LABAN VIL EROBRE SKÅNE
Fra : Mikael Mortensen

Dato : 11-02-06 09:29

http://www.sondagsavisen.dk/Site/Laser/Artikler/Dagsorden/9730296.htm

Den danske imam Abu Laban er også et kendt ansigt i de svenske muslimske
kredse. Nu vil han være med til at åbne moske for svenske fundamentalister,
der er trætte af den moderate stormoske
i Malmø

Af Morten Herrup Poulsen

Den store moske i Malmø, der drives af Islamic Center, er blevet de moderate
muslimers samlingspunkt. Der er en verden til forskel på fredagsbønnen i
stormoskeen til det, der kan opleves i en række af de radikale danske
baggårdsmoskeer.
I den svenske stormoske lyder der ingen brandtaler mod Danmark eller svadaer
om Vestens dekadence, Israels fortrædeligheder og krigen i Irak.

Den forsonende stemning i storsmoskeen i Malmø, hvor politik er bandlyst,
har dog langt fra samlet muslimerne i Malmø. Tværtimod vejrer de radikale
imamer og muslimer i Sverige lige nu morgenluft. Håbet er, at flere muslimer
vil søge væk fra den anti-fundamentalistiske stormoske, der hver uge også
besøges af mange danske muslimer. De fundamentalistiske kræfter fisker i det
vand, der er rørt op i kølvandet på Muhammed-tegningerne.
Ifølge den svenske avis Sydsvenskan Dagbladet spiller den kontroversielle
danske imam, Abu Laban, en markant rolle i forbindelse med den radikale
muslimske oprustning i Malmø. Abu Laban regnes for den mest indflydelsesrige
og karismatiske imam i Norden. I samarbejde med den svenske Islamiske
Kulturforening vil han bygge en større moske for 'rettroende' muslimer.

For nylig var Abu Laban i Malmø for at lede efter egnede lokaler til
moskeen, der skal være på omkring 2000 kvadratmeter. Abu Laban kalder det,
der foregår i Islamic Center for 'islam light'.
I den nye moske kan muslimerne få den bogstavtro udlægning af islam, som Abu
Laban ikke mener, at ægte muslimer kan give køb på.
Om baggrunden for de svenske moskeplaner, forklarer Abu Laban til
Sydsvenskan Dagbladet:
»Vi har et religiøst ansvar over for vore svenske venner. Der findes Cola
Light og 'islam light'. Det er samme sag. Det smager af ingenting,« siger
Abu Laban.
Ifølge den svenske avis planlægger to andre muslimske organisationer også
nye moskeer i Malmø. I forvejen er der omkring 15 såkaldte kældermoskeer i
den skånske hovedstad, hvor der bor omkring 50.000 muslimer.
Lederen af Islamic Center, imam Beizat Becirov, ærgrer sig over, at det ikke
er lykkedes stormoskeen at dæmme op for splittelsen blandt muslimerne. Men
på den anden side, så tror han ikke, at Abu Laban og andre radikale imamer
vil få særlig stor succes i Malmø.

»Vi har skabt noget unikt i Malmø med en svensk moske, som de fleste
muslimer bakker op om. Det er os, der har muslimer fra alle nationaliteter.
Men vi ønsker ikke, at de skal tænke som i deres hjemlande. De skal tænke,
som man gør i Sverige,« siger Beizat Becirov.
Han har absolut ingen planer om at skærpe den islamiske tone i moskeen for
at tilgodese de muslimer, der ønsker vejledning i alle livets forhold.
»Politik bandlyst i moskeen. Vi skal først og fremmest forholde os til, at
vi er muslimer i Sverige,« siger Beizat Becirov, der ikke har meget til
overs for den måde som danske imamer har optrådt på i forbindelse med
Muhammed-tegningerne.
»De har pisket en stemning op, der rammer helt uskyldige danskere, og det
skader muslimerne i hele verden,« siger han.

Beizat Becirov mener, at det ville være en fordel for Danmark, hvis vi havde
en moderat stormoske, som den svenske. Men han maner samtidig til grundig
omtanke.
»Man skal gøre forarbejdet godt, så man er sikker på, at moskeen ikke bliver
overtaget af de fundamentalistiske kræfter, der ikke ønsker interaktion. Det
kræver en nøje planlægning af styreformen,« siger han.
Beizat Becirov ved, hvad han taler om. For et par år siden stod den
saudiarabiske sheik Akil al-Akil med fem millioner dollar, som han ville
betale, hvis den saudiske organisation Al-Haramain kunne overtage den
svenske moske, der var ude i alvorlige økonomiske vanskeligheder. Islamic
Center takkede nej.
I dag er både Al-Haramain og sheiken på FN's terrorliste, fordi de menes at
have været med til at finansiere al-Qaeda.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 11-02-06 12:36

"Mikael Mortensen" skrev i en meddelelse

> [...]
muslimske
> kredse. Nu vil han være med til at åbne moske for svenske

[...]

> [...]
som Abu
> Laban ikke mener, at ægte muslimer kan give køb på.

Den plan må jo stoppe af sig selv, længe inden den kommer i gang. For
alle er vel enige om, at Abu Laban skal i fængsel for dét han har gjort
mod Danmark.

Ruth

Fra : Jim

Dato : 11-02-06 12:46

"Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Den plan må jo stoppe af sig selv, længe inden den kommer i gang. For
> alle er vel enige om, at Abu Laban skal i fængsel for dét han har gjort

Det staves ikke f-æ-n-g-s-e-l.
Det staves g-a-l-g-e-n.

Fra : Thomas J.

