Wikipedia om GLISTRUP
Fra : Bo Warming

Dato : 12-02-06 18:05

Når jeg har sovet på nedenstående, vil jeg efter aftale lægge
nedenstående på Wikipedia.org på dansk og siden på andre sprog - så
kritiser, please
-----------------------------
Mogens Glistrup blev født 28. maj 1926 i Rønne på Bornholm.
Søn af fysik-gymnasielærer Lars Glistrup og Ester Glistrup (født
Jensen). Gift 20. oktober 1950 med Lene Borup Svendsen (født 1. marts
1925).

Glistrup blev jurist (cand.jur.) i 1950 og landsretssagfører i 1955,
med møderet for Højesteret. Lektor i skatteret ved Københavns
Universitet 1956-1963.

Var stifter af Fremskridtspartiet den 23. august 1972, og ledede det
som medlem af Folketinget 1973-1983 og 1987-1990 - afbrudt af en
politisk fængselsdom for skatteunddragelse.

Partiet var og er imod muslimsk indvandring og høje skatter, alt for
mange love og skadelige offentlig ansatte. Det har ikke opnået at have
folketingsmedlemmer indvalgt efter 2001.

Partiet kom i 1973 ind med 28 mandater, 1/6 af stemmerne og blev
folketingets næststørste. Det har haft extremt stor indflydelse på
dansk politik på talrige områder. Idag består den direkte virkning i,
at Glistrups folketings-suppleant under fængslingen startede et parti,
Dansk Folkeparti, der nu er landets trediestørste og støtteparti til
en stadig mere indvandringskritisk borgerlig regering.

Partiet særlige strategi har været at komme i medierne ved
konstruktive provokationer, såsom at Glistrup som skatterådgiver kunne
afsløre lovenes ineffektivitet ved ikke selv at betale skat og ved at
hjælpe mange hundrede danskere til samme smuthuller - som nu er
stoppet i forbindelse med fængslingen af Glistrup.Det var et kup at
han selv afslørede sin "nul-træk-procent" på live TV 31 januar 1971 og
derved fik en minister til at forlade regeringen.

Den civile ulydighed har siden 1979 gået på fremskridts-medlemmers
såkaldt "racistiske" udtalelser, såsom at muslimer "snylter på
danskerne og formerer sig i landet som rotter via
familiesammenføringer og fødsler", hvilket har medført stribevis af
straffe dvs. opsigtsvækkende martyrier, bl.a. ny fængsling af Glistrup
i 20 dage i 2005. Sådant har medført at debatten om Islam-ulemper er
mere åben i Danmark end i andre EU-lande, hvilket avisen
Jyllandspostens profet-tegninger er et eksempel på.

Selvom Fremskridtspartiet har været hidsig med at kræve besparelser på
de sociale og andre budgetter, har man fredet pensionister, og denne
linie fører afløser-partiet, Dansk Folkeparti videre med succes.

Fra : Poul Nielsen

Dato : 12-02-06 18:16

> Når jeg har sovet på nedenstående, vil jeg efter aftale lægge
> nedenstående på Wikipedia.org på dansk og siden på andre sprog - så
> kritiser, please
> -----------------------------

Jamen det er da alletiders at du nu også har fået Glistrup i Wikipedia.org
på dansk og siden på andre sprog. Når du nu ikke ku få ham i tinget. Men din
forskning i urinteknologi er nok det mest originale du har begået. Biler der
kører på pis??? er det fremtiden for Danmark Bo Warming eller er
ambitionsniveauet for højt.

Fra : Bo Warming

Dato : 12-02-06 18:57

"Poul Nielsen" <555@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> Biler der
> kører på pis??? er det fremtiden for Danmark Bo Warming eller er

Gylle kan der udvindes energi af men det kan vist ikke rigtig svare
sig og er for tungt til at finde sted i et køretøj.

Fra : ThomasB

Dato : 12-02-06 18:26

Handler det om Glistrup eller Fremskridtspartiet?

Fra : Bo Warming

Dato : 12-02-06 18:55

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> wrote in message

> Handler det om Glistrup eller Fremskridtspartiet?

Jeg er blevet bedt om at skrive om Glistrup, men det er interesserer
ved ham i et internationalt leksikon er jo FRP, vil jeg mene

At han selv blev mere lykkelig af sine fodboldsejre i Rønne end da
FRP-jordskredssejer rystede Danmark, - siger han - er ikke
internatonalt interessant

Fra : ThomasB

Dato : 12-02-06 23:12

> Jeg er blevet bedt om at skrive om Glistrup, men det er interesserer ved
> ham i et internationalt leksikon er jo FRP, vil jeg mene

Jeg synes det er mere interessant at læse om MG end om FRP.

Du kan evt. oprette to på wiki, det vil være mere korrekt.

Fra : Bo Warming

Dato : 13-02-06 01:05

> Jeg synes det er mere interessant at læse om MG end om FRP.
>
> Du kan evt. oprette to på wiki, det vil være mere korrekt.

Jeg foreslog også både parti og person opslag til Wikipedia-manden fra
Tyskland, som kontaktede mig, men indtil videre er det eet, og jeg vil
gerne give internationale læsere lidt af den optimisme som Glistrups
politiske indsats befordrer - at han ene mand har så stor ære for DF
og dermed JP-tegninger m.m.
Glistrups privatliv og børn osv er ikke interessant for andre end
danskere - hans brug af humor bør måske med.

Fra : Kim2000

Dato : 12-02-06 19:02

> [...]
> sociale og andre budgetter, har man fredet pensionister, og denne linie
> fører afløser-partiet, Dansk Folkeparti videre med succes.

Du skal gøre op med dig selv om det er Glistrup eller FRP du vil beskrive.
Hvis det er Glistrup er det vel nærmere værd at nævne at han blev smidt ud
af folketinget efter at være blevet valgt, han røg ud af partiet, stiftede
et nyt, blev headhuntet hjem til partiet og alt det der.

Fra : Wilstrup

Dato : 12-02-06 22:23

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Men desværre - ovenstående er jo ikke korrekt - dommen over ham var ikke
politisk, men byggede på kold jura.
--
Wilstrup

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 12-02-06 23:24

Wilstrup wrote:
> "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Men desværre - ovenstående er jo ikke korrekt - dommen over ham var ikke
> politisk, men byggede på kold jura.

Med "tilbagevirkende kraft"...

Fiktivitets-begrebet blev f.eks. introduceret i forbindelse med denne
skattesag - fiktivt må ikke bruges privat, men bruges stadig af nogle
offentlige myndigheder.

En søn eller datter, der studerer og bor hjemme sparer staten for
differencen mellem hjemme- og udeboende SU. Hvis forældrene er på
kontanthjælp forsøger nogle kommuner at indregne et beløb for "husleje",
også selvom barnet ikke betaler husleje og faktisk mindsker presset på
kollegiemarkedet. Dette er fiktivt...

Henrik, Dianalund
...."En krone sparet (efter skat) er bedre end en krone tjent (før skat)"
...."Tænk som en klog mand, men forklar dig i folkets sprog" (W B Yeats)

Fra : Bo Warming

Dato : 12-02-06 23:40

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@gmx.net> wrote in message

> [...]
> "husleje", også selvom barnet ikke betaler husleje og faktisk
> mindsker presset på kollegiemarkedet. Dette er fiktivt...

Ja, dette er een af de mange groteske fejl i justitsmordsagen mod
Glistrups "skatte-cirkus" (hvor man beskikkede hans fjender blandt
advokaterne til at være ""forsvarere" for ham - han blev afskåret fra
selv at forsvare sig, for så havde de aldrig kunne få ham dømt)

Man kan også se på de selskabstømmere, der i årevis fik lov at
skatteundrage, fordi vore myndigheder er korrupte og forkæler
vennerne.

Glistrup fik ikke den overbærenhed som de - enhver brug af
skattesmuthul kan kaldes "imod lovens ånd" som jo er at overføre flest
mulig resourcer til staten.

Apropos Wilstrup der har mig i filter og er stolt af det - alligevel
har han skarpe holdninger om "sygt forhold til børn" og alt muligt
andet, selvom han intet aner om hvad jeg har skrevet i mange år, eller
kun dømmer udfra spredte strejflys på, hvad nogen har svaret på og
klippet i. - tsk tsk

Fra : Wilstrup

Dato : 13-02-06 10:48

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@gmx.net> skrev i en meddelelse

> Med "tilbagevirkende kraft"...

Alle domme er jo med "tilbagevirkende kraft" idet de jo gives EFTER
forbrydelsen
-og det er ikke noget nyt at man har benyttet sig af dette i
skattelovgivningen.
Jeg husker for nogle år siden at man lavede en skattelov, der også kunne få
virkning med tilbagevirkende kraft.

> [...]
> kontanthjælp forsøger nogle kommuner at indregne et beløb for "husleje",
> også selvom barnet ikke betaler husleje og faktisk mindsker presset på

Forskudsregistrering er også fiktivt! Men tingene kan ændres. Glistrup blev
ikké dømt alene på fiktivitetsbegrebet, men også på at han ikke havde fulgt
lovens ånd og bogstav.
Det kunne ikke være ukendt for ham som skatteekspert at man naturligvis
skulle betale skat af sine indtægter - og at det ikke var meningen at man
via fiktive skuffeselskaber skulle skjule en formue for at undgå at betale
skat. Det er vist kun A.P.Møller-koncernen, der i dag helt" lovligt" kan
gøre den slags via en familiefond. Det gør det ikke rigtigere - Glistrups
dom var helt i orden og var ikke politisk, selvom hans tilhængere ynder at
fremstille ham som den store forfulgte uskyldighed.
--
Wilstrup

Fra : Per Hagemann

Dato : 13-02-06 14:34

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> via fiktive skuffeselskaber skulle skjule en formue for at undgå at betale

Dyrehavsbakkens parkering var et af de centrale selskaber i Glistrups
skattecirkus, og man kan vel ikke benægte at der eksisterer en P-plads ved
Bakken.

Med en rigmand som Spies som deltager tyder det også på at det ikke var
fiktive penge som stod bag systemet.

Tilbage bliver det ubenægtelige at Glistrup forbrød sig mod lovens ånd.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 14-02-06 02:24

Wilstrup wrote:
> [...]
> skattelovgivningen.
> Jeg husker for nogle år siden at man lavede en skattelov, der også kunne få

Enhver lov som vedtages "med tilbagevirkende kraft" burde være ulovlig!
Du overholder loven på dag 1, og 14 dage efter vedtages en ny lov som
gør din handling ulovlig.... Kan du slet ikke se den manglende fornuft i
den slags???

> Forskudsregistrering er også fiktivt! Men tingene kan ændres. Glistrup blev
> ikké dømt alene på fiktivitetsbegrebet, men også på at han ikke havde fulgt
> lovens ånd og bogstav.

Jeg tror hans jurakendskaber klart overstiger både dine og mine. Man bør
ikke kunne dømmes medmindre § taler sit eget klare budskab.
Karriere-vejen har alt for længe vist at gradbøjning foretages for at
dommerne senere kan bestige højere embeder. Det sikrer ikke ligefrem din
og min retsstilling.

Forskudsregistrering er ikke fiktiv - det er budgetter heller ikke. Det
er gæt. Et godt gæt giver dig enten "0" i restskat eller penge retur når
året er omme. Bare for god ordens skyld.

> [...]
> dom var helt i orden og var ikke politisk, selvom hans tilhængere ynder at
> fremstille ham som den store forfulgte uskyldighed.

Min modstand imod Glistrups holdninger gør mig ikke blind overfor juraen
bag sagen. Hvis sym- og antipatier skal diktere vores syn på juraen er
det altså spild af tid. Retfærdighed kender ikke til personsanseelse.
Juraen skal være blind overfor personen -- lighed for enhver...

Fra : Bo Warming

Dato : 14-02-06 06:38

> [...]
> juraen er det altså spild af tid. Retfærdighed kender ikke til
> personsanseelse. Juraen skal være blind overfor personen -- lighed

Sjovt nok tror advokater på systemet og at dommen var objektiv. De er
uddannet til autoritetstro og ville ellers ikke kunne holde jobbet ud.
Domstole er altid partiske.
Tredeling jvf Montesqieu i dømmende-lovgivende, administrerende er
skabt hovedsageligt for at skabe falsk tryghed imod korruption

"Jeg kan love at være oprigtig, men ikke upartisk" Goethe

Bemærkninger til domme er kortfattede - ellers ville systemets
selvmodsigelser alt for ofte blive afsløret.

Journalist, kunstforfatter Preben Juul Madsen der har været aktiv på
usenet og blev smidt af nettet af netbetjente, har vist mig en dom mod
ham fra højesteret , hvor dommerne flabet og arrogant har brudt loven
ved slet ikke at skrive bemærkninger til dommen OVERHOVEDET!

Iøvrigt ser det ud til at Wikipedia ikke tillader selv Per Hagemanns
nøgterne forbedringer vedr Glistrup - der må kun stå hans fødselsdato
og lignende

Det Wikipedia jeg har set om sundhed har været extremt subjektivt,
ikkeleksikalsk POINT OF VIEW - men har forherliget autoritetstro og
establishments subjektivitet og overforsigtighed og løse
teoretisering. En af deres guder er pædofili-hysteriet - sandhed er
ikke deres gud.

Wikipedia-netbetjenten, der slettede alt læseværdigt om Glistrup er
en kending her fra usenet (mener jeg) , Anders Wegge Jakobsen

Fra : Per Hagemann

Dato : 14-02-06 16:32

> Wikipedia-netbetjenten, der slettede alt læseværdigt om Glistrup er en
> kending her fra usenet (mener jeg) , Anders Wegge Jakobsen

Ved at trykke på diskussion under hvert emne i leksikonet, kan man se
kommentarerne. Det fremgår at Anders Wegge ikke opfatter artiklen som
neutral, hvilket er et krav til artikler i leksikonet. Han har dog ladet
artiklen blive liggende til videre diskussion her
http://da.wikipedia.org/w/index.php?title=Mogens_Glistrup&oldid=530864

Den nuværende artikel http://da.wikipedia.org/wiki/Mogens_Glistrup
indeholder trods sin kortfattethed 2 fejl, nemlig en så vidt jeg ved
forkert påstand om at Glistrup har fået ophævet parlamentarisk immunitet af
anden årsag end skattedommen, og forfatteren af artiklen har ikke tænkt på
at den straf Glistrup afsonede i juli 2005 var idømt flere år tidligere.

Fra : Bo Warming

Dato : 14-02-06 20:30

"Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> immunitet af anden årsag end skattedommen, og forfatteren af
> artiklen har ikke tænkt på at den straf Glistrup afsonede i juli

Glistrups liv satte og sætter tanker igang for mange
Det bør leksikalsk artikel også gøre - men dog være neutral, objektiv,
faktuel

Fra : Egon Stich

Dato : 13-02-06 13:03

> "Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Men desværre - ovenstående er jo ikke korrekt - dommen over ham var ikke
> [...]

Selvfølgelig var der tale om en politisk dom.
Uanset hvad man ellers måtte mene om Glistrup.
Han afslørede det borgerlige danmarks skattesystem, og derfor måtte han
bøde.
At dommere er politisk påvirkelige, er der ingen tvivl om.
Især i sådanne sager, hvor dommerstanden personligt for manges vedkommende
har noget i klemme.
Ved dommen undgik det borgerlige danmark den tiltrængte gennemgribende
revision af skattelovgivningen, Glistrup påviste behovet for.

Man skal være endog særdeles "belæst" og naiv, for ikke at indse dette
indlysende faktum

ES.

Fra : Bo Warming

Dato : 14-02-06 10:49

"Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> wrote in message
> [...]
> han
> bøde.
> At dommere er politisk påvirkelige, er der ingen tvivl om.

1. Juridisk vardet en fejl-dom, men anlægger man et søgt
*lovenes-ånd*-synspunkt og korter Karnov ned til mindre end Maos lille
røde, nemlig til USA-domstolenes granit- indgraveringer "The welfare
of the people is the supreme law"
så kan dommen reddes hjem for anti-liberalister, hvis tro og dogme er
"størst mulig centraliseret planøkonomi" og ikke "størst mulig trivsel
for flest"

2. Jeg håber at andre end jeg vil forbedre på Wikipedia.org 's alt
pinligt korte Glistrup-artikel. Start med små tilføjelser, vil jeg
foreslå

Jeg fornemmer udfra min erfaring med netbetjente, at jeg er ikke den
rette mand til dette.

Ring til mig hvis jeg kan hjælpe, men et mindre belastet navn skal der
nok til. Jeg har 35861000 og bistår gerne

Det er let for enhver at blive officiel og ikke-anonym Wikipedia
skribent, og selvom leksikonet er extremt usagligt og fejlbefængt og
enøjet og POINT OF VIEW mere end FACT, så er der fremtid i det, og
nogen bør tage den handske op, som jeg var glad for at få i mit skød.
I denne tråd er der gode udgangspunkter til en god kort objektiv
leksikalsk artikel, og det fortjener sagen.

Fra : Per Hagemann

Dato : 12-02-06 20:06

> Når jeg har sovet på nedenstående, vil jeg efter aftale lægge
> nedenstående på Wikipedia.org på dansk og siden på andre sprog - så
> kritiser, please

Som andre allerede har skrevet, så skal artiklen ikke handle om
Fremskridtspartiet eller Dansk Folkeparti. Wikipedia fungerer sådan at de
forbundne emner henvises der til ved hyperlink i teksten, og der findes
allerede artikler om partierne i hvert fald i den danske udgave.

> [...]
> Søn af fysik-gymnasielærer Lars Glistrup og Ester Glistrup (født Jensen).
> Gift 20. oktober 1950 med Lene Borup Svendsen (født 1. marts 1925).

Wikipedia er heller ikke et opslagsværk for slægtsforskere, og hvis det var
skulle det være nævnt at faderen var født i Neksø og moderen i Odder, samt
at Glistrup-slægten kan føres tilbage til spækhøker Christen Laursen
Glistrup fra Sønder Nissum.

> [...]
>
> Var stifter af Fremskridtspartiet den 23. august 1972, og ledede det som
> medlem af Folketinget 1973-1983 og 1987-1990 - afbrudt af en politisk

Den eneste formelle lederpost Glistrup havde var som kampagneleder, og det
var kun frem til valget 1981 at Glistrup var Z-repræsentant i
TV-afslutningsdebatten plus igen i 2001.

Skattedommen må nok heller ikke kaldes politisk, medmindre der forelægges
beviser for at politikere har influeret domsprocessen.

> Partiet var og er imod muslimsk indvandring og høje skatter, alt for mange
> love og skadelige offentlig ansatte. Det har ikke opnået at have
> folketingsmedlemmer indvalgt efter 2001.

Det rigtige årstal er her 1999. Fra 1999-2001 sad der 4 folk for Frihed 2000
i tinget.

> [...]
> Folkeparti, der nu er landets trediestørste og støtteparti til en stadig
> mere indvandringskritisk borgerlig regering.

Dette hører som nævnt ikke hjemme i en artikel om Glistrup og er desuden
ikke objektivt bevisbare kendsgerninger.

> [...]
> med fængslingen af Glistrup.Det var et kup at han selv afslørede sin
> "nul-træk-procent" på live TV 31 januar 1971 og derved fik en minister til

Du skal starte med at skrive om Glistrups optræden i Focus-programmet, hvor
det mest kendte er at han sammenlignede skattesnydere med jernbanesabotører.
Nogle dage senere fremviste han i Publicistklubben sit skattekort med 0 i
trækprocent.

> [...]
> sociale og andre budgetter, har man fredet pensionister, og denne linie
> fører afløser-partiet, Dansk Folkeparti videre med succes.

Artiklen må skrives helt om. Det skal jo ikke være et debatindlæg. På
www.frp.dk under historie er der en del oplysninger om Glistrup i
fremskridtssammenhæng, som selvfølgelig er Glistrups hovedindsats i
offentligheden.

Der kan også nævnes alle hans bøger og andet skrevet materiale.

--
Det muhamedanske førerskab hertillands er forlængst overtaget af høge, som
er repræsentative for Islam.

Fra : Pernille og Kennet F~

Dato : 12-02-06 20:55

> Partiet var og er imod muslimsk indvandring og høje skatter, alt for mange
> love og skadelige offentlig ansatte. Det har ikke opnået at have
> folketingsmedlemmer indvalgt efter 2001.

Som andre har nævnt - du skriver om manden, ikke partiet. Måske kunne man
nævne, at manden var pacifist og villle erstatte hæren med en telefonsvarer,
der på russisk sagde "Vi overgiver os". Hans modstand mod invandring var
ikke en grundlæggende del af hans oprindelige plan for Danmark. Det kom
hurtigt derefter, men det var skattemodstanden han blev valgt på.

> [...]
> med fængslingen af Glistrup.Det var et kup at han selv afslørede sin
> "nul-træk-procent" på live TV 31 januar 1971 og derved fik en minister til

Det er naturligvis interessant at medtage hans nul skat. Det bør fremhævens,
at manden var lynende intelligent og intellektuelt tog mange debatter med
Simon Spies.

> [...]
> hvilket har medført stribevis af straffe dvs. opsigtsvækkende martyrier,
> bl.a. ny fængsling af Glistrup i 20 dage i 2005.

Martyrier er lige vel politisk. Det er mere relevant at se på skattedommen.
Den baserer sig på overtrædelser af lovens intentioner men ikke på
overtrædelse af specifikke paragraffer. Den er i videre omfang politisk.
Dommene for racisme er uangribelige (men man kan naturligvis have sin mening
om selve loven). Under alle omstændigheder bør det ikke være med i et
leksikon.

Den samlede konklusion må være, at det handler for meget om partiet. Jeg
synes man bør inddrage hans tid indtil 1999. Efter den tid har han ingen
politisk indflydelse i Danmark og er tiden er uinteressant i et leksikon.

Kennet

Fra : Bo Warming

Dato : 12-02-06 21:39

"Pernille og Kennet Föh" <anonym@mail.dk> wrote in message

> [...]
> naturligvis have sin mening om selve loven). Under alle
> omstændigheder bør det ikke være med i et leksikon.

Tak for de mange gode kommentarer, som jeg i nedenstående forbedring
har søgt at tage højde for.
Jeg ser ikke Wikipedia som traditonel tidløs Encyklopædi
Jeg tror danskere med lyst til opslag om Glistrup får den vigtigste
viden med nedenstående, men min målgruppe er især fransk-tysk-engelsk,
og de vil aldrig slå op på FRP men snarere på en person, som er
markant

----------------

[...]

fængselsdom for skatteunddragelse, som af virkelig mange anses for en
politisk dom og et justitsmord.

Partiet, som er Glistrups livsværk, var og er imod muslimsk
indvandring og høje skatter, alt for mange love og skadelige offentlig
ansatte. Det har dog ikke opnået at have folketingsmedlemmer indvalgt
efter 1999.

[...]
en p.t. stadig mere indvandringskritisk og stabil borgerlig regering.

Man fratog Glistrup hans parlamentariske immunitet i forbindelse med
fængslingen, så der blev god tid til, at det knap så extreme
afløser-parti kunne få fodfæste og Glistrup ikke kunne komme varigt
tilbage i politik

Partiet særlige strategi har været at komme i medierne ved extremt
kreative og humoristiske , konstruktive provokationer, såsom at
[...]
"nul-træk-procent" i de landsdækkende TV og radio medier i 1971 og
derved fik en minister til at forlade regeringen.

Typisk glistrupsk vid og "skinger provokation" var, at sammenligne
skattesnydere med besættelsestidens sabotører - at "skat er penge
betalt til fædrelandets fordærv"!

Den civile ulydighed har efter 1979 især gået på
fremskridts-medlemmers såkaldt "racistiske"
udtalelser(kulturracistiske, aldrig bioracistiske) , såsom at
[...]
blevet langt mere åben og ukontrolleret i Danmark end i andre EU-lande
( hvilket avisen Jyllandspostens profet-tegninger er et eksempel på,
2005-06)

Selvom Fremskridtspartiet har været hidsig med at kræve besparelser på
de sociale og andre budgetter, har man fredet pensionister, Glistrups
design af denne linie, har været helt afgørende for afløser-partiet,
Dansk Folkepartis, videreførsel af successen.

Fra : Per Hagemann

Dato : 13-02-06 01:00

> [...]
> med nedenstående, men min målgruppe er især fransk-tysk-engelsk, og de vil
> aldrig slå op på FRP men snarere på en person, som er markant

Det er rigtigt at dette leksikon lettere kan fornyes, når indholdet
forældes, men i en sådan artikel er det alligevel kotyme at holde sig til
blivende fakta.

Der er stadig problemer i din rettede tekst, og de enkelte oplysninger bør
nøje kontrolleres ganske som i mit forslag placeret i et andet indlæg.

> [...]
> Folkeparti, der nu er landets trediestørste og støtteparti til en p.t.
> stadig mere indvandringskritisk og stabil borgerlig regering.

Glistrup var fængslet 1983-1985, og Pia startede DF i 1995, så det er helt
fejlagtigt at hun startede partiet under fængslingen.

> Man fratog Glistrup hans parlamentariske immunitet i forbindelse med
> fængslingen, så der blev god tid til, at det knap så extreme afløser-parti
> kunne få fodfæste og Glistrup ikke kunne komme varigt tilbage i politik

Altså tydeligvis en forkert forklaring.

> [...]
> rotter via familiesammenføringer og fødsler", hvilket har medført
> stribevis af straffe dvs. opsigtsvækkende martyrier, bl.a. ny fængsling af

Når du skriver noget i citationstegn, bør det også være ordrette citater. I
bogen Menneskerettigheder i Konflikt fra din egen hjemmesider er sagerne
gennemgået, men jeg genfinder ikke de nøjagtige citater. Her de relevante
citater fra bogen:

citater start

Riemann-sagen (U 1980.1065)

Dyrlæge Riemann havde som kandidat til EF-valget i 1979 skrevet en artikel i
bladet Danske Tidende med følgende passus:

"Vi har ca. 50.000 fremmedarbejdere i Danmark bosat i store kolonier.

Hovedparten tager kun lidt - eller slet ikke - del i arbejdet. De
vegeterer som arbejdsløse på flittige og dygtige danskere, mens de gennem
indvandring og børneavl formerer sig som rotter."

Og i et interview offentliggjort i en avis havde han udtalt:

"De kommer anstigende - mange illegalt - i deres laksko og jakkesæt med
hash, narkotika og prostitution i kølvandet. De nasser på vort sociale
system og er i færd med at køre landet i sænk. Muselmændene står på spring
til at overtage magten. Man gider ikke lære dansk, og de er ikke
ordholdende."

Den 23. august 1980 anmeldte Indvandernes Fællesråd Mogens Glistrup efter §
266 b "for bl.a. at have kaldt fremmedarbejdere for nassere".
Politianmeldelse blev desuden indgivet af Kristeligt Dagblad. (Se nærmere
beskrivelse i Witte 1981 s. 71-81).

Hansen (1994) omtaler nogle afviste anmeldelser.

I tv i 1985 omtalte Glistrup i en direkte udsendelse, at flygtninge med
muslimsk baggrund indlader sig i knivstikkeri og har tradition for narko af
forskellig art, som de lader strømme ind over Danmark. Her blev tiltale
frafaldet, fordi anklagemyndigheden fandt, at udsendelsen repræsenterede en
journalistisk bearbejdelse med præsetation af modstående synspunkter. Denne
afgørelse kan ifølge Hansen ses i relation til en Vestre
Landsrets-frifindelse.

Næste tiltalefrafald omtalt af Hansen angik et læserbrev: "Ingen andre i
dette land har som Ishøj-borgere måttet være betalende, ærbødige værter,
opvartende og tyende for en flok udenlandske - endog meget utaknemmelige
gæster... disse muhamedanske fremmmedarbejdere... de klynger af herrefolk...
disse nassegæster..."

I et andet læserbrev, der blåstempledes med tiltalefrafald, stod: "Vi skal
have iranere boende her i Egernsund. Det er ikke kun 40-60 iranere. Efter
halvandet år er der måske 100, for de yngler som rotter, og så skal de have
mere plads, og det koster. Når iranerne skal i byen, kan man snart ikke
risikere at gå ud, for man ved jo aldrig, om man får en kniv i ryggen."

I Hansens (1994) tiltalefrafaldssag nr. fire er det påny Glistrup, der er
meldt til politiet. I 1987 for en Helsingør-lokalradioudsendelse, hvorfra
der refereres således:

"... det er jo muhamedanerterrorister nede fra Mellemøsten (...) De
behøver ikke komme herop og lave knivstikkeri, brande og økseoverfald på
hinanden (...) de store terroristhorder, der vælter ind over os fra
Mellemøsten og Sri Lanka (...) men for det første formerer de sig jo som
rotter." Interviewer: "Det der med, at de formerer sig som rotter, det må
man vist ikke sige." Glistrup: "Jamen det gør de. Jamen altså det er
simpelthen det almindelige danske udtryk for, at man får i gennemsnit 7,3
børn, hvor andre i gennemsnit får 1,2 børn, og det hedder at formere sig som
rotter på dansk, og det kan du finde i den store danske ordbog, (...) fordi
at Ninn Hansen han absolut vil tromle folk ned, til de ikke kan bruge deres
ytringsfrihed, som er sikret i Grundloven, så skal det da ikke hindre os
andre i at sige, hvordan sandheden er, og den er, at de formerer sig som
rotter."

Efter at justitsministeren havde stadfæstet Rigsadvokatens tiltalefrafald,
gik anmelderen til Ombudsmanden, som ikke fandt fuldt tilstrækkeligt
grundlag til at fremsætte kritik. Fra ombudsmandens begrundelse herfor i
skrivelse 1987-1557-610 fremdrager Hansen formuleringer, som han fortolker
som, at tiltalefrafaldet skyldtes frygten for den betydelige
presseinteresse, en straffesag ville påkalde sig. Som en anden forklaring på
afgørelsen skriver Hansen, at man kan tillade forskellige synspunkter at
komme til orde, fordi "man har ønsket" at tillade en gensidig
meningsudveksling om emner af samfundsmæssig karakter, og "Glistrups
ytringer om flygtninge kan ses som en del af hans kamp mod den statslige
asylpolitik."

Set i relation til sagen mod Riemann, hvor der var tale om næsten
identiske udtalelser - det var netop erindringen herom, der fik
radiolytteren til at indgive anmeldelse -, synes afslaget på at tage denne
sag op at være et eklatant udslag af den vilkårlighed, som er notorisk i §
266 b-håndhævelse. Ifølge Politiken 16. september 1987 udtalte rigsadvokat
Per Lindegård, at udtalelserne lignede hinanden, men kun omtrent. "Jer har
foretaget en totalvurdering af Mogens Glistrups udsagn i sin helhed, og jeg
mener ikke, man kan betragte det som racistisk i relation til straffeloven."

Tiltalefrafaldssag nr. fem i Hansens række angår en stribe ytringer i
publikationer fra Danmarks NationalSocialistiske Bevægelse, DNSB:

- "Hvem af oss ønsker, at våre børn skal vokse opp i et Norden, hvor
bastarder og andre menneskemutasjoner råder...?"

- "...en samling halvnegre i Bryssel..."

- "...perverse hebræiske tanke..."

- "...den røde negerbastarden..."

Bevægelsens løbesedler viste herudover, at DNSB vedkender sig
Hitlertyskland og anser racismen som den drivende positive kraft, der skal
sikre fremtiden. Det hævdes bl.a., at racerne ikke er lige, og at den
negroide race intelligensmæssigt ligger 12-15 pct. under den hvide.

På baggrund af det materiale, som politimesteren i Aalbrog var kommet i
besiddelse af, konkluderer han at det er en forudsætning for at pålægge
straf, at der fremsættes udtalelser der konkret er en overtrædelse af
straffelovens paragraf 266 b. "Det er derimod næppe tilstrækkeligt, at
publikationerne generelt har et antisemitisk eller racistisk præg."

I skrivelse nr. 2021/1-388 af 7. februar 1987 tiltrådtes afgørelsen af
Justitsministeriet. Det lagde vægt på, at udtalelserne dels var rettet mod
navngivne personer, som har mulighed for at rejse privat sag efter
injurielovgivningen, dels at der gives udtryk "for en holdning uden at have
karakter af direkte truende, hånende eller nedværdigende udtalelser om en
bestemt gruppe af personer."

Senere blev materialet bedømt af Rigsadvokaten i skrivelse nr. 643/88 af
29. september 1988, hvori det bl.a. hedder, at Rigsadvokaten strækker sig
langt ved at tale om et "meget negativt ladet sprog...der må forekomme meget
ubehageligt for personer, der kommer fra de pågældende lande eller bekender
sig til de nævnte religioner." Det findes desuden at kunne virke stødende på
andre mennesker, men det er ikke omfattet af paragraf 266 b, fordi
bestemmelsen bør fortolkes, så indgrebet i ytringsfriheden bliver mindst
muligt. Dette følger af bestemmelsens forarbejder, ligesom det også fremgår,
at bestemmelsen alene kan anvendes på forhold af en betydelig grovhed. En
bevidst og systematisk anvendelse af stærkt negativt ladede udtalelser,
således at det får karakter af en kampagne eller hetz, kan dog efter
Rigsadvokatens opfattelse føre til, at bestemmelsens krav anses for opfyldt,
selv om de enkelte udtalelser ikke isoleret set fuldt ud opfylder dette
krav.

Også denne sag blev indbragt for Ombudsmanden, der ikke fandt
omstændigheder, som kunne begrunde kritik af anklagemyndighedens
tiltalefrafald.

Hansens kommentar (s. 57) indeholder bl.a. synspunktet, at Rigsadvokaten
har henset til folketingsforhandlingerne, hvor understregninger af
ytringsfrihedsinteresser var meget klar". Desuden kunne henvises til
konklusionen i den da nylige afgørelse U 1988.788, hvorefter § 266 b alene
kan anvendes på forhold af en ikke ubetydelig grovhed.

Da Glistrup i Fælledparken 1. maj 1988 holdt tale under overskriften "Alle
muhamedanere ud af Danmark", førte det til flere politianmeldelser, der ikke
blev til sager.

Under den da igangværende valgkamp udtalte Glistrup også, at muslimer
"terroriserer landet med deres kvindeforagtende narko- og knivstikkermiljø."
Rigsadvokaten afviste at rejse tiltale imod ham: "Uden sammenligning i
øvrigt svarer det til bemærkninger om, at svenskere drikker, og at finner
går med kniv. Vi ved alle sammen, at det ikke kan være sandt, og derfor er
det ikke så groft og nedværdigende."

Dermed turde alle kriminaliseringer af generaliserende påstande vel være
manet i jorden.

Lovforslag nr. L 205 om ændring af borgerlig straffelov fremsat 14/3 1990 af
Glistrup m.fl. førte til at han blev anmeldt for racisme. At foreslå
racismeparagraffen afskaffet må da være racisme, skrev den pågældende
anmelder i sit brev til politidirektøren i København. Denne argumentation
viser vel, hvilken debat-invaliderende logik der ligger bag
forbudsmentaliteten. Som Glistrup kommenterede i Folketinget (1989/90 sp.
8036): "Det kan altså unger ingen omstændigheder være i nogens interesse, at
det, der for en meget stor del, formentlig flertallet, af befolkningen,
føles som værende sandheden om de emner, der her er tale om, simpelt hen
ikke kan siges, for lige så snart man siger sandheden, afgår det et brev til
politidirektøren."

Justitsministeriet tiltrådte 8/3 1991 Rigsadvokatens afgørelse om ikke at
rejse tiltale mod Mogens Glistrups vælgermødeudtalelse fra 1990: ""Danmark
skal være muhamedanerfrit område på samme måde som Danmark er blevet
tuberkulose- og poliofrit område." Denne sag vedrørte landspolitik, hvor der
er et vist "frisprog".

citater slut

Fra : Bo Warming

Dato : 13-02-06 01:30

> Det er rigtigt at dette leksikon lettere kan fornyes, når indholdet
> forældes, men i en sådan artikel er det alligevel kotyme at holde
> sig til blivende fakta.

Jeg er mere interesseret i at formidle optimisme end at følge kotyme

> Glistrup var fængslet 1983-1985, og Pia startede DF i 1995, så det
> er helt fejlagtigt at hun startede partiet under fængslingen.

Staten har *tidligt* planlagt at ved at optage alle hendes læserbreve
og være venlig mikrofonholder, kunne man skabe en ufarlig efterfølger
til Glistrup

> Altså tydeligvis en forkert forklaring.

Du undervurderer de kræfter vi er oppe imod

> Når du skriver noget i citationstegn, bør det også være ordrette
> citater.

Du har meget ret - og er også lidt pedantisk.'
Journalister fortætter, ofte begavet, ofte halvuærligt, og det prøver
jeg at lære af,
Selv når jeg downloader på www.wikipedia.org er det stadig et udkast,
for så vidt som andre utvivlsomt vil ændre på det - og først når det
er løbet linen ud, vil oversættelse til andre sprog ske Der er lidt
"går den så går den" i mit sjusk, men jo flere brainstormings-bidrag
som dit, jo bedre bliver resultatet.
"Perfectionism should be spelled paralysis" Churchill

Fra : Bo Warming

Dato : 13-02-06 08:35

"Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk> wrote in message
> Der er stadig problemer i din rettede tekst, og de enkelte
> oplysninger bør nøje kontrolleres ganske som i mit forslag placeret
> i et andet indlæg.

Følgende bør nok tilføjes vedr de hundredvis af lovforslag som
Glistrup stillede, og som afvistes men vedtoges modificeret nogle år
senere

Tvangsaktiverings-lovforslaget var anderledes kz-agtigt end det senere
vedtagne socialdemokratiske, idet Glistrup ønskede ledige udliciteret
til private firmaer, så de kunne udføre reelt samfundsgavnligt arbejde
i stedet for det nuværende ret tomme beskæftigelses-terapi.

Selvom det var udvandede udgaver af fremskridts-lovforslagene, der
blev nuværende resultat af hans indsats,
så er det springbræt til noget positivt skelsættende, og ideen om "ingen
borgerløn, yd før nyd" er i sig selv mentalhygiejnisk positiv.

Fra : Per Hagemann

Dato : 12-02-06 23:21

> Når jeg har sovet på nedenstående, vil jeg efter aftale lægge
> nedenstående på Wikipedia.org på dansk og siden på andre sprog - så
> kritiser, please

Her et forslag til revideret artikel:

[...]

Han blev offentligt kendt ved på TV 30 januar 1971 at sammenligne
skattesnydere med jernbanesabotører og kort efter at vise sit skattekort med
0 i trækprocent, uanset at han som skatterådgiver for rejsekongen Simon
Spies og mange andre, havde stor indtjening i sit advokatfirma.

Denne afsløring af hvordan skattelovene kunne udnyttes fik finansminister
Poul Møller til at forlade regeringen efter et sygdomssammenbrud.

Glistrup forsøgte i tiden derefter at blive opstillet i de etablerede
partier med sine allerede i 1960erne udtænkte politiske ideer om afskaffelse
af personskatterne og store dele af den offentlige sektor. Allerede i 1965
havde han støttet Peter Rindal i dennes protest mod kunststøtte og opfordret
Rindal til at danne et politisk parti.

Glistrup blev i 1971 opstillet for Det konservative Folkeparti, men den
lokale opstilling blev annuleret. Han stifter så Fremskridtspartiet den 23.
august 1972, og ledede det som kampagneleder 1973-1983 og 1999-2001.

En fængselsdom i 1983 for skatteunddragelse blev resultatet af Glistrups
åbenmundede udnyttelse af hullerne i skattesystemet, hvorefter Glistrups
folketings-suppleant Pia Kjærsgaard overtog magten i partiet, mens han
afsonede straffen i Horserød Statsfængsel.

Da Glistrup blev løsladt fra fængslet, advarede han kraftigt mod
muhamedanerinvasionen som følge af en liberalisering af udlændingeloven i
1983. Dette førte til beskyldninger om racisme og manglende stuerenhed også
i hans eget Fremskridtsparti. Han kom i Folketinget igen i 1987, men i 1990
ekskluderedes han fra Folketingsgruppen, fordi han ikke ville love at stemme
som de nye magthavere i partiet ønskede.

I perioden 1990-1999 forsøgte Glistrup at komme på banen igen med
Trivselspartiet, og skrev samtidigt tykke bøger om De Fremmede i Landet.

I 1999 blev Glistrup genoptaget i Fremskridtspartiet, som i mellemtiden var
blevet betydeligt mindre efter at Pia Kjærsgaard havde forladt partiet og
dannet Dansk Folkeparti.

Ophævelsen af Glistrups eksklusion fra Fremskridtspartiet skete ved
landsmøde 1999 mod de nye lederes ønske. De ønskede ikke at følge Glistrups
politik om Muhamedanerfrit Danmark, og forlod derfor partiet.

Som 75-årig var Glistrup så igen kampagneleder ved valget 2001, men det
lykkedes ikke at komme over spærregrænsen.

Siden 1979 har Glistrup offentligt kommet med
såkaldt "racistiske" udtalelser, såsom at muslimer formerer sig i landet som
rotter via
familiesammenføringer og fødsler", hvilket har medført stribevis af straffe
bl.a. fængsling af Glistrup
i 20 dage i 2005.

Henvisniger:
www.frp.dk
www.glistrup.com
http://www.frp-midt.dk/

Skrevet af Glistrup:
Mogens Glistrup har udgivet:

Skatteret 1957
Z-Folketingsgruppens dagbog 1976
EF med Z1978 (2. udgave 1983)
Indkomstskatten - samfundets skurk 1979
Glistrup og Fremskridtspartiet1982
Glistrup om Glistrupsagen 1983
Ud af skattereform-fælderne 1986
Sådan reddes Danmark 1989
De fremmede i landet 1991
Straffesager 1992
Derudover et væld af indlæg i aviser og tidsskrifter, især i partibladet
Fremskridt og i Folketingstidende.

Her er hvad Glistrup har skrevet om muhamedanerne med status i 2002:

Mogens Glistrups 10.000 siders bog

1. Materiale fra 1935-1990 (ikke færdigbehandlet)

2. De Fremmede i landet (Trykt bog 1991)

3. De Fremmede i landet (Trykt bog 1994)

4. Retssagen ved Islamlobbyen (Trykt bog 1999)

5. Materiale fra 1994-1997 (ikke færdigbehandlet)

6. 14 breve fra 1998-2002 (se nedenstående indholdsfortegnelse vedr. det 14.
brev)

7. Brev nr. 15 kommer 19. juli 2002 (ikke færdigbehandlet)

8. Brev nr. 16 kommer nok december 2002 (ikke færdigbehandlet)

9. Brev nr. 17 ff kommer derefter løbende (ikke færdigbehandlet)

Her nogle
aktuelle emner sammenholdt med Glistrups gamle udsagn:

Profetfornærmelser:

Den, der reelt dyrkes er ikke Allah. For ham kender Koranen kun gennem
Muhameds læresætninger. Derfor er det Muhamed, som er Muhamedanismens
virkelige centrum.
Som professor Jes P. Asmussen udtrykker det i sin bog Islam (Politikens
Forlag, 2. udg. 1989):
»Muslimer kan finde sig i angreb på Allah - der findes ateister og
ateistiske publikationer og rationalistiske selskaber; men foragt for
Muhammed
vil selv i samfundets mest liberale dele fremkalde en fanatisme af glødende
intensitet.« Det er Sir Muhammed Igbal's ord. Han, der i »Evighedens bog«
fra 1932 ligeud sagde: »Du kan fornægte Gud, men ikke Profeten!« Og det er
sande ord, som vesterlændingene alt for ofte negligerer eller ikke fuldt ud
fatter.
Muslimerne har et begreb, der hedder isma og betegner Profetens fuldstændige
frihed for alle moralske fejl. Hvordan kunne han ellers være de troendes
sædelige
forbillede og autoritet? »Han måtte være syndfri, for ellers ville Gud have
gjort synden til pligt,« skrev en ægyptisk muslim i 1800-tallet. »Hvis du
ikke havde været«,
hedder det i den religiøse overlevering, »så havde jeg ikke skabt
himlene.« Det er store ord, men i en from muslims øjne ikke for store.
Profetens navn og rygte er
af en sådan art, at intet kan kompromittere ham«.
I Islamteologien den dag i dag er det derfor en (døds)synd at komme med
nogetsomhelst tilføjende eller korrigerende rettelse til, hvad der stammer
fra Muhamed.
Også det, vi ville kalde (historie)videnskabelig kildekritik, er udelukket.
På flaget for Islam (samt for Mekkas og Muhameds land, verdens største
olieproducent Saudi-Arabien) findes mindelsen om den store Hærfører Muhamed
i form
af et sværd. Ovenover står den trosbekendelse, som muhamedaneren har
fremført mindst fem gange hver dag gennem hele sit liv:
»Allah il Allah. Muhamed fas ul Allahi«. (Der er ingen anden Gud end Allah,
og Muhamed er Hans Profet).
Intet under, at for den jævne mand står Muhamed mere centralt, end for
eksempel Kristus gør i Kristendommen.
På vesterlandsk er det derfor stort set falsk varebetegnelse at tale om en
muslimsk Islam-religion. Ideologien karakteriseres mere præcist som
bekvemmelighedsdagligdagsleveregler for beduinkrigsmanden Muhamed i den
haremshusstand, hvor han levede for 1370 år siden.
VIII. I de seneste århundreder er kristendommen udvandet. Så det nu er et
alment syn i Danmark, at religion er en privatsag. Derimod vil
udsagnet »Islam er en privatsag« fortsat ikke have nogen mening i
muhamedanismen.
Hos dem er det absurd nonsens med adskillelsen af religion og det timelige
hverdagstrivielle samfund.
De læner sig ikke tilbage og siger, at enhver bliver salig i sin tro, og at
det står enhver frit for at være kristen eller muslim. At forny Islam ved
tiltag af den art vil føre
ud i Muhamedanismens Undergang. Det vil resultere i et stadigt pres og
debatter om bestandig at skulle ændre endnu mere muslimsk identitet for at
følge med tiden.
Svagheden og svigten er den sikre vej til tilbagegang, der i sig bærer kimen
til tommere og tommere moskeer.
* I deres skråsikre overbevisning om eget bedreværd, nærer korandisciplene
foragt for de slappe dumriandanskere. Vor ligegyldighed til hverdag overfor
Vorherre
bestyrker dem i, at vi ikke fortjener at bevare livet. At vi uegennyttigt
overvælder dem med store gaver, overbeviser dem om, at de ved at gøre sig
vanskelige med
vold, sultestrejker, grådselvmedlidenhedsscener osv., kan tilrane sig meget
mere. Det er i de lys, man skal betragte hændelser som
palæstinenserindmarchen i
Enghave Kirke 1. september 1991 og Jugoslavmuhamedanernes nægtelse af at
flytte ind på Avnstrup Asylcenter i april 1993.
Efter et par måneders Danmarksophold siger Sudandistriktspræsten Benson Joel
til Kristeligt Dagblad 23. april 1991:

»Når danskerne taler om dialog mellem islam og kristendom, aner de ikke,
hvad de snakker om. Den islamiske fundamentalisme er som et
kræftsår, der breder sig. Der er et uoverstigeligt gab mellem de to
religioner. De, der snakker om frihed og tolerance, glemmer, at disse
begreber
betyder noget helt andet i muslimsk sammenhæng. Prøv at se hvor meget frihed
der gælder i de muslimske lande. Danskerne risikerer at blive rendt overende
af de muslimske fundamentalister: I er så valne og slappe og overmåde
tolerante, og derfor har I ikke noget forsvar over for de kræfter, der
lukkes ind. Præsterne i
moskeerne ophidser muslimerne til at overfalde de kristne, ofte med dødelig
udgang.«
Muhamedanerne er falskspillere, hvis de omtaler deres fortroppers indtrængen
i Danmark, som var det bare en variant af Bernhard Severin Ingemanns og
Johannes Møllehaves gudsdyrkelse.
Vor Jesus var en vagabonderende, arbejdsløs tømrersvend. Han ville vende den
anden kind til, når nogen førte sig voldeligt frem. Hans liv
kulminerede den palmesøndag, da han på et æsels ryg red ind i Jerusalem for
at blive korsfæstet.
Deres Muhamed red fulgt af en kæmpeskare 600 år senere ind i Mekka på en
kamel for at blive Arabiens enehersker. Ud over at være statsregent
var han en grusom krigsgeneral med strengdisciplinkrav og
højesteretsenedommer, som praktiserede øje for øje og tand for tand. Og
bestemt ikke
barmhjertighedskriteriet: »Elsk din fjende«.
Blaise Pascal skrev: »Muhamed grundlagde et herredømme ved at myrde. Kristus
ved at lade sig myrde«.
Det er torskedumt at opfatte dette anderledes end helt bogstaveligt. Altså
at vi står overfor en overmåde stærk aggressionsideologi: Alt fortidigt -
herunder
Kristendommen - er i det højeste noget ufuldkomment. Alt fremtidigt har nøje
at indpasse sig efter Muhameds forskrifter.
Kun den omstændighed, at muhamedanismen er så ny blandt liv- og dødemnerne i
Danmark, kan undskylde Elisabeth Arnoldernes reducering af den til en
akademikersalonkonversation om teologispidsfindigheder.
Blot ved at studere Bjergprædikenen og Koranen i sammenlæsning vil selv en
Arne Melchior erkende, at helhedsbilledet er vidt forskelligt af Allah og de
kristnes
Gud. Islams målsætning er erobring af Verdensherredømmet. Også den del, vi
kalder verdslig. Når muslimerne overtager magten i et land, berøves
ikke-koranbekendere adgang til indflydelsesposter.
Selvsagt har de aldersstegne skrifter fra primitive, fremmede samfund,
Biblen og Koranen, det tilfælles, at mangt og meget er aldeles uplausibelt
for Nudanskerne.
Men det 20. århundredes kirkefolk er så tolerante og selvbegrænsende, at
tillidsfuldt fællesskab er praktisabelt mellem de erklæret kristne og de
andre danske. I
den milliardstærke muhamedanermenighed findes derimod den dag i dag, så
fanatiske bogstavtroende (fundamentalistiske) indslag om reguleringer
af dagligdagens adfærdsnormer, at et styrkefyldt muhamedanerislæt vil
ulykkeliggøre de danskes fremtidsliv.
De blåøjede 1968-naivister vil nok endnu en stund postulere, at de
muhamedanske ikke er nær så slemme, som Dansk Ydre Mission. Også i denne
omgang får de
bratte opvågninger fra deres sommerfuglestøvstroskyldighed, når de opnår syn
for sagn for, at muhamedanismen ikke er nogen religion, men en militant
aggressiv kadre.
Men selvfølgelig er der ikke inden for denne bogs rammer plads til ud i alle
detaljer at dokumentere den erkendelse, jeg er nået til af muhamedanismens
virkelige
indhold. Vil nogen have flere enkeltheder, er en givtig nutidig bog »De
I'Islam en général et du monde moderne en particulier« (1991). Forfatteren
Jean Claude
Barreau var leder af den franske stats indvandrerkontor. Men muhamedanerne
sørgede for, at bogen kom til at koste ham hans levebrød
(fra Glistrups 1994-bog)

Imamernes magtposition:

Universelle århundredelange erfaringer advarer os om, at moskeer i
fjendelande er udrugningsreder (»sociale
netværks-samlingspunkter«) - psykisk som materielt - til totalideologiens
angreb på asylstaten (se for eksempel side 10 f i
Danskeren oktober 1993 og David Pryce-Jones: »At War with Modern-Islam's
Challenge to the West« London 1993)
.. Imam Ahmal Abu-Laban ved Vesterbrogades´ Al-Sauhu Moske sagde til Ekstra
Bladet 10. januar 1990, at danskerne nu
er modne til Islam. Et år senere erklærede han hellig-krig støtte til Saddam
Hussein ved fredagsbøn i København
(Jyllands-Posten 27. januar 1991). December 1992 bekender han til Exil: »Vi
kan finde svar på alle vore spørgsmål i
Koranen. Der er aldrig noget at være i tvivl om. Der er kun det evige liv,
og vi må alle stå til ansvar på dommens dag.«
(fra Glistrups 1994-bog)

Tvetunget dobbeltspil:

"... vi må simpelthen gå ud fra at de er fundamentalister alle til hobe. Der
er ikke noget som helst grundlag for at frikende en eneste af dem der er der
og sige: Nej, han er det nok ikke, for næh, hr. Khader er sådant et pænt
menneske eller hvem det er man nu har med at gøre.
Det sagde man også da de tyske handelsrejsende i slutningen af marts 1940
drog ud på D'Angleterre, og så den 9 april om morgenen kom ud i
generalsuniformer med maskingeværer, og alle de københavnske grossererfruer
der havde set, her har vi vel nok en vidunderlig svigersøn i denne
handelsrejsende nede fra Berlin til at gifte vor datter til. De fik sig
nogle lange næser.
Og på præcis samme måde så bliver altså danskerne taget ved næsen i meget
meget stort tal i øjeblikket, og det er på den måde det fungerer."

(Glistrupudtalelser ved møde om Muhamedanerfrit Danmark i Odense 2 okt.
2001).

Muhamedanerfare:

Fremskridt nr. 07, 15 februar 1985, Årgang 13

Vær ikke blåøjet overfor musliminvasionen der hærger Dannevang

Justitsmordet på Riemann var lige så uanstændig som dommen i 1633 over
Gallilei. Erfaringerne med fremmedarbejderne burde opfordre til forsigtighed
med de såkaldte flygtninge - fortroppen for Koranen og dens bud om hellig
krig, advarer Mogens Glistrup i denne artikel.

Sætter man sig virkelig ind i problemstillingen, indser man let det aldeles
tåbelige og naive i de andre folketingspartiers gelasne opvartning af de
asiater, som nu oversvømmer Danmark. Hvis ikke vælgerne styrker
Fremskridtspartiet, kan det meget let være fortroppen for Koranens
forlangende om, at muhammedanerne gennem hellig krig skal undertvinge de
vantro. Selv om Riemann af domstolene blev straffet herfor, er det jo bl.a.
en statistisk kendsgerning, at Asienfolkeslagene formerer sig langt stærkere
end danskerne.

Justitsmordet på Riemann var lige så uanstændigt som dommen af 22 juni 1633
over Gallilei for at påstå, at jorden er rund og ikke pandekageflad.

Deres Mekka

Det er nærmest blasfemisk at sammenligne Islams rejsebureau-aktivitet
nuomdage med danskerflugterne i 1940`erne.

Hverken danske jøder eller modstandsfolk flygtede rundt om den halve
jordklode. De måtte tage det første, det bedste land på den anden side af
Øresund. Hvor Iranere og Ceylonesere ikke nøjes med lige at sætte over de
smalle bugter, som skiller dem fra lande, der kunne være deres Mekka, hvis
de blot ville flygte. Sverige tog imod folk fra samme kulturkreds i årene op
til 1945. Mennesker, som kun ville være hinsidan rent midlertidigt og først
og sidst var engagerede i deres hjemlands kamp for at blive af med den
nazistiske besættelsesmagt.

Nutidens muslim-invasion af Danmark er folk, som uden komplekser sætter sig
fast ved det danske spisebord for at blive her i generationer ud i
fremtiden, og som kalder sig indvandrere. Erfaringen med fremmedarbejdere
skulle opfordre os til forsigtighed med nu at være lige så blåøjede overfor
de såkaldte flygtninge, der nu hærger Dannevang.

Magter det ikke

Det er enormt overfladiske personer, der oversvømmer medierne med deres
påstande om, at det rige Danmark skal hjælpe folk i nød. Dels er Danmark
ikke rigt, men lader som om det ved gældsætnings-narkomani. Dels magter
lilleput-Danmark nu engang ikke at afbøde blot en milliontedel af de ulykker
og uretfærdigheder, som indtræffer jorden rundt. Vi gør både omverdenen og
os selv den største tjeneste ved at koncentrere os om at bringe orden i vort
eget hus og ikke føle os selv som så kolossalt overgode, at vi kan hjælpe
alle de andre.

Mogens Glistrup

Mentalitetsforskelle:

Det danske væsens punkterende underdrivelseshumor ligger lysår fra
fanatisme, terror, blodige religionskrige, vendettaer og andre
yderlighedsvoldsomheder.
For muhamedanske folkeslag er sådan noget udfordringer og inspiration. En
del af livet.
Danskerens holden sjov virker pinligt, anstødeligt og umodent på
Allahdyrkere. Uforpligtende adfærd betragter de som Synd og Degeneration. I
det flade grins
fædreland anser vi dem som nogle dødbidere.
Hvor lykken for danskeren er harmløse, kvikke pjatterier over en flok
bajere, er det værdighed og stolthed for muhamedaneren. Men det forbinder en
dansker med
selvhøjtidelige narrehatstørvetrillerier.
De tager tilværelsen tungere og bærer nag langt længere og langt kraftigere,
end danske gør det. Familieæren - den kollektive sociale identitet - skal
forsvares. Om
man så krampagtigt må ruge i lange år over krænkelser, før lejlighed byder
sig til at (knivstik)myrde den, der har forset sig, eller nogen fra hans
eller hendes slægt.
Menneskelivets indhold er derfor for mange at vente og vente, aldrig glemme
forsmædelsen og stadig kredse om opnåelsen af (æres)oprejsning gennem hævn:
Øje
for øje, Tand for tand, Liv for liv. Denne blodhævnslivsstil rostes i de
højeste toner af Muhamed selv. Vedvarende had mod afvigere som os fastholdes
generation
efter generation.
Set gennem nudanske briller gør det dem til urealistiske
tankespindsprincipdyrkere med opblæst stolthed og væmmeligt
værdighedshykleri.
Konsekvensmageri er ikke noget element i Den Danske Syge. Vi er formløse,
uhøjtidelige, nøgterne pragmatikere. Logik-terror og sammenhænge i
livsforholdene -
det som gammelhøjtideligt kaldes ideologi - scorede vor forrige
statsminister mange points på at kalde noget bras. Principrytteri er hos os
et negativt ladet ord. Ret
beset er det fordi det enkelte menneske er vor ideologis centralpunkt, hvor
deres er underkastelse under Allahs altfavnende og beskyttende totalitære
system. For
os er dette fantast-fatamorganaer og forlorne kulter. Sådan noget er vi
immune overfor. Vi engagerer os ikke varigt i sejge virkeliggørelser af
storladne,
magelighedsforsagende pyramidebyggerier.
Den moderne dansker lader sig højst ophidse for en stund, men gider ikke
blive oppe på de samme høje nagler, når der sker så meget nyt. »Om hundrede
år er
alting glemt« er et dansk, men bestemt ikke noget islamisk refræn.
Pedantgrundighed, kadaverdisciplin og konsekvens over længere tid - det er
ikke danskernes
livsstil. Begejstres vi, er det for en kort bemærkning.
Muhamedaneren, der har lidt nederlag, søger revanche med alvor og våben i
hånd.
Helt anderledes er danskerens fredsommelige sindelag: »Just som de mente,
hun lå i bånd og bast, da lo hun så hjerteligt, at alle lænker brast«. Vor
tids dansker
portrætteres derimod ikke i verselinierne om uforsagt at møde faren med
foragt. Vi er rede til at snakke om hvadsomhelst. Bare det ikke er
alvorligt. For så dukker
undseelighed og takt og tone op i os. Når idealistfordringerne går op i en
glødende spids, bliver 90% af nutidsdanskerne hurtigt lunkne fodslæbere.
Sans for
videregående konsekvenser hører ikke til det, som Danmark i de seneste år
har bekymret sig om at indpode landets børn.
Smerte er Allahs Vilje og derfor mere en livsnaturlighed for dem end for os.
Vi vil simpelthen ikke vide af tilværelsens meningsløse skaltevalten med
liv, velvære og helbred. For os er det uæstetisk. Embedsmandsvældet har at
afbøde det. Så
vi kan lukke øjnene for det menneskeligt urimelige i, at nogen skal have
ondt.
Noget af det vigtigste er bevarelse af menneskeliv. Særligt inden for vor
egen omgangskreds.
Den slags er der i muhamedanerprioriteringen ikke så megen grund til at
pylre om. Når der nu venter de døde et bedre liv efter dette. Hele vejen
igennem
gennemsyres muhamedanismen af en fra barnsben oppisket middelaldergrumhed.
Med frygt for at tabe ansigt. Det som gælder, er prestige i andres øjne.
»Begærligheden efter Bytte« og Krænkelse af Slægtens ømtålelige Ære er de to
dominerende drivkræfter for arabernes lidenskab. Det fastslår det danske
hovedbidrag til muhamedanerforskningen (Universitetsprofessor Frants Buhls
storværk: »Muhameds Liv« (1903), tysksproget udgave 1930). Muhamedanernes
tilstedeværelse i Danmark udgør derfor sikkerhedsrisici for, at vi indfødte
myrdes, fordi en af os er kommet med en forlængst glemt drillebemærkning
eller har
foretaget sig noget, vi selv finder ligegyldigt, men som opfattes som
besudlelse af islamittens ære.
De ser med foragt på det lade og eftergivende danske livsmønster, hvor
ballade for næsten enhver pris skal undgås, og forsvar for ubøjeligt skarpe
synspunkter
derfor ikke dyrkes. De synes, vi har et let sind og er letsindige, hvor
danskeren finder det pinligt med utæmmet vildskab eller anden usædvanlig
opførsel.
Forhåbningsfyldte stoler vi på, at det går nok altsammen. Med hjælp af
forbrugerstatens stadige forøgelser af materiel rigdom: »En pilsner, lidt
god mad, nusse med
bilen, se TV-sporten, høre pop og læse ugeblade« var livsudbuddet hos Louis
Miehe-Renards moderne Jeppe på Bjerget. Vore konflikter er få og små. Vegt
opgiver vi hurtigt ævret. Marguerite Viby sang det på melodien »On the sunny
side of the street: »Så la'r vi stå til. Hvad kæbnen os vil, det aner vi ej.
Lad jorden
rulle rundt«.

Der er uoverstigelige afgrunde mellem denne blødsødne pjaltede modernitets
sværmen for det sorgløse og ubekymrede over til, hvad der sømmer sig for
Korandisciplen.
Allerede Holberg skrev: »I det øvrige kand man sige om den Danske Nation, at
den er fornøyelig og god at komme til Rette med og besynderlig lydig
imod Øvrigheden, thi der er fast intet Land, hvor Oprør haver mindre Sted
end udi Dannemark, hvilket er at tilskrive en Middelvej, som denne
Nation udi mange ting gaaer, saa den siælden falder udi Ekstremiteter.«
I Dansk Ugeskrift 1843 nr. 85 fremdrog ærkedanskeren H.C. Ørsted de danske
nationalegenskaber godmodighed, fredsommelighed og munterhed. »En sky for
det yderlige«, kunstlede og ensidige, men dermed også en ligevægt og ro, som
kan udarte til ubevægelighed, uvirksomhed og sløvhed.
Eller som Kosmopolitten Johs. V. Jensen udtrykte det i »Den ny Verden«
(1907): Veghed, lunkenhed og blødhed.
I »Det danske Magasin« 1954 bliver det i Martin A. Hansens version til, at
de fleste danske resignerer over al besiddelse af mere patetiske egenskaber
og
højsætter dyder som jævnhed og fordragelighed. »At kunne udtrykke dyster
visdom spøgende er et gammelt dansk holdningsideal«.
I Anne Linnets 1991-sang »Det er så dansk« møder vi udtryk
drukket
op«, »stik ikke din lykke og næse frem. For pladsen er trang i en andedam«.
Sidste vers konkluderer, at det hele er »så rørende småt«.
Set fra Niels Højlunds pult er det danske »nysgerrighed, glæde, engagement,
optagethed. Af et liv, der hele tiden bevæger sig. Af en historie, der hele
tiden er på
vej. Af en fremtid, som jeg føler mig ansvarlig for at medvirke til. Men
ikke kender bedre end så mange andre. Af et samarbejde med andre mennesker,
i opgør og
tilslutning. Af en bestandig dialog med andre og med mig selv« (Ekstra
Bladet 19.juni 1994).
Velfærdsdanskeren brokker sig selvhævdende og uærbødigt, når nogen træder på
hans ligtorne. Det er samfundets skyld altsammen. Derfor hyler han op som en
jammerkommode, når for eksempel hans telefon eller fjernsyn ikke fungerer i
10 minutter, eller livet byder på andre trivielle småmodgange. Nærmest pr.
refleks
surmuler danskeren, at staten da virkelig må klare ærterne, så han
uforstyrret kan fortsætte i sin forkælede komfort. Det anses for en
menneskeret for 1990'ernes
danskere, at alle livsaldres behov opfyldes. Det kan de kræve som klienter
hos det offentlige. Dets serviceapparat har bare at stimulere borgernes
underholdningsoplevelse i et varierende liv og aflaste dem fra tilværelsens
ubehageligheder, ulækkerheder og risici.
Mishandles den menige muhamedaner langt værre, udbryder han Allahu Ahkar
(Allah er stor). Resigneret affinder han sig med sin plads nederst på
samfundsstigen
uden protest mod despotudskejelser fra autoriteternes håndlangere. Allahs
magt og majestæt er så overvældende, at man kun roder sig ud i ulykkelighed
ved at
sætte sig op herimod i stedet for i et og alt at søge sin tryghed og harmoni
som Allahs slave.
Naive og velmenende som radikale folketingskvinder forstår vi os ikke på
rænker med langsigtet henblik på at udrydde andre. På det jævne, på det
jævne, der har
livet sat os stævne, der skal vi vor prøve stå. Den fælles danske bevidsthed
er, ved jorden at blive. Det tjener os bedst. At have fast grund under
fødderne og at
ligge i ly og læ for verdens vilde storme bekommer Lasse Lasse lille-folket
bedre end højtsvævende sæbeboble-luftkasteller. Hos os lavlændinge er det
ikke
tilfældigt, at Vaudevillen »Landmandsliv« er folkeelsket romantik og
Tragedien »Romeo og Julie« udenlandsk. Hellere dyrke sin boligindretning og
sin have end
kaste sig ud i bravader og filosofabstrakte helhedsgrundsyn. Flest
konflikter undgås (eller udskydes), når man som halvhjertede kujoner smyger
sig uden om at
handle ildsjælsstærkt. Selvhøjtidelighed, skarpe kanter og dybdegående
abstrakthensyn er ikke os. Om vi så smædes som småtskårne, lidenskabsløse
uden store
rene linier, tager vi også det ganske uden anstød. H.C. Andersens Konen med
æggene og Aksel Sandemoses jantelov udmønter skarpt, at med arrogance opnås
såre lidt i Danmark. I vore hverdage søger vi p.t.-sandheden. Uden
falbelader. Uimponeret, improviserende og svingende. Indpasset i
dagligdagens stressbelastede
malstrømshvirvler, som man søger at bide rolige spidser på. Danskeren
styrter sig ikke ud i stormfyldte konflikter, men indretter sig moderat,
uprætentiøst i det
jordnære og praktiske. I sikker lyssynsforventning til, at det hele nok
ordner sig med happy ending.
Vi baserer vore bæredygtige løsninger på de faktiske forholds krav og
jordbunden fornuft. L'art pour l'art er ikke den danske stolthed. Thaiernes
årtusindfastholdte
hovedkaraktertræk er nøgternt at tage bestik af de til enhver tid
eksisterende forhold og så få det bedst opnåelige ud af dem ved smidigt at
tilpasse sig dem.
Danskere har ganske mange remme af samme skind. Altså totalt anderledes end
muslimers principfasthed.
Signalementet af danskerne er, at vi ikke er skabte til himmelblå højhed og
sønderslidende blæst. Men alene til at hyggenyggepusle os gennem vort
jordeliv i sutsko,
fordragelighed og harmoni uden at fornærme eller støde nogen. Middelvejen
kalder vi gylden. Uanset, at den ofte er grobund for middelmådighed og
kortsigtethed.
I enhver henseende er det betegnende for os, at vor nationalret er
frikadeller med brun sovs og agurkesalat. Blot vi kan have det rart og
bekvemt her og nu,
bekymrer det os ikke med vor lyssynede fremskridtstro, at syndfloden kommer
efter os. Nyd livet og tag det ikke for tungt med, hvad der eventuelt kan
komme.
Blandt Kristen Helveg Petersens mange ordflommer er den mest
træffende: »Danskeren ænser ikke skriften på væggen, før han står med ryggen
mod muren«.
Velfærdsstatstankegangen har rykket danskerne højt op på verdensranglisten i
daglig ubekymret laden-stå-til. Principdoseringer blødgøres hurtigt i dansk
mentalitetsklima. Einsteins: »Alt er relativt« falder godt i tråd med vor
proportionsplacerede afstandtagen fra Absolutter.
De modsatte af danskerne er Moskeernes faste kunder, som kompromisløst og
rethaverisk klynger sig til ufravigelige befalinger.
Vi er moderate, udglattende understatementere.
De magter overhovedet ikke at fatte det glimt i øjnene, hvormed
danskerudtalelser skal tolkes.
I ubornert livsappetit svælger Peter Dansker i stjerneøjeblikke på Mallorcas
overfyldte strande, barer og grisefester.
Som berørt foran i kapitel 44 skal Muhamedanerne mindst een gang i livet
pilgrimsfarte til Muhameds Mekka under iagttagelse af strabadsfyldte,
restriktionsstramme adfærdsmønstre. Valfartens store kysseoplevelse gælder
den i mere end 2.000 år overbesuttede hellige stenterning Ka'aba'en.
Multietnisk
samliv mellem muhamedanere og nudanske giver hvert år store praktiske
anstødsstene i Ramadanmåneden.
Euforiske bedreværdsstemninger hos os er kortvarige. Det er noget med, at TV
oppisker begejstring for Peter Schmeichel eller Anja Andersen som nationens
frelsere. Og så kommer udløsningen ved medaljetagernes folkevelkomst med
pandekager på Kramer Mikkelsens Rådhus. Men mindet sidder tilbage. Det er
med til
at befæste, at bag al vor tilsyneladende selvneddrosling, »tror vi i ramme
alvor, at USA, Indien eller Italien kun er forskellige fra Danmark, fordi
amerikanerne,
indere og italienere ikke har fået sig ordentligt indrettet. Eftersom
Danmark er det bedste land på jorden, kan vi ikke forestille os andet, end
at alle verdens
mennesker hellere vil være danskere end tilhøre alle disse mærkværdige
nationer og kulturer«. (Anne Knudsen på side 215 i »Dansk Identitet«, Aarhus
Universitetsforlag 1992).

