Khader og fortolkning af Koranen
Fra : Basil

Dato : 07-02-06 19:21

Hej.
Jeg hørte Nasser Khader på P1 i går.
Han sagde at han mente der i Koranen står at man ikke må afbillede en
gud ?
Dernæst sagde han at Mohammed jo ikke er en gud men en profet, så der
er vel ingen sag (frit fortolket af mig).
Er der nogen her der kender til Koranen og som be- eller af-kræfte
dette ?
Kai

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 07-02-06 20:39

"Basil" skrev i en meddelelse

> [...]
> er vel ingen sag (frit fortolket af mig).
> Er der nogen her der kender til Koranen og som be- eller af-kræfte

Jamen jeg har da altid hørt, at da man havde udbredt islam nede i
Mellemøsten og hele Nordafrika, blev det samtidig forbudt at lave
billeder af nogen gud eller mennesker, dyr og alt levende. Jeg ved ikke
nøjagtig, hvordan det er formuleret, men det er jo en kendsgerning, at
bygningsværker i hele den arabiske verden er fremstillet uden figurer,
statuer og billeder. De er i stedet dekorerede.

Da det serbiske kongerige i 1389 kom under det osmanniske rige, var
Serbien fuld af smukt udførte freskomalerier i alle deres. den dag i
dag, kendte kirker.

I 14-1500 årene drog horder af vilde osmanniske soldater gang på gang
hærgende rundt i Serbien og flere andre balkanlande, hvor de i deres
frådende raseri ikke nøjedes med at dræbe, men også at hugge og smadre
kirkernes kupler sønder og sammen. Og de var så rasende på billederne,
at man bestemte steder kan se, hvordan de med deres sværd har kradset
øjnene ud på fresker, som viser profeterne og alle andre bibelske
figurer.

Så de har op gennem tiderne haft et mærkeligt forhold til billeder.

Ruth

Fra : Mark Jensen

Dato : 07-02-06 21:00

On Tue, 07 Feb 2006 19:21:23 +0100, "Basil"
<KuntaNO@SPAMstarmail.co.za> wrote:

> [...]
>er vel ingen sag (frit fortolket af mig).
>Er der nogen her der kender til Koranen og som be- eller af-kræfte

Det er det samme jeg har hørt andetsteds fra. At Allah er strengt
forbudt at tegne, men at der ikke står noget om det omkring Muhammed.

De snakkede også om den anden dag at der er religiøse strømninger i
Islam hvor det er iorden at tegne Muhammed. Så det er altså primært
nok det med bomben, der er problemet.

Fra : Snurrberget

Dato : 08-02-06 02:44

Mark Jensen wrote:

> [...]
>
> De snakkede også om den anden dag at der er religiøse strømninger i
> Islam hvor det er iorden at tegne Muhammed. Så det er altså primært

Pudsigt... jeg har et tegneserie album tegnet af gottlieb hvor både
buddha, jesus og allah optræder på særdeles fornærmende måde.
Det undrer ,ig lidt at det ikke har givet anledning til afbrænding af
nogetsomhelst (eller også er jeg bar gået glip af det).

- cep