hmm...vi må vist heller ikke afbilde noget~
Fra : Barfly.

Dato : 07-02-06 22:34

http://www.bibelselskabet.dk/bibelen/bibelen.htm

anden mosebog kapitel 20,-vers 4

Du må ikke lave dig noget gudebillede i form af noget som helst oppe i
himlen eller nede på jorden eller i vandet under jorden.

det er enddag autoriseret af Dronningen ...

Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-02-06 22:54

Barfly. wrote:
> http://www.bibelselskabet.dk/bibelen/bibelen.htm
>

> anden mosebog kapitel 20,-vers 4
>
> Du må ikke lave dig noget gudebillede i form af noget som helst oppe i
> himlen eller nede på jorden eller i vandet under jorden.

Der er så meget du ikke må eller skal:
http://www.ateist.net/artikel/artikel_893.html

Peter

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 07-02-06 23:12

Barfly. skrev:
> [...]
> himlen eller nede på jorden eller i vandet under jorden.
>

> det er enddag autoriseret af Dronningen ...

Læg lige mærke til at der står GUDEbillede!

Anders Peter Johnsen

Fra : Konrad

Dato : 08-02-06 13:19

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote in message

> Læg lige mærke til at der står GUDEbillede!

Jeg mener faktisk afbildningsforbudet oprindeligt var en del af de 10
bud...Men det er dælen dulme lang tid siden

Fra : Egon Stich

Dato : 08-02-06 15:40

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> skrev i en meddelelse

> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote in message

> Jeg mener faktisk afbildningsforbudet oprindeligt var en del af de 10
> bud...Men det er dælen dulme lang tid siden

Det er det.
Men det er ikke det, der er interessant i denne forbindelse.
Det er de særdeles løst funderede udtalelser, der kommer fra erklærede
ateister derimod.
De viser jo helt klart, at de har en opdragelse, der tilsiger ateisme.
Fint nok.
Men de burde da sandelig være kloge nok til at vide, at de netop fordi de
ingen indføring har fået i kristendommen, faktisk ikke ved noget som helst
relevant om denne.
Det eneste de med rette kan sige er: Jeg tror ikke på noget.
Men de skal sandelig ikke forsøge at forklare denne holdning med baggrund i
skrifter og traditioner, de intet ved om.

Det strider jo i høj grad imod den fornuft, de påberåber sig, medens de
udstiller deres uvidenhed.

MVH
Egon

Fra : Konrad

Dato : 08-02-06 17:41

"Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> wrote in message

> [...]
> ingen indføring har fået i kristendommen, faktisk ikke ved noget som helst

Nu ved jeg heller ikke om det tidlige afbildningsforbud er særlig relevant
Nu mener jeg bestemt ikke APJ er ateist, men noget er der om snakken.
"Det er bare det samme" osv hører man jo ofte (for lige at nasse på KL's
refræn) i en ateists øjne er al religion jo suspekt, og derfor glemmes de
finere nuancer ofte.

> Det eneste de med rette kan sige er: Jeg tror ikke på noget.
> Men de skal sandelig ikke forsøge at forklare denne holdning med baggrund
> skrifter og traditioner, de intet ved om.

Det kan de jo godt vide. Masser af ateister er jo eksperter udi religion og
filologi. Hvad en ateist med sikkerhed dog ikke kan vide, det er, hvilke
stærke følelser en oprigtigt stærkt troende reelt har i forhold til sin
religion. Det er det, de ikke kan udtale sig om, eller som måske forveklses
med fanatisme.

> Det strider jo i høj grad imod den fornuft, de påberåber sig, medens de
> udstiller deres uvidenhed.

Jeg synes et andet eksempel er bedre : Når DF (og andre) kritiserer
folkekirkepræsterne for at tage deres religions næstekærlighedsbudskab
alvorligt, som vi så det i julen...Så fører de "politik". Her falder kæden
virkelig af.

Fra : Egon Stich

Dato : 08-02-06 20:57

> "Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> wrote in message

> Det kan de jo godt vide. Masser af ateister er jo eksperter udi religion
og
> filologi.

Så sandt så sandt.
Meeen det var jo heller ikke liiiige dem, jeg var ude med riven efter.
Mere den "normale" ateist, som er det af opdragelse, og derfor ikke er
opmærksom på, at de hellige skrifter ikke kan læses og tages bogstaveligt
for pålydende.

> [...]
> stærke følelser en oprigtigt stærkt troende reelt har i forhold til sin
> religion. Det er det, de ikke kan udtale sig om, eller som måske

Jeg finder det også svært, at sætte mig ind i disse overdrevne følelser.
Og i særdeleshed de reaktioner, der kan forekomme.

Men i almindelighed sker den slags jo ikke blandt kristne.
Man kan blive såret, man kan blive ked af det, men så har vi jo den herlige
tro, at vi skal "tilgive dem, de ved ikke, hvad de gør".

Det er jo netop dette, kristendommen som humanitær og tilgivende religion,
der er noget værd.
Og som står i greel modsætning til, hvad vi ser islam opfattes som.
Imod den slags, må man stå benhårdt, og ikke give køb på noget som helst.

> [...]
> folkekirkepræsterne for at tage deres religions næstekærlighedsbudskab
> alvorligt, som vi så det i julen...Så fører de "politik". Her falder kæden

Uha uha-- men dog noget helt andet.
Her er det i mine øjne, politikerne der "fører politik".
Samt en del kulturradiGale, sandsynligvis af ateistisk tilsnit, der
demonstrerer deres uvidenhed.
Hvilket naturligvis ikke hindrer dem i at mene, de ved besked.

Man kan vel egentlig mene, at de også i disse tilfælde, er med til at
forpeste tilværelsen for andre?
For egen vindings skyld? Altså i selvpromoverense retning.
Kirkelige stridigheder skal folkekirken sandelig nok selv tage sig af.
Der er da nok at "strides" om. Og det kan sandelig gå¨hårdt til.
Fra fætrene til den "ateistiske præst", er der et stort spænd.
Og ingen af parterne har aldeles ret eller uret.
Men der hverken brændes, plyndres eller myrdes.

Som vi nu har fået demonstreret, at "rettroende" gør.

MVH
Egon

Fra : Frans Jensen

Dato : 09-02-06 01:02

On Wed, 8 Feb 2006 13:18:58 +0100, "Konrad" <davidkonrad@gmail.com>
wrote:

>"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote in message

>Jeg mener faktisk afbildningsforbudet oprindeligt var en del af de 10
>bud...Men det er dælen dulme lang tid siden

nej nej nej de 10 bud kommer herunder, og måske burde muhmmedanere
især prøve at tage nummer 1,4 og 9 til sig

1.Du skal ikke tro at du er noget.

2.Du skal ikke tro du er lige så meget som os.

3.Du skal ikke tro du er klogere end os.

4.Du skal ikke bilde dig ind at du er bedre end os.

5.Du skal ikke tro du ved mere end os.

6.Du skal ikke tro du er mere end os.

7.Du skal ikke tro at du duer til noget.

8.Du skal ikke le ad os.

9.Du skal ikke tro at nogen bryder sig om dig.

10.Du skal ikke tro du kan lære os noget.

Fra : Bruno Christensen

Dato : 09-02-06 08:24

On Thu, 09 Feb 2006 01:01:55 +0100, Frans Jensen wrote:

> [...]
>
> 8.Du skal ikke le ad os.
>
> 9.Du skal ikke tro at nogen bryder sig om dig.
>
> 10.Du skal ikke tro du kan lære os noget.

De har taget dem alle til sig, det er deres mening om ikke-muslimer.

Jeg tænkte nok at Sandemoes havde lånt

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-02-06 23:18

Barfly. wrote:
> [...]
> himlen eller nede på jorden eller i vandet under jorden.
>

> det er enddag autoriseret af Dronningen ...

Åh, nej. Lad os straks brænde nogen ambassader af og vise at vi er
latterlige primitive dyr, der ikke fatter en skid og ikke har tolerance
for andre der godt kunne finde på at afbilde gude-billeder!

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Tony

Dato : 08-02-06 00:58

"Barfly." <unvalid@(SSSSS)mail.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.bibelselskabet.dk/bibelen/bibelen.htm
>

> anden mosebog kapitel 20,-vers 4
>
> Du må ikke lave dig noget gudebillede i form af noget som helst oppe i
> himlen eller nede på jorden eller i vandet under jorden.

Hvem har lavet gudebilleder ?

Tony

Fra : Egon Stich

Dato : 08-02-06 01:21

> [...]
> himlen eller nede på jorden eller i vandet under jorden.
>

> det er enddag autoriseret af Dronningen ...

Åh - nej---
Den igen---
Dette "forbud" har i både den reformerte afdeling og den katholske været
aflivet i over 100 år.
Nøglen til "ophævelsen", er jesus, der som guds søn jo er et billede af gud,
skabt af gud, og derfor ved sin existens ophæver forbudet.
Det var den korte version.
Find en katekismus eller kirkehistorie, og læs selv.
I modsætning til muhammedanismen har kristendommen jo udviklet sig, så det
er muligt at efterleve troen, og dog stadig være et anstændigt menneske.

MVH
Egon

Fra : HrSvendsen

Dato : 08-02-06 02:59

Barfly. wrote:
> http://www.bibelselskabet.dk/bibelen/bibelen.htm
>

> anden mosebog kapitel 20,-vers 4
>
> Du må ikke lave dig noget gudebillede i form af noget som helst oppe i
> himlen eller nede på jorden eller i vandet under jorden.

Er der da noget særligt gudelignende i grundvand?

Fra : TBC

Dato : 08-02-06 04:46

Barfly. (SSSSS) skrev:

> [...]
> himlen eller nede på jorden eller i vandet under jorden.
>

> det er enddag autoriseret af Dronningen ...

Ikke relevant, selv hvis GT budet stadig havde været betragtet som
relevant. For hvad ligger der i at lave sig "et Gudebillede"? ....Af
sammenhæng og kontekst er det det at lave sig en død figur eller "et
billede" man tilbeder som en Gud. Det kan næppe siges det var det JP
har gjort, selv om man næsten kan blive i tvivl en gang imellem med
hvad man hører om det er i gruppen

TBC

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 08-02-06 05:07

TBC wrote:

> Ikke relevant, selv hvis GT budet stadig havde været betragtet som
> relevant.

Nu er det godt nok ikke livssyn. Men alligevel, så kan du stille dig
selv følgende spørgsmål: hvorfor synes flertallet af kristne kun, at bud
imod at lyve, stjæle og myrde er gældende, mens resten pilles (mere
eller mindre) fra hinanden?

Enten gælder ALLE eller også gælder INGEN.

Henrik, Dianalund
...."En krone sparet (efter skat) er bedre end en krone tjent (før skat)"
...."Tænk som en klog mand, men forklar dig i folkets sprog" (W B Yeats)

Fra : HrSvendsen

Dato : 08-02-06 07:57

Henrik Vestergaard wrote:

> [...]
> selv følgende spørgsmål: hvorfor synes flertallet af kristne kun, at
> bud imod at lyve, stjæle og myrde er gældende, mens resten pilles

Hvis det er flertallet af kristne her til lands, du tænker på, så er svaret
enkelt nok. De er ikke kristne. De fleste danskere er jo oplyste mennesker.
De tror ikke på røverhistorierne; men sætter sentimentalt pris på de gamle
traditioner med kirkelige bryllupper og begravelser. Andet er der ikke i
det.

> Enten gælder ALLE eller også gælder INGEN.

Kommer an på hvem man er.

Fra : Thomas J.

Dato : 08-02-06 10:25

Den Wed, 08 Feb 2006 05:06:40 +0100 sendte Henrik Vestergaard
<vestergaard_henr@gmx.net> følgende røgsignaler:

> [...]
>eller mindre) fra hinanden?
>
>Enten gælder ALLE eller også gælder INGEN.

Så er det godt at man ikke er medlem af Folkekirke-partiet.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04 (26.870 km)

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 08-02-06 11:15

Thomas J. wrote:
> Den Wed, 08 Feb 2006 05:06:40 +0100 sendte Henrik Vestergaard
> <vestergaard_henr@gmx.net> følgende røgsignaler:

> Så er det godt at man ikke er medlem af Folkekirke-partiet.

Enig.

Jeg er også ex-kristen. Så det var mere princippet jeg synes var
vigtigt. Det er vanvittigt at inddrage forbuddet mod at skabe sig idoler
[som i øvrigt kan forstås på flere måder, da alt der træder i front i
vores prioritering kan *være* eller *blive* et idol - ikke "kun" kors...
], når dette ikke har en pind med den politiske debat at gøre.

Den moralske situation i forhold til Loven er der ikke ret mange der
skænker en tanke her i landet.

Fra : Egon Stich

Dato : 08-02-06 15:34

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@gmx.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller mindre) fra hinanden?
>
> Enten gælder ALLE eller også gælder INGEN.

Det er egentlig ret trist, at et sådant udsagn kan fremkomme.
Men vel forståeligt nik, set i lyset af, at der i mange år ikke har været
undervist i "bibelshistorie", som vi kaldte det, men i nærmest valgfri
religioner i folkeskolen.
Af lærere, der ikke er kompetente til at stå for denne undervisning.
(men det er politikernes skyld, ikke lærernes)

Der er mange, der er erklærede ateister.
Og fred da være med dem.
Men:
Problemerne kan jo opstå, når mennesker derpå udtaler sig om kristendommen,
uden at have mere end en rudimentær viden om samme.
Myter og overtro fastslås som "kendsgerninger".
Selv mennesker der, efter en gennemført uddannelse, tiltros at undervise
ungdommen, gør dette med en ganske stor grad af uvidenhed.
Jeg er da ikke fortaler for missionerende virksomhed i skolerne.
Men det burde dog være således, at danskere lærte de mest enkle ting om
kristendom, reformation osv. at kende?
Så man kunne undgå, at mennesker med dansk kristen kultur vidste, at man
ikke er bogstavstro, i modsætning til muhammedanerne.
Her ligger formodentlig også een af grundene til, at den akademiske
kulturradikale elite i den grad kan opfører sig stupidt/naivt?
Manglende viden og dannelse.

Mvh Egon

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 08-02-06 23:01

Egon Stich wrote:
> "Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@gmx.net> skrev i en meddelelse
>
> Det er egentlig ret trist, at et sådant udsagn kan fremkomme.

Argumentationen mangler i dit indlæg, omend du kommer med mange andre
udtalelser vi ellers i anden forbindelse sikkert kunne blive ganske
enige om.... Jeg vælger at klippe.

<...>
> Problemerne kan jo opstå, når mennesker derpå udtaler sig om kristendommen,
> uden at have mere end en rudimentær viden om samme.
> Myter og overtro fastslås som "kendsgerninger".

Jeg brugte 19 år på den slags, så erfaringsgrundlaget er i orden. Men
jeg vidste det var "farligt" at bringe debatten ind i dk.politik når den
normalt føres i livssyns-hierarkiet...

> Selv mennesker der, efter en gennemført uddannelse, tiltros at undervise
> ungdommen, gør dette med en ganske stor grad af uvidenhed.

Det ændres nemt. Politikerne kunne bevare kravet om, at man kun kan
undervise i sine hovedfag fremfor at man sættes til at undervise i bifag.

> Jeg er da ikke fortaler for missionerende virksomhed i skolerne.
> Men det burde dog være således, at danskere lærte de mest enkle ting om
> kristendom, reformation osv. at kende?

Det har dårlige udsigter, og det ser ikke ud til at forbedres foreløbig.

> Så man kunne undgå, at mennesker med dansk kristen kultur vidste, at man
> ikke er bogstavstro, i modsætning til muhammedanerne.

Ikke engang kun et spørgsmål om "bogstavtro" - hele det grundlæggende
princip om at man står ved sit ord er devalueret ved at det i dag
accepteres at komme med "hvide løgne", et begreb der ikke burde
eksistere selv med rudimentært kendskab til Bibelen.

> Her ligger formodentlig også een af grundene til, at den akademiske
> kulturradikale elite i den grad kan opfører sig stupidt/naivt?
> Manglende viden og dannelse.

Ingen tvivl om den sag.