Muhamedanerne fatter ikke en pind af, at danskere på samme tid ydmygt
erkender, at vort folk er lidet, men samtidig skråsikkert påstår, at vi i
enhver henseende -
også i beskedenhed - overgår alle andre i denne verden. Bevidst eller
ubevidst foragter de den åndsforsnævring hos os, at vi anser det som en
ufuldkommenhed, at
vi ikke her og nu til alle jordens folkeslag kan omplante alle vore
fordomme, vaner, omgangsformer og anskuelser. Uanset, hvor forskelligartede
de andre er i
baggrunde og levevis. Såvel indbyrdes, som til det ekstremsamfund, hvor det
nuværende Danmark placerer sig i rækken af universets befolkningsgrupper.
Her er et
område, hvor jeg føler fuld forståelse for de fremmede: I sammenligning
mellem de to kulturer er danskhedens afart af blufærdighed givetvis central.
Men at definere
den i ord er så kompliceret, at den nødvendige plads til at gøre det
udtømmende langt fra kan afses indenfor nærværende bogs rammer.
At martres af, at man personligt moralsk har svigtet sit ansvar er hyppigere
hos mekkadyrkerne end i formynderstaten. I Jyllands-Posten 13. september
1992 læste
man: »Indvandrernes forståelse af begreberne retfærdighed og selvtægt volder
både politiet og de sociale myndigheder problemer.«
»Hvis en dansker mobber søsteren til en indvandrer, er det ifølge deres
normer helt i orden, at han får et par på hovedet. Sådan opfatter de
retfærdighed, og bliver
derfor forvirrede, når vi i Danmark slår hårdt ned på den slags. De kan
simpelthen ikke orientere sig i vort retssystem«, siger indvandrerkonsulent
Ole Hammer,
Mellemfolkeligt Samvirke.
I Muhamedanismens Absoluthed har de et universelt fixpunkt. Denne
helhedssammenhæng mellem alle fænomener skaber hos dem åndelig overlegenhed
i forhold til
alle andre.
Hvor Muhamedanerne hænger sig nidkært og pertentligt i Koranens ord,
fremtrædende i
dansk retskildelære.
Får de en sag hos myndighederne, vurderer de, at deres chancer for gevinst
øges ved at sledske/true sig ind hos sagsbehandleren. Så han afgør sagen ud
fra
personlige motiver (for eksempel venskabsforhold, bestikkelse eller frygt)
og ikke ud fra det, som hos os står som retstatens samfundsideal med tætte
bind for Fru
Justitias øjne. Hvor muhamedanerlandene fungerer af og på korruption,
fortæller vi historien om advokaten, der meddelte sin bondemandsklient, at
han havde
dommeren en halv gris - og skrevet min modpart på som afsender«.
Finn Gundelach og Ole Riis oplyser nok i deres bog »Danskernes Værdier«
(Sociologisk Forlag 1992), at 96% siger, at de tror på Gud. Men det er en
vag,
blufærdig Kristendom, der opfattes som en strengt privat sag for den
enkelte. Det er for næsten alle danske taktløst, at skilte med religiøs
fanatisme, at ville drøfte
religion med andre eller forsøge at omvende den, man taler med. Man er noget
til en side, hvis man afgør samfundsforhold eller tilrettelægger sine
dispositioner alene
baseret på, at sådan er nu engang Guds påbud og de rammer, Han har fastsat.
Præstens tale må ikke være anmassende eller trænge ind i privatlivet. Kirken
er jo
for de fleste danskere blot sådan et smukt traditionsbundet opvarmningssted
for højtidsstemningsbaggrundens tilvejebringelse. Det egentlige er
hyggesammenkomsten bagefter med mad og drikke. Hvadenten det er juleaften,
dåb, konfirmation, bryllup eller begravelse.
Muslimernes kraftkilde er deres bestandige bevidsthed om nærværet af den
Gudsmajestæt, som de kender ud og ind fra Muhameds beretninger.
(Glistrups 1994-bog)

Fra : Bo Warming

Dato : 13-02-06 00:57

> Her et forslag til revideret artikel:

Som er et langt bedre udgangspunkt end mit eget. Tak for det - måske
Wikipedia forkorter udover min fjernelse af titler på uudgivne bøger
og lignende.

Måske man skulle indflette ordet minimal-stat, selvom det er et
Fogh-ord. Måske man skulle give Glistrup æren for at have skabt DF og
JP-frigjorthed mht profettegning-frisprog.
At Glistrup ønsker en langt større ytringsfrihed end den nuværende, er
et emne der er oppe i tiden, og som jeg tror jeg vil indflette.
Pacifisme bør også med, men revisionisme er for småt og bagudrettet.
En god fortætning af Glistrups tænkning er, at han har "øjnene stift
hæftet på fremtiden" og er til resultater, ikke til ære, skam, skyld,
stolthed eller foragt.
"Størst mulig lykke for flest mulig danskere", blev hans livsindhold
da han hastigt gled fra at være advokat-klienternes mand til at være
folkevalgt politiker.

Fra : Bo Warming

Dato : 13-02-06 06:19

Efter Hagemanns forbedring , til og med 2005-fængslingen, påtænker jeg
at indskyde følgende

Martyrium for civil ulydighed blev folkebevægelsens varemærke og en
vigtig måde at få mærkesager frem i lyset - særlig den toårige
fængsling af Glistrup, hvormed systemet fik skabt er mindre farligt
afløserparti, Dansk Folkeparti, og frakendelse af parlamentarisk
immunitet er eksempel på at der måtte grundlovsbrud til, for at en
større samfundsomvæltning kunne undgås.
Partiets succes i sine første år skyldtes i høj grad Glistrups
humoristiske, intelligente, målrettede, folkelige provokationer imod
statsbureaukratiet, og derefter fulgte hundredvis af gennemarbejdede
lovforslag der oftest afvistes af "gammel-partierne" men som efter få
år blev vedtaget i modereret udgave, så gammel-partierne kunne tage
æren for de de tiltrængte reformer. Det handler både om privatisering,
tvangsaktivering, besparelser og øget personlig frihed, fx juridiske
foranstaltninger imod tvangsfjernelse af børn.

Skattenedsættelser via nedskæring på sociale udgifter var et vigtigt
punkt, men pensionster ønskede man at forkæle. Denne taktik er blevet
kopieret af og har været afgørende for efterfølgerpartiet, Dansk
Folkepartis succes.

At Glistrup og hans partifæller allerede i 1979 fik gjort det til et
højtprioriteret debatemne at indvandrerne snylter på og vil og kan
overtage vore resourcer og bør udvises, har været helt afgørende linie
for efterfølgerpartiet, og er årsagen til at Danmark er det frieste
land i EU mht ærlig folkelig diskussion om Islam, og er årsag til at
det blev Danmarks største avis, Jyllandsposten, der med profettegniner
fik klargjort muslimernes aversion mod ytringsfrihed over hele verden.

Glistrups debut som den mest farverige debatør i dansk politik skete i
de to år før partiet blev stiftet, og her kom hans holdninger frem
vedr pacifisme og revisionisme, hvilket aldrig blev godtaget af det
jysk-dominerede provins-parti.

I de år bevægede han sig hastigt fra advokatrollen som klienternes
forsvarer til at være de socialt svage danskeres mand, generelt, udfra
det utilitaristiske etisk-politiske slogan "Størst mulig lykke for
flest mulig danskere"

> [...]
> landet som rotter via
> familiesammenføringer og fødsler", hvilket har medført stribevis af

Herefter mit indskud og dernæst bogliste og de lange Glistrup-citater,
som Wikipedia næppe finder plads til