæt i tæt.

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-06 16:22

> Hvis jeg var blind, døv, enarmet og etbenet kunne jeg stadig cykle ad
> de søvnige veje omkring det vej-T, som du kalder Frederiksberg
> Runddel, og megamobilsnakke

Det kunne du sikkert nok, men nu var der ikke tale om at cykle men at køre
en mobil sendevogn der nærmest ligner en overdimensioneret varebil med
teleskopantenner på taget.

Mvh. Per

PS: Ville det ikke være lidt besværligt at "megamobilsnakke" hvis du var
døv? Er det hvad man kalder envejskommunikation?

Fra : Snuden

Dato : 27-04-06 20:02

On Thu, 27 Apr 2006 17:22:12 +0200, "Per, Frb"
> [...]

>PS: Ville det ikke være lidt besværligt at "megamobilsnakke" hvis du var
>døv? Er det hvad man kalder envejskommunikation?

Er det ikke nogenlunde det samme Bo præsterer her på usenet?
--
Snuden

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 06-03-06 15:29

> skulle være almindelig for 11% af lastbilchafører
>

> vil TV2 uddybe iaften kl 20
>
> Men er der sket ulykker hvor sådant var årsag?

Muligvis ... men jeg mener antallet af dødsulykker årligt var mellem 5 og
10, og det tillader jeg mig at mene er ganske flot, taget i betragtning hvor
mange lastbiler og cyklister der færdes på vejene. I øvrigt irriterer det
mig at cyklisterne åbenbart ikke skal stå til ansvar for deres færden i
trafikken, det er KUN bilisterne/lastbilchaufførene.

> Er det ikke umuligt at kontrollere noget så privat og ligegyldigt som
> mobilbrug i telefon?

I praksis er det nok umuligt. En telefonsamtale vil helt sikkert svække
koncentrationsevnen, (og optage den ene arm, som oftest), hvilket især kan
være et problem i tæt bykørsel. Det blev i øvrigt afprøvet med dette
resultat i programmet "Mythbusters" på Discovery. Dog var deres
telefonsamtale fuld af "opgaver" og den rute der skulle køres, krævede
kraftige manøvrer.

På landevejen er det inderligt ligegyldigt (hvis trafikken er nogenlunde
glidende)

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Frank Ronnie Hansen

Dato : 08-03-06 00:51

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse news:440c471c$0$15787$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> ikke skal stå til ansvar for deres færden i trafikken, det er KUN bilisterne/lastbilchaufførene.

Det er sgu tragikomisk som nogle folk forholder sig til cyklister. Hvis de
kører "efter forholdene" fremfor loven, og smutter over for rødt, så er
de gale anarkister. Hvis de kører efter loven, og tror at de har ret til at
køre over for grønt, så skal de stilles til ansvar for deres færden.

Der er godtnok nogle lastbilchauffører her i gruppen der er ved at fjerne
fokus fra hvem der er skurken ved højresvingsulykker.

--
Frank

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 08-03-06 08:46

"Frank Ronnie Hansen" <fronhansen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Der er godtnok nogle lastbilchauffører her i gruppen der er ved at fjerne
> fokus fra hvem der er skurken ved højresvingsulykker.

Det er lastbilen der kører hen over cyklisten, ergo er lastbilen "skurken"
.... ingen tvivl om det... men hvis jeg selv kom på cykel og skulle ligeud i
et kryds og der hold en lastbil der skulle til højre ... ja så fik lastbilen
lov at svinge først, det kan jeg godt love dig

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Frank Ronnie Hansen

Dato : 10-03-06 16:26

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse news:440e8bb8$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> cykel og skulle ligeud i et kryds og der hold en lastbil der skulle til højre ... ja så fik lastbilen lov at svinge først, det kan

Jeg lader altid lastbilen svinge først, med mindre jeg har haft øjenkontakt
med chaufføren og ved han har set mig. Men som et af klippene i TV viste,
så var det lastbilen der svingede i blinde mens han snakkede i mobiltelefon
og en yderst fornuftig cyklist der holdt tilbage, selvom han havde grønt,og
så er det jeg synes det er ude i hampen at argumentere for at cyklisterne
skal tage sig sammen. Den TV udsendelse som startede tråden, viser da
helt klart at det er lastbilchaufførene der skal lære at køre ordentlig i
trafikken - ikke cyklisterne. At cyklisterne så i andre situationer kører med
hovedet under armen er en anden sag.

--
Frank