Dato : 11-02-06 16:05

Den Sat, 11 Feb 2006 12:36:08 +0100 sendte "Ruth Nielsen"
<cfs29093a@post.cybercity.dk> følgende røgsignaler:

>Den plan må jo stoppe af sig selv, længe inden den kommer i gang. For
>alle er vel enige om, at Abu Laban skal i fængsel for dét han har gjort
>mod Danmark.

Bagefter skal han udleveres til Egypten som en "undskyldning" for det
med tegningerne.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04 (26.870 km)

Fra : hanzen

Dato : 11-02-06 17:16

"Thomas J." <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse news:e6vru15gjkh37mlm0ues68vvbh6otmapk9@4ax.com...
> Den Sat, 11 Feb 2006 12:36:08 +0100 sendte "Ruth Nielsen"
> <cfs29093a@post.cybercity.dk> følgende røgsignaler:

> Bagefter skal han udleveres til Egypten som en "undskyldning" for det
> med tegningerne.

Og som tak ønsker vi nogle tusinde voksne muhamedanske mænd iklædt rødt og
hvidt liggende på jorden i bedestilling med retning mod Danmark således at
det danner det danske flag.

--
hilzen
hanzen

Give me back the Berlin wall
give me Stalin and St Paul
I've seen the future, brother:
it is murder. Leonard Cohen

Fra : Egon Stich

Dato : 11-02-06 18:15

"hanzen" <hanzen@mailmeikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvidt liggende på jorden i bedestilling med retning mod Danmark således at

Du mener,. så vi kan bruge dem som cykelstativer?

MVH
Ëgon

Fra : hanzen

Dato : 11-02-06 19:11

"Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "hanzen" <hanzen@mailmeikke.dk> skrev i en meddelelse

> Du mener,. så vi kan bruge dem som cykelstativer?
>
> MVH
> Ëgon

Næ, bare for at vise os den fornødne respekt.
--
hilzen
hanzen

Give me back the Berlin wall
give me Stalin and St Paul
I've seen the future, brother:
it is murder. Leonard Cohen

Fra : Jim

Dato : 11-02-06 20:01

> "Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Næ, bare for at vise os den fornødne respekt.

Jeg kom til at tænke på, at når nu de er så galde for at brænde alt rødt og
hvidt af, så kunne man måske sprøjtemale deres moskeer i rødt og hvidt.
Så vil jeg gerne se, hvordan de reagerer.
Jeg vil gætte på, at de sætter ild til dem.

J.

Fra : Egon Stich

Dato : 11-02-06 20:20

> [...]
>
> "Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Næ, bare for at vise os den fornødne respekt.

Kan de ikke det, med en cykel i røven?
Så gør de da gavn.
ES

Fra : hanzen

Dato : 12-02-06 09:20

> "hanzen" <hanzen@mailmeikke.dk> skrev i en meddelelse

> Kan de ikke det, med en cykel i røven?
> Så gør de da gavn.

Hvis de kan gøre gavn er de ikke rigtige muhamedanere.
--
hilzen
hanzen

Fra : GB

Dato : 13-02-06 17:24

"Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> wrote in

> Kan de ikke det, med en cykel i røven?
> Så gør de da gavn.

Man holdt op med den praksis, efter at der var et røvhul, som stjal en
cykel.

Fra : Bruno Christensen

Dato : 13-02-06 18:14

On 13 Feb 2006 16:23:57 GMT, GB wrote:

> "Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> wrote in

> Man holdt op med den praksis, efter at der var et røvhul, som stjal en
> cykel.

Du skylder (undskyld) at fortælle, i hvilken retning forsvandt cyklen?

Var der en "som havde mere brug for den" eller "blev den blot opslugt" ?

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Fra : Per Rønne

Dato : 16-02-06 16:37

Bruno Christensen <news@lphund.dk> wrote:

> Du skylder (undskyld) at fortælle, i hvilken retning forsvandt cyklen?
>
> Var der en "som havde mere brug for den" eller "blev den blot opslugt" ?

Jeg har på fornemmelsen at svaret er ganske latrinært.

Cyklen havde ingen sadel, så når han satte sig på den, blev den
»opslugt« ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 16-02-06 17:41

> Jeg har på fornemmelsen at svaret er ganske latrinært.
>
> Cyklen havde ingen sadel, så når han satte sig på den, blev den
> [...]

Der findes virkelig mennesker, hvor det ser således ud, når de stiger på.
Endog selv når der er tale om en knallert

ES

Fra : Egon Stich

Dato : 14-02-06 00:39

"GB" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> "Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> wrote in

> Man holdt op med den praksis, efter at der var et røvhul, som stjal en
> cykel.

Er det der, alle bycyklerne i københavn er blevet af?
Det må være et virkelig stort røvhul --O
ES

Fra : GB

Dato : 14-02-06 19:01

"Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> wrote in news:43f12198$1$209
$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Er det der, alle bycyklerne i københavn er blevet af?
> Det må være et virkelig stort røvhul --O

Næ, der er bare mange af dem. Er det gratis, er det ikke noget værd (eller
også forstår folk ikke at det faktisk ER noget værd, eller er
pisseligeglade med alle andre end sig selv) - derfor skal ting koste penge.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-02-06 20:24

Egon Stich wrote:
> "hanzen" <hanzen@mailmeikke.dk> skrev i en meddelelse

> Du mener,. så vi kan bruge dem som cykelstativer?

Vi mangler nogle til at agere orange kegler på de danske glat-baner, så
de unge der skal tage kørekort har noget at sigte efter når de skal øve
"dobbelt undvigemanøvre" (eller hvad det nu hedder).

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen